Nikon Objektiv
Hejsan
Jag letar efter bättre objektiv till min Nikon D60.
Söker objektiv som tar bättre foton Inomhus. De objektiv jag har idag, är i behov av en massa ljus för att orka med. Vilka objektiv är bättre på inomhus foton?
Sysslar med inredning och vill kunna ta både på inredning, där jag använder skärpedjup, men också porträtt inomhus.
Men också foton på tex födelsedags firande inomhus, där man tar på stämningen, tårtan osv. I de situationerna vill man ju inte ha blixt.
Min utrustning idag är:
Objektiv 1: Nikon DX
AF-S Nikkor 18-55mm 1:3,5-5.6G .VR
Objektiv 2: Nikon DX.
AF-S Nikkor 55-200mm 1:4-5.6G ED VR
Extern blixt: Sunpak PF30x

Det du frågar efter är två helt olika saker.
För inredningen är din normalzoom bra, men om du vill ha större bildvinkel finns också kortare. Men det finns knappast mer ljusstarka, och hög ljusstyrka är ingen hjälp om man vill ha stort skärpedjup. Inredningsbilder tar man med vidvinkel och kameran på stativ. Man bländar ner för att få stort skärpedjup.
När man vill ta på fri hand inomhus vill man helst ha hög ljusstyrka, och inte alltför lång brännvidd, så man ska helst ha ett objektiv på något mellan 24 och 35 mm med hög ljusstyrka. Alla objektiv med riktigt hög ljusstyrka har fast brännvidd, och till Nikon finns de här:
De som du har, speciellt 18-55 kitzoomen, funkar utmärkt för inredningsbilder. Men du måste köra med stativ för att få bra bilder, och det gäller oberoende vilket objektiv du köper så länge du vill ha så mycket naturligt ljus som möjligt och långt skärpedjup, vilket oftast är önskvärt på inredningsbilder, speciellt översiktsbilder.
För de andra bilderna som du vill ta utan blixt i sämre ljus skulle jag rekommendera Sigmas 30/1,4 DC HSM. Man måste bara se till att få ett välkalibrerat exemplar, alla är inte det från butiken utan man kan behöva testa några ex på just sin egen kamera innan man hittar ett som fokuserar exakt rätt. 30/1,4 är mycket ljusstarkt och ger bra möjlighet till foto i sämre ljus med just D60. Skillnaden mellan f/1,8 (t.ex. Nikons AF-S DX 35/1,8) och f/1,4 tyckte jag var rätt så betydande då jag ör ett par år sen hade samma kamera. I praktiken tyckte jag skillnaden var större än jag trodde den skulle vara.
Men, om du inte ännu har ett stativ bör du försöka få tag på ett sånt också. Köp bara inte nåt av de billigaste rangelverken, utan ett ordentligt stativ från en fotoaffär. De brukar kosta kring 1000kr uppåt.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tack för era svar
Är medveten om att jag frågar om olika saker. Ska köpa på mig lite objektiv framöver som är bra i olika situationer.
Ett stativ har jag. Dock så känns det lite trist att behöva släpa runt på ett stativ överallt när man bara vill ta lite vardagsfoton inomhus. Jag vill kunna knäppa av foton inomhus på samma sätt som jag kan med min kompaktkamera. Den är en Panasonic Lumix TZ7. Kan Den ta bra foton inomhus, utan stativ, så borde väl en systemkamera med rätt objektiv också att klara det, tänker jag..
En till fråga då…
Vilka externa blixtrar kan rekommenderas för inomhus?
Jag är inte nöjd med den jag har idag, som ovan nämns. Den går inte att "snurra runt" ens..
Jag fick med Nikons AF-S DX 35/1,8 när jag bytte upp mig från D3100 som jag hade Nikons 18-105 på och vilken skillnad. Var nyligen ute med en kompis som hade kitobjektivet och fotade i skymningen och jag kunde fota ca 20 min längre än henne när det började bli skumt. Det är i mitt tycke ett väldigt prisvärt objektiv, nytt strax under 2000:- och 1500-1000:- begagnat, litet och smidigt.
Live long and prosper!
Blixt SB-600 funkar kalas!
Håller med #5 - SB-600 räcker långt, en sån har jag. Men SB-700 (äger dock inte en sån) är lite kraftigare och betydligt mer lättanvänd, skulle kanske rekommendera en sån i första hand. SB-600 måste man dessutom köpa begagnad, de tillverkas inte längre. Men inget fel med det, en ny SB-700 är nog ca dubbelt dyrare än en begagnad SB-600 så man kan spara en rejält slant på att köpa SB-600 istället.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus