Gissa vad det är!
Ett blad?

Ett sallads-blad? :)
Grönkål

amazonas djungler!
fikon?
Mvh // Johan
1 Nix, inte i närheten.
2 nej
3 inte det heller
4 du är i alla fall på rätt spår…
5 nope
Tom
Det känns som ett flygfoto över nåt landskap, fast jag kan inte bestämma mig för vad, hade det inte varit grönt hade öken suttit klockrent, tror jag :D
//Jonas

Jag tycker inte att 'bosse' är en tillräklig ledtråd. :)
Men jag kan väl gissa på att det är någon form av fosil isåfall då? Men det är ju inte ens i närheten av Amazonas Djungel som Robert var på rätt spår med. Den här var mycket klurig du. :)
- Jim Johansson
#7, Helt rätt, bra gissat!
Det är ett satelitfoto över den öken där Bosse håller till i KSA.
Tom
Det ser ut som ett blad av nått slag..kanske ett salladsbla?

Märkligt att de är så likt ett blad med bladnerver å allt jag trodde de var ett makrofoto av nåt från växtriket och så visar de sig att de raka motsatsen dvs öken från rymden .
Tom vart kan man hitta sådana bilder?
mvh/bjorsa
Google earth?

Det är ett floddelta någonstans.
Woho, där ser man ;D

Ser att svaret kommit innan min gissning :-)
Ett uttorkat floddelta, fast tvartom. det var har den stora floden rann upp for ca 12-18. 000 ar sen. Om ni laser "Dead end road" pa resor.ifokus sa har jag lagt in nagra bilder tagna fran Tellus. Vid tillfalle ska jag lagga in nagra fler.
bosse
MSNBC hade en liten special med såna här vackra satellitfoton i julhelgen: http://www.msnbc.com/c/0/130/450/ssMain.asp?fmt=child&sld=1&res=10x7&0ss=N280130450
nasa ska ha nåt också, men länken fungerar inte:

Tom är bilden från friversionen eller är de + varianten,jag laddade hen fri versionen men får inte till nån sån där fin bild som du visade .
mvh/bjorsa
#19, Det är en friversion.
Tom

Ok
mvh/bjorsa
Tom.
Vad far du ut av detta pa dina bilder? N24.42.176 och E 46.25.019
Det var har jag parkerade i gar langst in i nan av "adrorna" man ser pa bilderna. Och det var harifran jag borjade klattra upp for att fota fran den topp, som var hogre an alla andra i narheten. Det tog mej kanske en timme att ta mej upp och jag hittade en tumuli, men inte i sa bra skick som dom andra. Jag forsoker alltid hitta en annan vag ned. Jag klattrade vidare ett par timmar och vid ca 15.30 bestamde jag mej for att ga tillbaks till bilen for att ata lite frukt. Det visade sig inte vara sa latt, for verkligheten ar ungefar nastan exakt som det ser ut pa bild. Vid dethar laget var jag aven ganska trott och mitt hogra kna borjade varka (skador sen moped aldern). Jag trodde att jag visste var jag var, men insag vid 5 tiden att jag nog inte gjorde det. Det var blasigt ca 15C och jag hade bara T shirt och en vast, vattnet tog slut, inget network och aven telefon batteriet borjade varna. Jag insag att situationen var allvarlig och det fanns bara en sak att gora innan solen gick ner och det var att klattra nastan upp till toppen av den hogsta hojden igen for att orientera mej. Det fanns inte tid att valja vag upp och jag lovar att jag gick nastan rakt upp med minimal sakerhetsmarginal. Jag stannade ungfar var 10nde meter for att "hamta andan" nagra sekunder och sen vidare. Jag nadde tillrackligt hogt innan solen gick ner och jag visste hur jag skulle hitta tillbaka till bilen. Torstig och pa skakiga ben klattrade jag ner till bilen dar Andy satt och fros. Han hade forsokt ringa mej och aven klattrat upp pa toppen med tumulin, men fick ingen kontakt med mej. Nar jag kom till Compounden kunde jag knappt ga, mina ben hade styvnat under tiden. Idag har jag lite traningsvark. min hustru ringde for hon hade "kant pa sig" att nanting inte stod ratt till. Hon fattar inte varfor jag jamt ska ga ut i oknen. Hon undrade om jag blivit radd, men det ar en kansla som ar destruktiv till sin natur och jag var inte radd, but concerned.
Jag hann inte ladda ner nagra foton, sa det far bli en annan dag.
bosse
Nar ni ser dethar fotot, sa inser ni nog min situation. Det gallde att rakna antal kullar. Jag vet nu att jag hade 2 ggr varit bara ett 100 tal meter fran ravinen dar bilen var parkerad. Mitt enda forsvar for det som hande ar att min stresstroskel ar mycket lag just nu. Jag insag det i gar kvall, nar jag skulle kopa en gava att ta med mej. Jag blev stressad, sa det blev inget, jag akte hem och packade i stallet.
Om 12 timmar ar jag forhoppningsvis uppe i luften och kan dricka en gin/tonic.
bosse
När jag ser fotot i #23 inser jag att det måste vara väldigt lätt att gå vilse. Alla kullar och raviner ser ungefär likadana ut och att komma ihåg precis hur man gått kanske inte heller är så lätt. Speciellt inte när man är utmattad och stressad.
Jag är glad att du hittade tillbaka!
Letar någon efter dig om du går vilse? Skulle Andy leta eller skulle han kalla på hjälp? Vad skulle du göra? Rita ett stort kors i sanden?
Tom
Det ar val det som ar lite utav vansinnet i det hela. Det finns ingen som vet vart jag aker. Det ar val kanske samtidigt utmaningen i att veta att jag maste lita pa min egen styrka mentalt och fysiskt, om nat skulle handa. Nu ar inte Andy kvar langre, sa nu ar jag ensam igen. Han letade faktiskt och forsoktye aven ringa, men jag hade ingen "mottagning" pa mobilen. Det ar ingen mening att rita kors i sanden for det ar bara stenar och det skulle kunna vara en anledning till att lata mej do, om jag sager att jag ar kristen. Grundregeln i oknen ar att inte ga ifran bilen om nat hander och om man soker med flygplan kan ett gott rad vara att tanda pa bilen. Det avger mycket rok och brinner lange. Jag har inga tandstickor! Och den gangen hittade jag inte bilen. En kompass ar mycket viktig ocksa. Jag har ingen, men jag har planer pa att kopa en. Nanting ar galet ellerhur?
Jag sag en dokumentar om en italiensk maratonlopare, som gick vilse i Sahara. Efter 5 dygn forsokte han skara av pulsadrorna, men pga vatskebrist sa rann inte blodet, utan han vaknade nasta morron. Han hade sovit i en ruin och sag fladdemoss uppe under taket. Han at ca 20 st, sen vandrade han vidare och levde pa raa ormar och odlor. Hade han stannat kvar hade hans bror hittat honom i ruinen. Han vandrade vidare och slutligen var det en liten beduintjej som hittade honom efter 9 dygn. Han har rekordet for overlevnad i oken utan vatten. Han forlorade ca 1/3 av sin vikt.
bosse
Denhar artikeln fanns inford i Arab News i somras. Jag verkar bryta mot dom flesta grundregler. Jag har faktiskt en penna med mej om den funkar, sa nu maste jag ta med papper, sa jag kan skriva ett testamente om det skulle ga illa. Fast min hustru vet nog min sista vilja - ta hand om grabbarna och ge dom frihet att fylla sitt liv med nagot annat an luft. Det ar deras liv och deras ansvar. Nu har jag tappat fotfastet igen, eller hur Tom?
In the desert when things go wrong they can be deadly if you are not prepared for the worst. (AN photo by Roger Harrison)
JEDDAH, 8 August 2005 - Saudi Arabia is a big place, and in the summer months it is a very hot place. These are facts easily overlooked by motorists rolling along through remote areas with their air-conditioners blasting out cold air.For those traveling through unfamiliar areas or those who have car trouble, that summer jaunt quickly can turn into a life-threatening situation. In the old days, it was commonplace to hear about people getting lost in the desert and dying there. That did serve as a deterrent for the inexperienced traveler.
Nowadays, an inexperienced traveler may only discover the severity of his situation when he gets lost or runs out of gas. Heat stroke, dehydration, starvation and death may only be a mistake away.Such tragedies have become rare in recent times because of improved communication and location equipment. If you are lucky enough to get lost in an area with cellular-phone coverage, you may not have quite as big a problem - provided you have a mobile phone with you.
However, there are many roads through remote areas that have no such coverage and little to no traffic on them. That can be unlucky. Many are calling the Saudi Telecom Co. to install communication towers to cover the area especially in Nafud Al-Thurayat desert in the middle region, which has been the scene of many tragedies. In the past, incidents increased sharply in summer months, especially August and September, when hunting parties took to the sands.
Police credit modern communications equipment with reversing that trend.
Al-Asyah provincial police reported the case of one lost man who rang them up on his mobile phone to get help even though he had no idea of his location. Police got help from STC and were able to pinpoint the caller's location and reach him even though he was in terrible condition by the time his ordeal ended.
Col. Muhammad Al-Muhaimeed, chief of Al-Asyah police, said most of the lost reports happen in the Qasim, Nafud and Al-Thurayat deserts in the Eastern Province, with most of the missing seeking a shortcut through the sands or out on a hunting trip.
Not all the stories have happy endings. Police shared the story of a father and son who lost their way in the desert. After their car broke down, the son left his father with the car and went for help. Police launched an intensive search for the two. They found the son dead of thirst very close to a main highway and the father dead inside the car.
In another case, a woman and her infant were found dead underneath a tree, the mother still holding her child. It is not a good way to go. Some of the doomed start removing their clothing to try and beat the heat - it doesn't work.
Police recalled a man found a few feet from a pile of clothing. In his hand, he held onto his last will, which asked his family to forgive him, to take care of his daughter and to pay the salary to their Sudanese shepherd. Experts who track the missing make the following recommendations to those who become lost or stranded. Use some of the car's fuel to make a signal fire on high ground. A deflated spare tire soaked in gasoline will burn for a long time and give off a telltale column of black smoke. In extreme circumstances, the car also could be burned. Police said many people have been saved by using this method. Whenever traveling across the desert, have large quantities of water on hand. Several cases of bottled water is not too much if you get stranded.Perhaps most importantly, make sure that friends, coworkers or family members at both ends of your journey know your departure time, planned arrival time and your intended route of travel. With modern automobiles and technology, we can go farther afield, but remember, in the desert when things go wrong they can be deadly if you are not prepared for the worst.