Minneskort låst
Hej!
Jag lånade ut mitt SanDisk Ultra 2GB minneskort till en kompis och nu när jag fick tillbaka det och sätter in det i kameran så står det: Minneskort låst. För låset till "skrivläge".
Jag googlade runt lite och såg att det skulle finnas någon plugg eller något man skulle dra ner men det finns ingen plugg på mitt kort. Jag såg också att någon föreslagit att man skulle ta typ en pappersbit eller liknande och försöka dra grejen om ens minneskort inte hade någon plugg men jag kan inte få det att fungera heller för jag hittar inte ens något att dra ner eller upp.
Någon som kan hjälpa mig? Vad ska jag göra?

Problemet och dess lösning är visat i http://foto.ifokus.se/discussions/4e665c1dd4ebea7af4003069-last-minneskort
Den lilla skrivskyddsflärpen är instucken i ett spår i sidan av kortet i urtaget, och om kortet har delat sig, så att det öppnar sig i springan, kan den ramla bort.
De flesta kameror och kortläsare läser skrivskyddet optiskt, men mekanisk läsning kan förekomma, och i båda fallen kan man ersätta en bortfallen sån liten plutt med ett lagom tjockt papper som man klipper till och skjuter in i spåret så att det täcker hela urtaget för skrivskydd. Man klistrar det lämpligen med snabblim, så att det sitter fast. Man ska inte använda mer lim än vad man kan ta upp på spetsen av en knappnål eller tandpetare.
Obs!
Det är mycket viktigt att man inte stoppar in kortet innan snabblimmet har härdat helt.
Om hela urtaget i sidan är ogenomskinligt, täckt med någonting, kommer kortet alltid att gå att radera och skriva på.

Tack för svaren!
Det funkade med att sätta in en pappersbit nu. Kan det räcka med att bara sätta in pappersbiten utan att limma eller något om jag inte rör minneskortet igen förrän jag ska föra över korten på datorn?

Risken är att pappersbiten kan lossna ovh komma in i kameran eller kortläsaren och ställa till problem. Den bör helst sitta fast.