Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1001 ggr
Robert
0

Tulpaner...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…kom hem till oss igår, och buketten fotograferade jag idag. En bild med garanterad rörelseoskärpa, men det bjuder jag på.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Kanske originalet är bättre?

broderbluff
0

Tulpaner-2 till talar mig mer just nu =)

Men jag tycker att båda bilderna är mycket orginella och fina.

BMJ
0

D u kunde ju gott ha klonat bort sladden innan din konstnärliga ådra skenade iväg. Det är ju kul att göra sådana bilder där man får vara kreativ. Tyvärr är det så att det ibland (ganska ofta) blir lite för mycket. Det blir mer teknik än konst. Så tycker jag att det är i första bilden. Du har fått till ett bra ljus och djup i bilden. Tyvärr blir den väldigt rörig.

Originalet är bättre men det klickar inte till hos mig. Här dominerar den lilla buketten i mitten men den ser lite avhuggen ut  i ovankanten. Och så sladden!!!!

Robert
0

"Sladden" är en överexponering när jag använde zoomen. Jag har för mig att det är 3 sekunders exponering.

Hälsningar

Robert

BMJ
0

Hur har du gjort första bilden?

Robert
0

Första bilden är samma bild i flera lager, i den sista lag jag in en stroke/innerglow.

Hälsningar

Robert

BMJ
0

Tackar

Robert
0

#7, rättar mig, sista = översta lagret!

Robert

BMJ
0

Jo, jag tolkade det så.

Roger
0

Provade att fota en tulpan i makro läge utan stativ:

Mandysan
0

#10 Vilken fin tulpan!:)

Robert
0

#10, bra jobbat, skärpan sitter en aningens fel - den ska vara på de svarta prylarna som sticker upp från blomman.

Hälsningar

Robert

__iE
0

#10 den blev bra =) mkt fin tulpan :)

Roger
0

Tackar! Det är svårt att stå still så att skärpan hamnar rätt! Ett stativ hadde nog gjort susen.

__iE
0

jo, dt kan jag förstå ;D

mihe
0

Snirkliga knorkiga saker det där…

mihe
0

En variant på den…

Robert
0

#16, skarpt och fint, jag hade tryckt upp färgerna något.

#17, jag gillar stilen med softningen, det gör sig bra i porträtt och även här på blommor.

Hälsningar

Robert

Roger
0

Okey.. kan inte hålla mig! en till:)

__iE
0

niice ;D

Robert
0

Bra skärpa i #19, men det konstiga sticket i det vita gör att jag tror att du har dragit upp färgmättnaden något för mycket. Jag har för mig att jag har fått något liknande tidigare.

Robert

Roger
0

Jag hängde upp ett vitt lakan för fönstret och ställde tulpanerna på bänken framför. Solen var mycket stark så jag fick väldigt mycket motljus.

Anne
0

Jag tog lite tulpanbilder jag också..

Här har vi lila:

Anne
0

och orange. Ingen av bilderna är behandlad, alls - vad kan jag göra för att förbättra?

Robert
0

#23, 24, jag kollar hur ljuset fallet ned på buketten. Den blomma som får en strimma ljus sätter jag i snittet och gör den skarp.

Dina bilder känns lite ogenomtänkta, på det vis att de är konstigt beskurna och skärpan sitter för mig fel. Första bilden var något platt i kontrasten.

Du utnyttjar det korta skärpedjupet bra och har fokuserat dig på tulpanen och utelämnat en rörig bakgrund, det är bra.

Hälsningar

Robert

Anne
0

Tack Robert! :)

De *är* ogenomtänkta - de har, som så många av mina bilder på annat än mat - blivit till enbart för att jag råkade gå förbi med kameran. "Åh, jag har ju blommor.. eh.. kanske skulle.. jaha, okej. Klick, klick. Hoppas det blev bra." :)

Robert
0

Generad, Anne!

okej, jag hade dina matbilder i åtanke när jag tittade på tulpanerna. För du är himla duktig på att ta bra bilder på mat. Jag tror att det lyser igenom i en bild vad man tycker om och känner för.

Robert

Anne
0

Robert, onekligen lägger jag mer tid på matbilderna. Fast egentligen marginellt. Jag är en otålig fotograf, lägger aldrig särskilt mycket energi på komposition osv. (Det där att stå timmar och fota ett rum? Not for me.) Med mat är det ju också oftast en nödvändighet - den blir kall, och man är ju hungrig.. :)

Tulpanbilderna funderar jag mer på att göra till vykort eller något sånt.. om jag har tid över och gratiserbjudanden från Vistaprint som jag får så ofta. :)

Jaha-jaa
0

så här blev bilden då jag hade tulpaner hemma…