Tårta i turkost och rött
En av dom bästa färgkombinationerna jag vet är turkos och röd. Jag blir nästan hög. Därför har jag gjort en tårta i dom färgerna. Jag har försökt ta till mig av dom råd jag fått att av folk här på Foto i fokus. Bland annat har jag har jag backat och fått med mer yta under tårtfatet, vilket någon här tyckte jag skulle ha. Jag har även fotat tårtan efter att jag skurit upp den.
Till en början tyckte jag att det hela såg lite väl tillslätat ut (innan jag skurit upp tårtan och fotat), vilket inte riktigt är min stil. När jag skar upp och fotade stökade jag dock till det hela. Precis som det vanligen blir då man ska äta tårta.
Jag är hyfsat nöjd med bilderna. Även om det är vissa saker som stör mig. Det ena är att jag la fokus på rosetten och ansåg att det var mitten. Tänkte att mitten är från tåtfatets fot till "loopbowens" slut. Jag tänkte fel. Borde ha tänkt bort tårtfatet då jag fotade och istället bara tänkt att mitten på tårtan är i mitten på tårtan. Tårta är tårta och tårtfat är tårtfat. Synd, för det blir ju oskarpt längs uppåt med tårtan.
Att tårtan blir lite oskarp länge upp får mig att tro att bilden är lite för mörk? Är det så. Borde jag ha dragit upp exponeringen eller trilskat med slutartiden Som sagt jag gillar bilderna. men det är något som stör mig och jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är.
bakministeriet.blogspot.com
Jag hoppas också att det här med copyright och namn syns nu då jag skrivit in det i kameran. Jag vet ju inte eftersom jag inte kan öppna upp och se sådant?

Nej, på bilderna som du har lagt upp har exifdata tagits bort. Det är programmet som har krympt bilden som har tagit bort kamerans data när du sparade den, Jag vet inte vilket program du använde, eftersom programmet inte heller skrev in det i Exif. Men om du använder till exempel Irfanview eller Gimp för att minska storleken så låter de programmen Exif bli kvar.
Det finns program som tar bort Exif när man väljer att "spara för web", så det är kanske det som har hänt. Om du tittar på din originalbild, sådan som den kom ur kameran, kan du säkert se en del EXIF-data genom att titta på "Egenskaper" endera i bildvisningsprogrammet eller i filhanteraren.
Skärmbilden jag bifogar visar hur Exif ser ut i filen som ligger här, eller snarare vilka data som Exiftool redovisar. Det mesta är Exiftools egna data och datumet som anges där är när filen landade på mitt skrivbord. När jag inte kan hitta mer än så här beror det på att Exif saknas helt.
Jättefint jobbat. Du måste lagt ner en hel del tid på dessa bakverk. Jag gillar bilderna också och den härliga bakgrunden. Nu blev man lite sötsugen :)
om jag skriver att skuggorna stör lite, brukar det dyka upp någon som säger att de tillför bilden något.
annars tycker jag att du har hittat rätt med bakgrund och komposition med den här uppställningen. nice. känns nästan som att du har en bakgrund som dekoratör, eller något liknande.
Jag har visst Irfanview installerat i min dator. Detta utan att datorn har havererat. Så jag kommer fortsättningsvis klippa till och förminska mina bilder i det programmet. Kanske kommer jag tom att våga mig på att prova att piffa upp bilderna en smula. Vet bara inte riktigt vad man ska hitta på med dom? Det kan ju bli så himla fult med redigering om man inte vet vad man sysslar med.
Jag provade att öppna upp exiffilen på några orginalbilder och infon finns där på vissa bilder. Mitt namn finns på alla iaf. Då jag kommit över halvvägs in tårtfotandet så kom jag på att jag inte var färdig med skrivandet.
Tack för hjälpen igen!
#5 Ja, det tar väldigt lång tid att göra dom här bakverken. Från idé till färdigt bakverk med allt däromkring som fotgrafering osv så tar det en vecka. Jag är nog lite smått besatt faktiskt.
#6 Jag kan nog hålla med om att skuggorna stör lite. Har sådana problem med att hitta bra ställen att fota på i min lägenhet. I köket har jag verkligen jättefint ljus och om jag placerar mina bakverk i nära anslutning till köksfönstret fångar kameran in ljuset jättefint. Ljuset släpar då sig in och ger fina skuggor på ena sidan som jag kan lätta upp med en spegel. Problemet är dock att jag inte kan backa så mycket eftersom köket är så smalt. Den här tårtan är också fotad i köket. Men jag har möblerat om hela köket för kunna backa ordentligt. Men det blev inte så bra att ha ljuset precis bakom sig. Gillar nog mer när ljuset kommer in från sidan.
Jag kunde inte heller använda någon reflektor här eftersom det då blev galet lite plats på sidorna. Hade även tänkt att prova att fota i vardagrummet. Där är det gott om plats men ett väldigt väldigt tråkigt ljus. Så jag vet inte hur jag ska lösa det hela inför nästa tårtfotografeing? Tips på det mottages gärna.
Jag har ingen bakgrund som dekoratör eller något sådant. Men enligt min mamma har jag hållt på att dekorera och inreda sedan jag bara var något år gammal. Så det finns väl något medfött intresse antar jag. :)

Det är det som kallas "talang". Jag tycker att du gör väldigt bra ifrån dig.
Oj vad fint!! Som vanligt med dina tårtbilder 
Du har inte funderat på att bli konditor då?
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Tack igen för alla fina kommentarer. Jag blir verkligen sjukt glad.
#10. Jo, jag har funderat länge på att bli konditor. Men tyvärr har jag dom senaste 18 åren varit helt förvirrande angående frågan om vad jag ska bli när jag blir stor. Det har gjort att jag bränt varenda CSN-krona på gymnasienivå och nästan allt på universitetsnivå. Jag har 52 veckor kvar där, men konditorutbildningen är ju en gymnasieutbildning tror jag.
Det jag fick ut av dom 450 000 kronorna jag har i studieskulder är att jag blev färdig undersköterska. Jag jobbade som undersköterska inom äldromsorgen och var fackligt aktiv i ca ett år. Sedan blev jag arbetslös. Tanken på att arbetsförmedlingen snart kommer tvinga mig tillbaka till något usk-jobb ger mig lite lätt panik. Hur äldreomsorgen numer fungerar, hur illa arbetsgivarna beter sig och mina arbetskamraters apatiska inställning till att organisera sig gör att min psykiska hälsa antagligen inte kommer klara av att jobba inom vården längre.
Därför måste jag snabbt bestämma mig vad jag ska bli då jag blir stor så att arbetsförmedlingen inte hinner med att slänga in mig i någon galen Fas 3.
Om jag skulle få drömma lite så skulle jag verkligen vilja försörja mig på mina bakverk. Men grejen är att nu tycker jag att det är lika givande att fotografera mina bakverk som att färdigställa dom. Det ingår numer i min hobby även om jag är väl medveten om att jag måste lära mig mer om ämnet fotografering. Mest för min egen skull då det är otroligt frustrerande då jag vet exakt vad jag vill göra men min okunskap i ämnet hindrar mig från att göra det jag vill.
Åh jag vet hur det är att göra av med CSN-pengar 
Går det inte att lära sig yrket på något annat sätt? Jag menar, det måste ha gått förr! Kan man inte hoppa in som lärling på nåt sätt?
Starta eget? Det går alltid att bolla idéer med AF och andra aktörer, och det viktigaste är ändå att man har en idé som man tror på.
Eller ha en blogg i ämnet, så kanske det börjar rulla på därifrån 
Kluring om Ryssland
#12. Det finns en webshop där jag brukar handla bakgrejer. Lagret finns i Malmö så man kan hämta sina beställningar hos en konditor och på så vis slipper jag fraktkostnaden. Nu har jag varit där så många gånger och hämtat bakgrejer att konditorn blivit nyfiken på vad det är jag sysslar med egentligen. Så jag vågade mig på att visa upp min tårtblogg för honom. Jag berättade också för honom att jag hade lite lösa planer på att utbilda mig till konditor. Men det tyckte han var onödigt eftersom han menade att jag redan var i full gång med att bli självlärd.
Vidare så trodde han att det fanns en marknad för sådana minitårtor som jag gör. Enligt honom är det jättemånga kunder som vill beställa mindre tårtor. Men jag är lite tveksam till det ändå. Det tar ju nästan lika lång tid att göra en liten tårta som att göra en stor. Frågan är ju vad folk kan tänka sig att betala för en mini-tårta?
Ett annat problem är också att jag ofta vägrar att göra vissa tårtor som folk vill ha. På så vis har jag förlorat några beställare som exemelvis velat ha barbie-tårtor, tårtor med förtagsloggor på, eller tårtor med bebisar som vilar på änglavingar osv. Ska försörja mig på mina tårtor så måste jag ju kanske ibland göra sådant som jag själv inte tycker är så snyggt.
Som sagt så har jag redan en tårtblogg som börjat ta lite fart nu då bilderna samt tårtorna blivit bättre. Till en början var det ju inte alls meningen att jag skulle göra det här med tårtorna och fotograferingen till en sådan stor grej som jag gjort.
Det hela började med att jag skulle göra en liten mer avancerad tårta till min sambos födelsedag, misslyckades med den och bestämde då att jag skulle lära mig att besmästra det här med tårtkonsten. Efter ett tag tyckte jag att jag skulle ha en tårtblogg och fixade en sådan. Till en början slarvades det väldigt mycket med bilderna. Jag visste ju ingenting om sådant. Men så för lite mer än en månads sedan fick jag besök av en kompis som håller på att utbilda sig till fotograf. Efter det besöket blev jag besatt av att lära mig att fota mina bakverk bättre. Så hittade jag hit till Foto i fokus och jag har lärt mig så mycket här. Numer kan jag visa upp mina bakverk med mer stolhet på min blogg.
Vad häftigt egentligen, vilken resa du har gjort! Och det låter som att den bara har börjat
Jag skulle nog också säga att du är så gott som konditor redan. Det är väl livsmedelsutbildning av något slag som man behöver. Hygien och säkerhet och sånt. Det brukar finnas centrum som har information om alla möjliga utbildningar och yrkesval i varje kommun, kan du inte höra med dem vilka alternativ som finns?
Det är väl en av nackdelarna kanske, att du inte kan få bestämma alla tårtorna själv om du väljer en sån verksamhet. Alternativt så gör du personliga tårtor men utan loggor och foton och sånt, och så får folk välja från listan. Kan tänka mig att det tar död på en del av glädjen och kreativiteten om man måste göra sånt man inte gillar. Men det kanske går att komma runt
Faktiskt så tror jag också att mindre tårtor skulle gå bra. 4-8 bitar är vad jag skulle köpa! Oki 4 kanske inte ens kan bli en tårta, haha! Och om det är så snyggt som på bilderna, och förhoppningsvis lika gott, så skulle jag kunna betala en del för den!
Kluring om Ryssland
Jag är mycket imponerad av dina tårtor och tårtbhilder! Numera är det tyvärr så att man måste ha papper på sina kunskaper, så du bör kanske försöka att gå igenom nån konditorkurs. Kanske har restaurangakademien i Grythyttan något som skulle passa. Annars finns det mängder av bra kurser i Österrike och Frankrike 
/Désirée