Handhållen blixt via TTL-kabel
Har införskaffat mig en TTL-kabel för att kunna handhålla min blixt. Bifogad bild är tagen med en 30D och en 430EX som är handhållan på vänster sida om objektet samt att jag nyttjat ett fönster på höger sida för att lätta upp skuggor. Bakgrunden är underexponerad 1,5 steg samt att blixten är underexponerad 1 steg.
Lämna gärna konstuktiva kommentarer.
//Stefan
Tjejen blev ganska bra tycker jag. Tycker skuggan under hakan är lite för hård, samt så tycket jag att skuggen i väggen på vänster sida om henne (från betraktaren sett) kanske man kunde undvikit? Är dock själv inte bra på porträtt alls, så jag har samma problem som dig de gånger jag fuskar inom det gebitet: Blir rent för mycket skuggor.
mvh Martin

Stefan: Jag tycker du har tagit en mycket bra bild. Nog en av de bättre porträttbilder jag har sett här på iFokus. Undrar om du inte skulle använt en reflektor för att undvikit den där skuggan som Marnyman pratar om.
Själv tycker jag också att skuggor ger mer djup i bilden. Du har lyckats få bra spridning på ljuset. Har du använt en diffuser eller nåt?
Attans jag måste öva mer på porträtt. Jag har tagit några bra på min son, vilka jag dock inte vill lägga ut på internet. När man ser sådana här bilder känns det att jag saknar kunskap om blixtar.
Tack för era kommentarer.
Jag tycker också att skuggan blev lite hård, skulle ha använt reflexskärmen för att lätta upp skuggan under hakan en aning.
Skuggan på bakgrunden tycker jag ger lite djup i bilden. Skuggan hade dock varit lätt att ta bort om jag bara flyttade blixten en aning.
//Stefan

Stefan, du är för hård mot dig själv, det du har gjort är något jag tror få har kunnat klara av själva att göra. Du har fått ett bra förslag på en förbättring du kan göra, från några som i huvudsak publicerar bilder på annat än människor.
Du har tagit ett väldigt fint porträtt. Titta i flera tidningar och du kan tom hitta sämre bilder än vad du har gjort, då med endast en ljuskälla, strålande.
Snygg bild!
Hälsningar
Robert