Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 1495 ggr
IdaL
1

(H) Hunden Alwin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Skulle vilja ha lite kritik på denna lilla filuren som jag fotograferade i studion för någon dag sedan. Det var ganska svårt att fotografera honom då han absolut inte ville sitta stilla, det va ju mycket roligare att springa runder i studion och nosa på alla konstiga saker! Flört

Nikon D90 ~ Sigma 18-50mm
f/20 - 1/160 - ISO 125

IdaL
0

Kan även berätta att jag har använt 3st studioblixtar med softbox. två på vardera sida och en snett framifrån! Tar gärna emot tips på andra typer av ljussättning.

Inkanyezi
0

När man tar päls syns strukturen sällan bra när man har mycket mjukt ljus, och ofta är det bättre att lägga ett släpljus bakifrån för att skapa konturverkan. I de fallen bör man dämpa bakgrunden för att få god kontrastverkan.

Också huvud- och lättningsljus kan ge bättre rendering av pälsen om det är punktformigt, snarare än mjukt. Men skuggbilden av punktformigt ljus blir ganska hård, och därför kanske man föredrar mjukare ljus trots att det inte återger pälsen lika bra. Dilemmat kan lösas genom att använda flaggor på ljuskällan, så att den inte ger skuggbild på underlag och bakgrund.

Mitt förslag är att jobba vidare för att försöka hitta en ljussättning som funkar bättre för svart päls, och att kanske hålla bakgrund och underlag i en lägre ton, för att få god kontrast mot det blänk som man skapar med konturljus - ett släpljus som läggs bakifrån.

IdaL
0

#2 Tack så mycket för nyttiga tips! Pälsen har en tendes att flyta samman ganska lätt dels för att han har väldigt korta hårstrå men även för att pälsen i sig är väldigt tät.

Har även lite problem med studio fotografering just för att om inte blixtens styrka och bländare och slutare är perfekt så blir det överexponerat och det går inte att ändra genom att höja slutaren något steg för då blir det som en svart "vägg" längst ner på bilden.

Har precis börjat lära mig studioblixtarnas funktion och vilka ljussättningar som fungerar "bäst". Detta var första gången jag fotade djur i studion, så försöker prova mig fram vad som ser bäst ut så är jätte tacksam för alla tips jag kan få!

Inkanyezi
0

Slutaren ska du inte ändra när du tar med studioblixt. Den ska alltid stå på 1/160 eller längre i de flesta kameror. Visserligen står det ofta att kortaste synktid är 1/200 i manualen till kameran, men studioblixtar har lång brinntid och lite fördröjd tändning, så man behöver lite längre tid för att inte få en svart kant.

Det är bländaren man justerar ljusheten med, och den bör för det mesta stå på ett värde mellan 8 och 16. Man ställer ner ljusstyrkan på blixtarna för att justera så att exponeringen blir rätt. När man tar väldigt liten bländare minskar skärpan och man tappar en del av strukturen i ytor som päls och annat där det är många små detaljer.

Så om du inte kan få hygglig exponering förrän vid bländare 20, ska du ställa ner blixtarna åtminstone till ½, men kanske ännu hellre till ¼. Man använder också ofta olika styrka på olika blixt, så att konturljuset bakifrån görs svagare än huvudljuset, och lättningsljuset får ungefär en fjärdedel av huvudljusets styrka. Om det inte går att ställa ner blixtarna tillräckligt mycket får man hänga någonting framför för att minska ljuset eller flytta dem längre bort. Man kan använda vanligt papper för att dämpa blixten, eller vitt tyg, exempelvis tyll eller spinnakerduk. man kan lägga mer än ett lager om det behövs.

Men studioblixtar går alltid att ställa ner. Tyvärr har studioblixtar sällan stegad inställning i logiska steg. Det är svårare att jobba med steglösa inställningar, men man får prova sig fram.

Ylva-Li
0

#3 När du fotar med studioblixtar så måste du ha slutartiden syncad med blixtarna. På min 5D mark II så är det 1/160 som är synctiden. Lägre eller högre, ger precis som du skriver, en svart rand, eller helsvart bild. 
Det du kan göra är att ändra styrkan på själva blixtarna. Just när jag fotar djur brukar jag ha ca 10 i bländare så hela djuret kommer i fokus, så det är blixtarna jag får ändra på för att få rätt ljusstyrka. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

JazzBass
0

#5 - Längre slutartid gör ingenting. Det är bara om slutartiden blir för kort som man kan få såna där svarta ränder.

#0 - Jag tycker du har lyckats fint med bilden, tycker om när pälsen ser så där glansig ut och det är bra med detaljer i den. Fint fotat!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

IdaL
0

#4 Tack för en bra besrkrivning med inställningarna, ska tänka på det till nästa gång.

#5 10 i bländare låter rimligt, ska tänka på det till nästa gång, tack så mycket!

#6 Tack så mycket, det värmer att höra!

Det är riktigt kul att fotografera i studio, funderar på att köpa något "startpaket" med studioblixtar, som inte kostar allt för mycket som jag kan ha även hemma. Om ni har några tips på bra studioblixtar så får ni jätte gärna tipsa mig!

Ylva-Li
0

#6 Jaha, alltid fått för mig att det inte ska vara lägre heller. Alltid lär man sig nåt nytt. :)

Gillar också bilden förövrigt!

#7 Jag köpte ett set på kaffebrus. Typ detta, fast det var ett annat set då. Då var det 3 blixtar, två softbox och ett paraply, samt väska. (vilket är himla smidigt om man som jag åker runt med studion dessutom)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||