Norrsken!
Hej jag undrar hur man får med norrskenet på bild? Jag har en nikon kompaktkamera (inte så bra enligt mig) men den får duga tills jag har råd med en system. Men men det är mycket bra zoom på den. Jag skulle bli jätte glad för bra tips för är ofta uppe i fjällen och bor på landet så ser norrsken ganska ofta! Tack för svar! 
Ett stativ eller något att ställa kameran på är ett måste! Man måste ha ganska långa slutartider och då fungerar det inte att fota handhållet. Sist jag fotade norrsken hade jag inget stativ, men jag ställde kameran på en bensindunk jag monterat fast på en skoter, och det fungerade fint! Man tager vad man haver!
Stativ eller nåt stativsubstitut är ett måste som Mimmi säger. I övrigt gäller det att försöka fånga så mycket ljus som möjligt. Gärna både stor bländare, ganska högt iso och ganska långa slutartider.
Kom faktiskt nyss hem från en session ute i kylan med en klubbkompis. Väntade mig inte se norrrsken men det fanns ändå, och de var ganska starka så det blev några bilder. På den här bilden hade jag 30s slutartid, iso 800 och f/2,8. I efterbehandlingen har inte gjort så mycket annat än att ställa in vitbalansen efter lättbetongklossen i nedre högra hörnet, perspektivkorrigerat lite grann, justerat kontrasterna en aning samt skärpt den. 30s exponeringstid är dock lite i längsta laget, man riskerar att gå miste om mönstren om norrskenen guppar och rör på sig snabbt, vilket de kan göra ibland. 10s är nog en lämpligare tid.
Många pocketkameror har samma ljusstyrka på objektivet som jag har använt här, alltså f/2,8. Men långt ifrån alla ger möjlighet att ställa in en tillräckligt lång slutartid (om det alls går att fota i manuellt läge), och de tål sällan högt iso utan att det blir grynigt.
Om din kamera saknar helmanuella inställningsmöjligheter, försök leta upp ett fyrverkeri-läge bland motivprogrammet. Min gamla Nikon pocketkamera hade ett sånt och det var enda sättet att få en ganska lång slutartid på ca 5 sekunder. Iso trot jag kameran valde själv då, men körde ändå mest auto. för övrigt om din kamera klarar iso 800 eller högre utan alltför mycket brus, prova det också.Och max bländare förstås.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
OJ jisses vilken fin bild!!!
#3 - Tack! 
En viktig grej vid norrskensfoto tycker jag är att vara noggrann med vitbalansen. Det är inte det lättaste att ställa in en bra Vitbalans, det bästa är nog att köra på auto och justera senare vid behov. Här körde jag med Vitbalans "solsken" i kameran och det gav en på tok för gul bild. När bilden innehöll ett par lättbetongblock var det lätt att använda dem som referens och det var just vitbalansjusteringen som hade störst betydelse här för slutresultatet, utan tvekan. Resten var mest finlir. På just den här bilden var det några starka utelampor bakom som lyste upp ladan, utan det ljuset blev bilderna mycket mörkare.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#2 Ser ut som värsta drömmen :O
You can't make a rainbow without a little rain