Rosa brun våningstårta
Nu har jag gjort en ny tårta igen. Den har jag givetvis fotograferat.
Tyvärr var jag väldigt stressad under fotograferingen av tårtan. Det var så illa med stressen att jag inte klarade av att stå still i dom 10 sek som det tar för självutlösaren att knäppa korten. 10 sek är galet lång tid då man är stressad. Därför försökte jag ta itu med hushållsbestyr som exempelivs disken medan jag väntade på självutlösaren skulle göra sitt jobb. :) Det syntes på dom första korten jag tog då jag trots stativ fick rörelseokärpa.
Till slut samlade jag mig och fick lov att stå still. Så till slut fick jag ihop några hyfsade bilder. Synd att jag var så stressad. Annars hade det nog kunnat blir exakt som jag ville ha det. Här kommer en bild på tårtan.
bakministeriet.blogspot.com

Jag tror att självutlösaren kan ställas till att bara vänta två sekunder.
Och jag skulle vara frestad att slå ut den där väggen…
Men skämt åsido, man kan komma lite längre bak om skärmen är vridbar, och om den inte är det, kan man ha god hjälp av direktvisning och en spegel, så att man kan få upp kameran dikt intill väggen.
Men WOW! Du börjar bli riktigt bra på det här, och du närmar dig proffskvalité på bilderna också, inte bara bakverken. Det enda som inte riktigt stämmer för mig är att jag hade velat ha pyttelite mer med i nederkanten och sedan är jag osäker på var blombuketten ska skäras.
Jag skulle ha kunnat tänka mig att ändra hela kompositionen en del, och jag är osäker på den rosa glasskålen till vänster. Man kan dämpa den genom att skugga den lite vid tagningen, så att den inte blir fullt så dominant, men den kanske blir bra om den syns lite bättre. Det är en smaksak och handlar väldigt mycket om just formgivningen. Jag tycker att du har träffat väldigt rätt i färgskalan nu.
Vilka fantastiska tårtor du gör! Det syns att du försöker hålla dig till ett tema med matchande rekvisita i bilderna. Tummen upp för det
Ja, det är lite synd att jag fick en sådan stressattack under fotograferingen eftersom jag gått och luskat på det här temat i flera veckor. Jag tycker nämligen att rosa och brunt är så sjukt snyggt ihop.
Jag håller absolut med om att kompositionen är något skev. Jag ville gärna ha med blombuketten. Men då jag ställde den närmare tårtan såg det mycket lustigt ut. Den smälte liksom in i tårtan på ett störigt vis. Kanske hade det funkat om jag kunde flytta fram tårtan lite. Men då måste jag nog slå ut väggen.:)
Nästa gång ska jag ha en hel dag på mig att fota så det inte blir sådan hets. Jag har så många färgteman i huvudet så att jag lär kunna öva upp mig ännu mer.

Jag tror att det är värt att tänka på burktravarna också i kompositionen. Du har en glipa mellan två av travarna, men i nästa trave står de tätt intill och man får inte samma separation som spalten och ljuset som kommer igenom ger.
Och så de små bakelserna, som jag inte riktigt ser hur man skulle kunna arrangera för att få dels lagom separation, dels få dem att falla rätt i skärpan. Det verkar som om skärpeplanet är en aning krökt, och det kan man utnyttja för att få det som är lite framför att bli skarpt genom att ha det åt sidan.
Jag tror att man liksom måste se motivet och kompositionen från rätt håll för att ställa upp det, och det är svårt när väggen är så nära, så att man inte kan flytta bakåt.
Men jag tycker att du har gjort enorma framsteg, och att du verkligen gör jättemycket med det du har. När jag kommer med den här kritiken ska du ha klart för dig att du när det gäller bilderna faktiskt redan gör bättre ifrån dig än många proffs som jag har sett. Jag tycker att du har ett tema att jobba vidare på, och att du kanske rentav kan ställa ut bilderna inom en inte alls särskilt avlägsen framtid.
Inkanyezi har kommit med mycket bra och konstruktiv kritik så jag har egentligen inte så mycket att tillägga mer än att jag skulle vilja möblera om lite grand bland rekvisitan. Hur är svårt att säga, det få man prova sig fram med, men det står en rosa glasskål till vänster som inte borde vara med. Försök harmoniera rekvisitan lite mer så det ser jämnare ut. Nu känns blommorna isolerade en bit bort medans burkarna står i en tät klunga tillsammans med tårtan och muffinsen. Det känns lite haltande. Men du är helt klart på rätt väg. Jag gillar romantiska bakverksbilder och jag håller med dig att rosa och brunt är snyggt ihop.
Hur gör man ett sånt snyggt "galler" av choklad? Otroligt bra gjort! Synd att äta upp så fina tårtor 
Tack så hemskt mycket för bra och konstruktiv kritik från er båda. Jag håller med om allt och är nu väldigt irriterad över att jag inte skärpte till mig. Jag ska tänka på allt till nästa tårtfotografering.
Jag har även funderat lite på om jag ska våga mig på att fotografera i vardagsrummet istället. Där finns gott om plats. Men det är ett väldigt tråkigt ljus därinne. Dock finns det två fönster jämte varandra med en vägg emellan där jag skulle kunna palcera ett bord med mina bakverk på. Kanske skulle jag då kunna utnyttja det dagljuset som kommer ifrån båda hållen. Eller tänker jag fel?
Inkanyezi: vad menar du med att skärpeplanet är krökt och varför är det så? Beror det på att jag måste rikta kameran snett på grund av platsbrist?
# 5. Jag glömde svara på din fråga angående mitt sk galler av choklad. Jag har täckt tårtan med chokladfondant, vilket är ungefär som marsipan eller sugarpaste fast det är gjort av choklad. Jag har alltså kavlat ut denna massa på en silikonform och fått dom här tjusiga mönsterna i chokladfondanten.:)

Nej, det är en liten ofullkomlighet i optiken, som inte är ett fel, det bara är så. När man vet ungefär vilken verkan det ger, kan man planera bilden efter det och sätta bildelement så att de endera blir skarpa eller oskarpa, på sånt sätt som man vill ha dem. Det ser ut som om skärpan ligger på lite närmre håll utåt kanterna än i mitten.
Så det har inte med din platsbrist att göra, utan det är en egenskap hos optiken. Ett perfekt objektiv ska ha helt plant skärpeplan, men det är ovanligt. Sensorn är plan, och det är ganska vanligt att skärpeplanet kröker sig lite. Det märks mest när man tar med stor öppning, dvs lågt bländarvärde, som ditt 50 mm obkektiv har.
Och prova gärna vardagsrummet. Två ljuskällor kan användas kreativt, och om det blir bättre med bara den ena, kan man ju täcka den andra, eller jobba på närmre håll till den man vill använda och som ska dominera.
Och reflektorer kan vara väldigt användbara, både för att lätta skuggor och för att ge en liten extra kontur genom ett ljus snett bakifrån. Om du har mer plats kan en spegel eller liknande vara användbart för att ge mer liv i bilden. Man kan klistra aluminiumfolie på en bit kartong, och skrynklig aluminiumfolie ger diffus reflex men ändå mera riktad och starkare än vanligt vitt papper.
Du har börjat utforska ljuset på ett väldigt bra sätt, och jag tror att du kan komma långt. Dina bilder ser inte längre ut som nybörjarbilder, utan på den här mycket korta tiden har du kommit en väldigt bra bitt på väg. Jag är egentligen bara orolig för att du i för hög grad ska följa andras råd (mina bland annat), så att du kanske tappar lite av din egen stil. Det är viktigt att du ser till vad du vill åstadkomma. Det är ju dina bilder, och ditt bildseende, ditt skapande.
Och det jag ser i det nu är att det har en stor potential.
Merlins brallor!! Tårtan och cupcakesen - är det så man böjer det? haha - och hela bilden är så vansinnigt snygg! 
Och ja, brunt och rosa är riktigt snyggt ihop och du är så duktig på att kombinera färger, och göra tårtor…
Var bor du nånstans? Gör du tårtor på beställning? 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Dina bilder är faktiskt redan helt suveräna. Jag har inte sett liknande på annat håll, och det hänger ihop med formkänsla och att du väljer färger som matchar och att du nu har börjat se ljuset och kan arbeta med det.
Allt det här gör att det kan finnas ett intresse för dina bilder på annat håll, och därför bör du i fortsättningen ha dem märkta med copyright och ägarnamn, liksom hur man kan nå dig.
Jag menar inte att du ska förfula bilden med någon vattenstämpel, utan i Exif som kameran sätter, finns två fält som man själv kan skriva i. Jag tror att det går på din kamera också. Det ena fältet är Artist, där du lämpligen skriver ditt förnamn och din e-post eller hemsida om det går att nå dig via den. Det andra fältet är Copyright, där du skriver årtal, komma och ditt för- och efternamn.
Efter att man har satt de fälten kommer alla bilder man tar med kameran att ha dem ifyllda och visa dem. Om man vill publicera bilder anonymt måste man då ta bort Exif, eftersom de här fälten tar bort anonymiteten. Det jag har sett av dig här är att du kan ha nytta av att inte längre vara anonym i dina bilder.
Folk som köper bilder läser de fälten och hör av sig om de vill använda dina bilder. Som bilderna ser ut nu är de lite hemlösa i sin Exif, eftersom man inte kan se vem som har gjort dem, och därmed inte kan göra rätt för sig om man vill använda dem.
Det finns fler fält i Exif som man kan redigera, men då behöver man en editor av något slag. Jag tror att de två fälten som jag har pekat ut går att ställa in i kameran. Det kommer att se ut ungefär så här om man tittar i Exif, om du har ställt fälten så som jag säger ovanfor:
- Artist: L… l...@dinemail.com
- Copyright Owner: 2008, L… Efternamn
Tack ännu en gång över alla dom fina orden. Jag blir verkligen jätteglad.
MissInAction: Jag har tagit emot en och annan beställning och fortsätter gärna att göra det då jag får någon. Jag bor i Malmö.
Inkanyezi: Jag har märkt att om jag knäpper ett foto på en mindre sak (typ en cupcake eller bara på en tårtbit) och riktar kameran i höjd med bakverket så är det mycket lättare att få till bakrundoskärpa. Varför fungerar det så?
Det här med med mitt obejektivs krökta skärpeplan och att det verkar som att skärpen ligger mer utåt kanterna, betyder det att jag inte borde använda den mittersta fokuspunkten? Eller betyder det helt enkelt bara att jag bör placera grejerna bättre utifrån objektivets ofullkommlighet?
När jag var på Netto häromdagen och kollade i deras fyndlåda hittade jag ett vindruteskydd. Tyckte att det såg precis ut som något som skolfotograferna använde som reflektor då jag var liten. Köpte vinruteskyddet som är lite folieaktigt och skrynkligt. Tänkte prova att använda det som reflektor. Kostade bara 20 spänn.
Jag ska även fixa det här med namn och kontaktuppgifter i exifflierna. Jag har faktiskt tänkt att göra det tidigare då jag hittat mina bilder på bland annat pinterest.com. Det är visserligen så att det är länkat till dom sidorna jag lagt ut bilderna på. Men ju fler ställen dom ligger på desto mindre kontroll har jag på vad som sker med mina bilder. Så jag ska odna det så snabbt som möjligt.
Attans, det skulle inte bli så bra att skicka tårtor nerifrån Malmö upp till Uppsala 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Det något krökta skärpeplanet är bara något att leva med, och visst ska du använda mittenpunkten när du fokuserar. Det är inte mer skärpa mot kanterna, tvärtom, bäst skärpa blir det alltid i mitten, men objektivet ger skärpa på lite närmre håll utåt kanten än i mitten, och det kan man ta med i beräkningen när man placerar bildelementen. Men man ska inte hänga upp sig för mycket på det, Skärpa är ju inte allt i en bild, utan det är helheten, form, färg och ljusbehandling som gör bilden, tillsammsns med det som den innehåller så klart. Och det är till och med en fördel att skärpeplanet är krökt på just det sättet om man fokuserar först och komponerar sen. Det var bara en iakttagelse, att skärpan ligger en aning närmre en bit ut åt sidan än i mitten.
Jag lade mig till med ett antal såna där vindruteskydd för några år sedan på Jysk, och de är mycket bra som reflektorer. Jag använder dem så, och jag har också använt dem till att laga mat med hjälp av solen. Jag har alltid med mig en liten bit i kameraväskan för att lätta upp när jag tar blommor.
Jag har också ett par sådana vindruteskydd, och nu fick dom ett område till där dom kan göra nytta! 10:- i Ullared 
Måsta bara säga! Åh vilken fin bild! 
/Désirée
Verkar vara väldigt användbart med dom här vindruteskydden. Tänkte att jag skulle prova att baka en tårtbotten med hjälp av den och sedan lägga ut en steg för stegbeskrivning angående det på min tårtblogg.:) Det är verkligen väldigt tillfredställande att hitta billiga verktyg till bakningen och fotograferingen. Min hobby är ju annars en väldigt dyr verksamhet.
Inkanyezi: jag tror jag ser och förstår innebörden av mitt objektivs krökta skärpeplan. Jag ser att konturerna är tydligare utåt kanterna än i mitten. Är det du menar?
Tack så mycket igen för alla fina kommentarer ang fotot och tårtan.

Det är inte så mycket att konturerna är tydligare utåt kanterna. Det är skärpa på tårtan mitt fram, även om det är möjligt att den bästa skärpan faktiskt skulle kunna ligga pyttelite närmre, men utåt kanterna är det ganska tydligt att skärpan ligger på närmre håll. Man ska inte vänta sig perfekt skärpa vid så stor öppning som 1,8 och det är inte säkert att kamerans AF verkligen klarar att ställa skärpan alldeles rätt heller med den stora öppningen.
Om du vill bli mera säker på att AF verkligen träffar rätt, kan du lämna in kameran och objektivet för kalibrering. Man bör inte göra det utan att först ha kontrollerat om AF ställer skärpan fel, exempelvis med Tim Jacksons fokustestblad. Om kameran och objektivet är nya så ska inställningen göras kostnadsfritt, och det finns en verkstad i Malmö, Intervision.
Aha, nu tror jag jag förstår. Jag har tittat igenom det där fokustestet många gånger men fått lite panik då jag tyckt att det sett väldigt komplicerat ut. Men så läste jag det igår och så farligt svårt verkar det inte. Ska försöka få tag i en skrivare bara.
Ja, både kameran och obejktiven är nya. Det är ju dessutom faktiskt bara lite mer än en månad sedan som jag köpte kameran. Även om jag är medveten om att jag har mycket kvar att lära så måste jag säga att jag lärt mig mycket på en månad tack vare att jag hittade det här forumet!
Det första jag sa när jag kom in på Siba för att köpa kameran var att "jag ska inte ha någon jäkla tilläggsförsäkring på den där kameran". Några sekunder senare hade killen ändå sålt en sådan till mig. Så nu är kameran drulleförsäkrad och tur är väl det för då jag är uppe i varv och pysslar med mina små projekt så är jag väldigt klumpig. Så jag kan tycka att det inte borde vara några problem att få den kalibrerad om det skulle behövas? Men först ska jag så klart göra fokustestet.

Jag tror vi är flera som har sett en mycket lovande utveckling från de första postningarna på forumet, och jag är väldigt imponerad, och också väldigt tacksam för att ha fått ta del av det. När du postar dina tårtor på nytt och visar att du har tagit emot våra glada tillrop och tips, ser jag det som generöst, eftersom du också ger någonting mycket värdefullt tillbaka. För mig betyder det mycket, och det värmer att veta att närvaron här faktiskt kan vara meningsfull. Tack för det.
/Urban
Kan bara instämma till 100% med Urban i #19. Det är mycket roligt att se hur enormt du utvecklats och tagit till dig tipsen du fått här. 
#18 - Nej, det där fokustestet är verkligen inget svårt test utan väldigt enkelt. Man måste bara vara lite noga med att pappret ligger plant och helt i linje med kameran (tejpa gärna fast det så du "sträcker" på pappret på mitten), och att man fokuserar på strecket i mitten med mittenfokuspunkten.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag har skrivit ut testet nu och tänkte försöka mig på att göra det. Men som jag förstår det ska jag fota på Automatiskt läge och samtidigt själv välja den mittersta fokuspunkten. Men det går ju inte? Eller?
Kör med kameran i A-läget (ej helautomatiskt), du kan också slå på blixten om du vill. Mittersta fokuspunkten ska du använda ja, samt största bländare (lägst tal). Testa fullt utzoomat, fullt inzoomat och i mitten. Du behöver troligen också flytta kameran lite för att du med säkerhet ska kunna träffa linjen på mitten av pappret; var nära när du testar i vidvinkelläget, och längre bort när du testar teleläget.
Jag har inget A-läge mer än det helautomatiska. Det finns dock ett "Av" och A-DEP. Är det något av dom?
Nu känner jag att jag är helt lost i begreppen här. Just nu håller jag på att testa med min 50 milimetare. Den har väl ingen zoom? Eller är jag ute och syklar nu igen?:) Sedan får du någ förklara det här med vidvinkel och teleläge för det förstår jag inte riktigt? Är det bara så enkelt som att antingen ha stående eller liggande format?
Jag tutade och körde en gång så det blev antagligen inte rätt. Men OM jag gjorde rätt så kan jag säga att det ser riktigt illa ut. Väldigt mycket framfokus. Men jag ska testa igen så klart.
Jag undrar alltså inte om jag är ute "syklar" utan om jag är ute och cyklar.
Av är det. Glömde att du har Canon. 
Nej, 50:an är ingen zoom. Men när du är igång kan du ju lika bra testa både den och kitzoomen.
Vidvinkel = när man fotar med bred fotovinkel så man får mycket med.
Tele = motsatsen till vidvinkel, en smalare fotovinkel som göra att man lättare isolerar huvudmotivet från bakgrunden och får kraftigare bakgrundsoskärpa och mer komprimerat perspektiv.
OK, då provar jag igen. Men då jag har helt utzoomat läge får jag med lite av bordet också. Så ska det väl inte vara? Hursomhelst som det ser ut nu är det riktigt riktigt illa med framfokuset. Det ligger alltså 30 mm ner. Men jag har säkert gjort fel. Jag testar en gång till och lägger ut det här sedan. Så få ni säga hur det ligger till.
Ingen skillnad om lite av bordet kommer med, så länge du tryggt kan fokusera i mitten på det där strecket. Lägg gärna upp en av fokustestbilderna så vi kan bedöma om du gjort rätt och hur grovt felet är.
Det ser rätt okej ut tycker jag. Men du kunde försöka rikta in pappret och kameran lite rakare så alla horisontella linjer på pappret blir horisontella också på bilden.
Hade du motsvarande bilder tagna med 50mm objektivet också?
Hej igen,
Jo det ser ut som du kunde vara lite noggrannare med att rikta in allt rätt. Men resultaten ser rätt bra ut överlag bortsett från det i #32 där du har rätt tydlig framfokus. Gör om och var noggrann med inriktningen, fokusera exakt på strecket och testa ett par gånger. Du kan t.ex. göra så att du skruvar fokusringen lite grann när du tagit första bilden, fokuserar igen och tar en till. Med flera väl genomförda tester ser du om det bara var nån enstaka miss som ledde till framfokuseringen i exemplet i #32, eller om det faktiskt kontinuerligt fokuserar så mycket fel. Du kan också testa fokusera flera gånger på strecket efter varandra innan du tar bilden, och se om det påverkar på nåt vis.
Sen ett tips om själva bilderna. Kameran tror att pappret du fokuserar på är nåt mellangrått istället för vitt, så det lönar det sig att dra upp exponeringskompensationen till kanske +1 när man tar de här bilderna så blir de lite ljusare och lättare att granska. Du kan också prova blända ner till t.ex. f/2,8 och se hur det påverkar skärpan, objektiv blir ju så gott som alltid skarpare om man bländar ner lite grann. Det kan vara lite lättare att se exakt var skärpan ligger om man får skarpare resultat, men i övrigt är ju regeln att ta bilderna på max bländare som du gjort här. Det är dock en viktigare regel med ljussvagare eller vidvinkligare objektiv än med tele, och 50mm på din kamera är ju ett kort teleobjektiv.
Tack så mycket. Jag undrar ibland vem som behöver lämnas in på justering? Det är nog jag eftersom jag har så svårt att fokusera ibland.
Nu tror jag dock att jag fick till med 50 mm nu utan att blända upp till 2,8. Jag lägger ut den först och sedan ska jag prova på kitobjektivet.
Som det ser ut enligt mina ögon så verkar det ju inte vara något fel?
Nix, det där ser bra ut. 
Nej, det ser riktigt bra ut. Och nu har du pappret rakt också! 
Vad bra! Då har jag inget att skylla på längre.:) Möjligen ett krökt skärpeplan? Ja och mitt rangelstativ då.
Tack så mycket för hjälpen.
Det där med krökt skärpeplan tycker jag inte är nåt man behöver bry sig om så mycket, men det kan ju vara bra att veta hur det ser ut om man t.ex. vill få skärpa på en specifik punkt i utkanten på bilden och använder mycket tunt skärpedjup. Dock så vet jag inte hur något av mina objektiv beter sig i det avseendet, har aldrig haft behov att ta reda på saken…

Rangelstativ är nog mer att fundera över än optikens egenskaper. Det ser ju ut som om ditt objektiv faktiskt fokuseras rätt med kameran, så där förefaller tekniken pålitlig.
Och som sagt, häng inte upp dig på alla spånerier kring möjliga egenskaper. Fortsätt plocka med de olika elementen i bilden för att komma till något som du blir nöjd med. Hittills har det ju gått väldigt bra, och det brukar inte bli sämre av att öva mer och pröva olika grejer. Skärpan är grejad, liksom oskärpan, och du har lärt dig hantera ljuset. Dina motiv är säregna, och de har verkligen en personlig prägel. Jag förstår att det ligger massor av arbete bakom dina bakverk, och att det likaså är massor med arbete och en stor mental ansträngning att arrangera bilderna. Med tiden blir själva fotograferingen mycket lättare, och man kan mer koncentrera sig på hur man vill gestalta bilden.
Nej, jag ska nog inte hänga upp mig på dom där grejerna för mycket. Jag ser ju inte ens det du ser angående "krökt skärpeplan" på den här lilla datorn. När skrev ut papperna till fokustestet passade jag dock på att kolla på en stor dator hur bilderna jag lagt ut här ser ut. Möjligen kunde jag se lite vad du menar. Men det var lite! Däremot såg bilderna mycket snyggare ut på en stor skärm. Jag är mycket nöjd med ljuset på den senaste bilden. Det verkar som att alla rosa detaljer sprider ett fint varm-kallt ljus ut med motivet. Det gillar jag.
Jag kommer antagligen bjuda på en ny tårtbild redan imorgon eftersom jag håller på med ett annat färgtema nu. Den här gången har jag planerat lite bättre så jag behöver bara gå upp imorgon och vänta på att det ska ljusna och sedan sätta igång att fota. Ska verkligen försöka använda mig av dom tips jag fått härifrån i veckan.
Sedan har jag lagt in mitt namn i kameran (antar att det kommer synas i Exif sedan?) och jag skulle ävenlägga in "info om copyright" också men jag vet inte riktigt vad jag ska skriva där?

I fältet Copyright är det enklast att bara skriva in årtal och sitt namn, medan man i fätet Artist lägger in exempelvis namnet och epostadressen.
Det finns andra fält man kan skriva i också, men det är lite krångligare, eftersom det inte kommer dit automatiskt. Men om man gör ett batchprogram för att få dit samma data i alla bilder är det ganska enkelt att bara köra det. Men det kräver så klart att man förstår hur man ska hantera den sortens databehandling.
I kameran brukar det bara att skriva i ett par fält, och kameran brukar också begränsa längden på dem. Annars har själva filen egentligen inga begränsningar på längden av textfält, medan alla fält inte är skrivbara och en del fält kräver en viss datatyp. Man måste alltså veta vilka fält aom är skrivbara, precis vad de heter, för att kunna lägga till egna fält. Jag håller på och lär mig det för tillfället, och semare lägger jag kanske upp en sån batchfil som man enkelt skulle kunna lägga in sina data med.
Men de två som du har tillgång till går säkert att använda kreativt.