EXIF
Hej!
När jag läst runt lite på forumet så har jag stött på orden "Exif" och "Exif fält". Vad jag har förstått så är det ett fält man kan skriva in personlig information så som namn och mejladress, men vad jag inte förstår är vart man hittar Exif. Syns den på bilden? Hittar man den om man högerklickar? Blir det som en vattenstämpel?
Om någon skulle kunna förklara det här för mig skulle jag bli väldigt glad :)
Tack på förhand!
Emma
man hittar exif-informationen om man högerklickar på en bild, väljer egenskaper, sedan under information så står det en hel del, bl a ursprung, information om bildens Upplösning, kamera och en massa annat. informationen kommer från kameran, men hur man redigerar den, det vete……
#1 Okej, tack så mycket! :D

Om du gör websök på "exif editor" så hittar du program där man själv kan skriva in data i Exif. Det mest flexibla förefaller vara Exiftool, som körs från kommandorad, men det finns en del framsidor till det, och det finns också andra redigeringsprogram.
Photoshop kan redigera vissa fält i Exif om man väljer Egenskaper, så att man kan lägga in strängar för upphovsrätt (Copyright) och kontaktuppgifter, så att bildköpare som vill använda bilden kan nå upphovsmannen för att köpa licens. Man kan också skriva in licenser om man använder någon av Creative Commons licenser.
I synnerhet när en bild har använts olovligt är det värdefullt att ha lagt in den informationen om man vill påtala överträdelsen. EXIF-informationen, om den finns kvar, visar vems bilden är om man har lagt in uppgifter om det, och om Exif har ändrats eller tagits bort, så är det ytterligare graverande för den som använder bilden utan tillstånd.