(H) Porträtt sv/v
Tycker det är svårt att få till en bra gråskala i mina sv/v bilder så att det blir lite "stuns" i bilden. Önskar tips och råd vad jag kan göra mer & annorlunda. Både ur ett fotoperspektiv men även i redigeringen. Använder Photoshop elements för redigering men är självlärd och kan inte alla funktioner.
Tycker inte det behöver mer svärta. Clarity och blacks (lightroom) är annars bra studsverktyg.
-----------------------------------------------------
Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.
Tycker det är bra stuns i bilden som den är och gråskalan likaså. Ljuset är fint och uttrycket och beskärningen mycket bra.
Angående clarity så tycker jag man måste vara väldigt noga med att inte överanvända det. Det är väldigt lätt att gå över gränsen för vad som är snyggt, lite samma som med HDR. Det ser i mina ögon snabbt väldigt onaturligt ut även med en liten höjning, så jag använder det i princip enbart för bilder som av nån orsak drabbats av mycket låg lokal kontrast. Att flytta svart- och vitpunkt är mycket "säkrare" verktyg tycker jag, men i denna bilden tycker jag de är väldigt bra inställda redan.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Den bilden är riktigt bra. Om jag tar fram min mest kritiska syn så finns det ett par vita prickar/streck i håret som du lätt tar bort. Blänket i ögonen eller snarare pupiller skulle jag också ta bort. Du kan vara helt nöjd med den som den är.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Tack för feedbacken på min bild!
#1 Tack för tips om verktyg har bara elements i dagsläget men i RAW delen finns både svärta & klarhet som jag provat lite, vet inte om de fungerar likvärdigt i lightrooom & elements.
#2 kan hålla med dig om risken att överanvända vissa reglage - lätt att bli lite blind på sin egen bild. Kanon med klok feedback! Kul att du gillar hur jag beskurit bilden. Har även fått ett tips om att göra bilden kvadratisk för att få mer fokus på ögonen som jag tänkt testa.
#3 Prickarna är rent slarv från min sida jag la upp fel variant på bild :-( och vet inte hur jag byter bild. När det gäller blänket i ögonen är jag mer kluven på om jag tycker att de ska bort… Får nog testa för att avgöra om jag tycker det blir bättre. Bilden är tagen med fönsterljus och därifrån kommer blänket.
Som sagt stort tack för era synpunkter och råd de hjälper mig att utvecklas!