Vill inte fokusera
Tja.
Igår märkte jag en liten sak.
Jag var i stallet och skulle fotografera hästar, lite detaljer sådär. Visst, mitt macroobjektiv har inte bra autofokus men jag tyckte att det blev lite för mycket när jag inte ens kunde fokusera på något större som var längre bort.
Hänger ni med?
Helt enkelt att om jag fokuserade på hästens öga så ville den inte fokusera - som vanligt, men det är jag van vid och tar manuell fokus.
Men när jag testade att fotografera ute i stallet på lite större saker så fortsatte det att bara snurra och hittade inget fokus alls. Vissa gånger fungerade det, andra gånger inte.
Jag vet att macroobjektiv inte har den bästa autofokusen, men som jag har märkt det så har det iallafall fungerat på större saker.
Då är frågan.
Är de känsliga mot mörkade miljöer? Det var självklart inte jättemörkt, men ändå inte så ljust som ute.
Eller är det så objektivet fungerar?
Det handlar om ett Nikon 85 f/3.5 med en Nikon D7000.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
I mörka miljöer är det alltid svårare för kameran att hitta fokus. Mittenpunkten och övriga korslagda punkter funkar alltid bäst så ljuset är sämre, men det viktigaste för fokussensorerna är att de hittar nåt att ta fäste på. Det går t.ex. inte att fokusera på en enfärgad slät yta utan det krävs nån sorts kontrast i motivet för att det ska fungera. Korslagda sensorer känner av kontraster i både horisontellt och vertikalt läge, medan de övriga bara känner igen kontraster i ena ledet.
Använder man en enkel fokuspunkt som mäter horisontellt är det svårt att fokusera på horisontell kant, t.ex. överkanten på ett räcke, medan om man i det läge istället använder en fokuspunkt som mäter vertikalt går det lätt, eftersom den då känner av en större kontrast. Med den horisontella fokuspunkten går det däremot bättre att fokusera på spjälorna under räcket.
Ju skarpare kontraster i motivet man ska fotografera, desto lättare är det att fokusera, rent allmänt. Så en jämn slät hästhud kan vara svårt att fokusera på, men det borde gå lättare att fokusera på ögonen.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

I de fall man har en fokuspunkt som inte är i kors, är ett knep att luta kameran när man fokuserar, så att fokuspunkten ligger snett över kanten man siktar på.
Men, när man försöker ta ögat på en häst kan det ju helt enkelt vara för mörkt för att systemet ska funka, åtminstone vid den här årstiden. En annan sak som man kanske inte tänker på är att fokussystemet blir stört av att ljuset är modulerat, när det är gasurladdningslampor, och att det kan omöjliggöra fokusering. Ridhus har ofta gasurladdningslampor av ett eller annat slag, och deras fluktuation av ljusstyrkan med 100 Hz frekvens kan störa ut AF helt.