Framkallning av "gamla" negativ
Hej!
Jag har en fråga som jag tycker passar bra här på Foto i Fokus.
Jag har en bunt "gamla" (mer än sju år gamla) negativ liggande. De har naturligtvis blivit framkallade någon gång, men kvaliteten på bilderna är ju inte så bra. Går det att skicka de till fotolab igen, men få bättre bilder? Eller hänger kvaliteten på bilderna ihop med kvaliteten på negativen?
Jag kan verkligen ingenting om sånt här, jag skulle bara vilja få de här korten framkallade med bättre skärpa, färg och ljus och allt som gör ett kort bra 
Är det någon som vet om det överhuvudtaget går att få "bättre" kort av gamla negativ?
Tacksam för svar.
Givetvis kan man ju inte få bättre kvalite direkt än vad negativen är fast oftast idag när du framkallar film så får du ju bilderna digitalt på en cd också och sen är det ju att sätta igång i exempelvis Photoshop och förbättra bilderna.

Ok tack!
Jag antar att jag i mitt stilla sinne hade hoppats på att de hade kommit på någon superteknik som gjorde att bilderna blev bättre…
Jag kan ju ingenting om fotoredigering, så det är väl bara att inse att de fotona tillhör det förflutna
Jag får väl fota mer nu med digitalkameran istället…
Att inte kunna någonting är ju inte detsamma som att aldrig någonsin kunna någonting…
Ofta är det ju så med bilder att de inte går att ta om. Ögonblicket har passerat. Så om de gamla bilderna avbildar något du gärna vill titta på så finns det väl anledning att ge dem en chans.
Anders har så rätt. Och kan du inte Bildredigering så kan man ju alltid lära sig eller helt enkelt be om hjälp, finns ju många här på foto som nära nog kan vad som helst med en bild.
Tveka aldrig att försöka.

Jovisst har ni rätt. Jag ska nog försöka lära mig lite om fotoredigering, det verkar kul. Måste bara fixa hem programmen först 
Tack för tipsen!
MiroSputnik
Det beror på vad du menar med "bättre bilder". Om du någon gång på 90-talet lämnade in din film för framkallning i ett automatlabb så fick du kanske hyfsade bilder. Lämnar du i dag negativen till ett proffs som framkallar varje bild för sig och ägnar dem en lite stund i mörkrummet så kommer du att få "bättre" bilder. Det kommer dock att kosta dig en slant. Dock inte så mycket som att köpa Photoshop i fullversion.
Kolla exempelvis in Crimson. Det finns givetvis andra Crimson är bara ett exempel.
mvh/gurin