Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 864 ggr
ebh
0

Fotogymnasium

Hej! Har just nu gått några månader på linjen Estet inr. foto, men känner att jag inte alls trivs så speciellt mycket, det enda jag verkligen gillar är väll egentligen klassen. Jag känner att jag tappar alldeles för mycket "viktiga" ämnen och lite för slappt över lag och att jag inte lär mig så mycket när det gäller. Jag är dock fullt bestämd med att jag i framtiden vill försöka att bli fotograf, min fråga är tror ni det i framtiden betyder mycket om jag har läst foto eller om jag tex skulle läsa en sam utbildning? Eller skulle det inprincip inte spela någon roll? Finns det någon som har läst foto och vet om man lär sig mycket och om det är användbart i framtiden?

Tack i förhand! Blir glad för alla tips!

Alibi
0

Jag vetg inte om Medieprogrammet fortfarande finns kvar? Eller du kanske bara kan byta skola? Om du menar att själva lektionerna är slappa det vill säga. På min förra skola var det ganska "tufft" om jag säger så, det var mycket bra undervisning. Hoppas du förstår hur jag menar. :P 

Dock tror jag inte det spelar jättemycket stor roll om du gått en gymnasieutbilldning som är inriktat på foto, många framstående fotografer har ju knappt någon utbilldning alls inom det. Men kanske någon kvällskurs eller liknande kan vara kul/bra att ha? :)

I'm gonna let my little light shine

IdaL
0

Jag går media på LBS och har läst både webbdesign och nu läser jag foto profilen. Jag läser dock den gamla läroplanen där media va en egen linje och inte bara en inriktning. Jag vet dock att våra ettor och tvåor går även dom profiler.

Det som är bra med att ha läst fotoprofilen redan på gymnasiet är att många av de stora högskolorna kräver att du läst minst Foto A för att kunna komma in på dom. Jag läser både Foto A, B och C så jag kommer ju ha en liten fördel om jag väljer att söka vidare till högskola. Allt beror ju givetvis på vad du vill satsa på, om du ska satsa som frilansare så brukar ett enastående portfolio överväga bristen på utbildning. Ska man däremot satsa på att t.ex. lära ut foto så är ju kurserna ett måste samt även om du vill bli anställd då är utbildningen till din fördel.

Sen så är ju såklart inget ristat i sten, jag tror säkert det finns möjlighet att läsa upp ämnen i efterhand. Så länge du får grundämnena som ger behörighet till alla högskolor så är det ju inga problem.

Jag själv rekommenderar dock att du tänker på vad du tycker är kul och att du får hålla på med något du tycker om på gymnasiet för att läsa något som inte ligger i ditt intresse kommer bara ge brist till motivation och skoltrötthet.

Moalinn
0

#1 Mediaprogrammet finns inte kvar längre. Det är estetiska programmet inriktning media som gäller.

Men det är som Ida säger, ska du in på högskola kräver de flesta att du har läst någon av fotokurserna. Antar att det är Foto 1 nu för tiden som man läser i tvåan, rätta mig om jag har fel.

Jag går i tvåan och läser foto 1, så antar att det är detsamma för er sen.

Men.
Skulle du välja samhäll så vet jag inte om det ger dig högskolebehörighet, är det en sån linje? Om inte annat brukar man kunna välja en inriktning i tvåan och det finns flera som jag vet har valt media, och då får läsa foto 1 i tvåan, vet inte hur det är i trean.

Men det beror självklart på vad du vill göra efter gymnasiet, svårt att veta nu kanske, jag vet själv inte. Men det kanske är värt att ha högskolebehörighet ifall du skulle vilja välja högskola, och kanske ha läst foto för att ha större chans att komma in.

Det viktigaste är att du gör vad du tycker är roligt, du ska inte tvinga dig själv till något. Glad

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto