Halo
I dag på morgonen kunde man läsa om ljuspelare som blir till av ljus i iskristaller i luften från t ex lyktstolpar och liknande som observerats här i Stockholmsområdet i går. Jag kunde även i morse på väg till jobbet se några sådana, och lite senare på gården på jobbet fick jag syn på denna halo. Tycker dom är rätt häftiga.
Nu har jag förståss inte kameran med, så jag fotade med mobilen, därav bildkvaliten..
Är det någon fler som fotat detta i dag (eller tidigare) så lägg gärna upp lite bilder!
Vad fränt, har aldrig hört talas om halos på det här sättet förut. När uppkommer det?
Vet inte, är ingen expert precis men det är väl samma princip som med ljuspelarna. När ljuset från solen bryts i luftens iskristaller så kan det bli en sån här effekt. Ungefär som med regnbågen på sommaren.
Iskristallerna bildas väl antagligen av att det är hög luftfuktighet, nästan som dimma i samband med kall luft. Kändes nästan som att man fick i sig små iskorn när man andades. Bättre än så kan inte jag förklara det i alla fall.
Förra vintern såg jag liknande fenomen ett antal gånger, men oftast när jag körde bil tyvärr, så det gick inte att fota då..
Okej, jag visstas kanske ute för lite på vintern för att få se. men ska försöka komma ut den här vintern för att fota. Vintern är vacker. Men jag klarar inte av kylan :(