Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 5361 ggr
Hanna
2012-04-13 00:05
8

Nikon D5100

Nu är det dags att byta ut den gamla kameran tycker jag. Så nu har jag börjat kika runt lite och fastnat för Nikon D5100 (även Nikon D7000). Glad

Så idag for jag iväg och skulle kika och testa på de teknik-butiker vi hade. I ena butiken var batteriet i kameran urladdat så den kunde jag inte prova och i den andra fick jag svaret "Ja, men det kan bli lite svårt att testa då det inte finns något batteri" Rynkar på näsan Hur fanken ska jag då kunna köpa mig en kamera!

Så nu innan jag ger mig ut på jakt efter andra butiker så vill jag gärna veta era åsikter om Nikon D5100 och även skillnaden på den och D7000. Om ni kanske har en eller testat. Vill veta bra och dåliga saker!

Har just nu en D40 så det vore intressant att veta skillnader och liknelser.

Har såklart läst om kamerorna, men de försöker ju sälja in dem så då får man ju alltid veta det bästa. Flört

Hoppas kategorin stämmer och att någon kan svara!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

ru4real
2012-04-13 08:26
0

Ganska dåligt av en fotobutik m oladdade batterier t kamerorna, men sånt händer ju. Testa att åka dig ngn annan dag kanske?`

Annars, har ju själv D7000, bytte upp mig från D70s och jag är mer än nöjd. Kameran ligger bra i handen, kanske att den är ngt för "kort", då lillfingret kanske hamnar lite under den. Annars är menyerna ganska logiska, man hittar det man vill på rätt ställe. knapparna sitter bra och den är snabb och responsiv.

Dock drar den lite mer batteri än min gamla, får ladda oftare, men det är ingen jättestor sak och man kan ju köpa batterigreppet till om man vill.

Nu vet jag ju inte skillnaden mellan d7000 / d5100 men den kan du ju läsa dig till. Det D7000 saknar är en vinklingsbar skärm, man kan kanske sakna en sådan ngn gång. Men sen tror jag d7000 är lite mer "avancerad" än d5100, det finns mer snabbknappar för inställningar på den än d5100.

Du måste nog fundera lite på hur mycket du vill lägga på en ny kamera, och om du kommer att utnyttja alla funktioner, även d7000 är en kamera att växa i och den borde "hålla" ganska länge.

JazzBass
2012-04-13 12:12
1

Alltid när man funderar på kamerautrustning bör man ju också fundera på om det faktiskt är kameran som man "behöver" uppgradera, eller om man kanske har mer nytta av andra objektiv (ljusstarkare/vidvinkligare/längre/snabbare…) eller kanske en blixt eller ett stativ.

Om man t.ex. har problem med att få bra bilder i dunkel inomhusmiljö och bara har ett enkelt kitobjektiv kan t.ex. ett ljusstarkt fast objektiv ge 4-16 gånger högre ljusinsläpp som gör det lättare att använda korta slutartider och/eller lägre iso. Men i det här fallet när det gäller att byta från en ganska gammal D40 till en ny D5100 eller D7000 kan det också ge en hel del fördelar vad gäller prestandan på höga isotal. Man kan alltså med bibehållen kvalitet fotografera på rejält mycket högre iso med de nyare kamerorna. Sen har de även förbättrad autofokus och annat, speciellt D7000. D7000 har också betydligt fler avancerade inställningsmöjligheter som man kan ha nytta av, som ljusmätning med gamla manuella objektiv, stöd för trådlös blixtstyrning och finjustering av olika objektivs fokusering (det här kan vara väldigt bra att ha!).

D7000 har också en avsevärt rejälare och större kropp, dubbla inmatningsrattar för både tumme och pekfinger, toppskärm för bra översikt över inställningarna, och så är den generellt stadigare byggd; mer metall i chassit och mindre plast. Det känns förstås också på vikten som är högre. D7000 är också mer lämpad för större objektiv då en liten kamera som D5100 lätt känns för framtung med ett stort objektiv, plus att den har en svagare byggd infästning. Dessutom finns inte original batterigrepp att tillgå, som är guld värt speciellt då man hanterar större objektiv eller fotar mycket med kameran i vertikalt läge. Till D5100 finns det dock "piratgrepp" som kan fungera helt bra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

denstore
2012-04-13 12:53
1

En sak som inte nämnts är väl att D5100 saknar inbyggd autofokusmotor, vilket gör att den bara har det med objektiv som har egen motor.

Måste säga att jag har svårt att förstå Nikons logik i det här.

Hanna
2012-04-13 13:09
0

Okej, tack för er hjälp.

Jag har inga som helst problem att ta kort med min D40, men då jag haft den i 4år och saknar att kunna filma, fler fokuspunkter mm. så känns det som läge att byta upp sig. :)

Priset är det inte så jättestora problem med (vill dock inte komma över 20.000 tex). Och därför känner jag att man kanske vill ha något rejälare direkt som man sedan har längre och är nöjd med länge.

#3 Saknar den verkligen autofokus? :o Varför i hela friden har man gjort så?

denstore
2012-04-13 13:15
1

#40 Den saknar inte autofokus, men har det bara med objektiv som har egen autofokusmotor. Så är det på ganska många av Nikons instegsmodeller, vilket känns otroligt krångligt och bakvänt. Jag hade kunnat förstå om proffsmodellerna hade haft krav på speciella objektiv, då de riktar sig till folk som oftast bara använder det bästa de kan hitta, men här har man istället valt att göra det krångligt och upplagt för misstag just för nybörjare. Känns helt knas. Ibland är man glad att man är Canonist….;-)

Hanna
2012-04-13 13:22
0

#5 Haha, började faktiskt med Canon när jag var 12år, men fick en Nikon när jag fyllde 14, så nu blir det Nikon Skrattande

Men visst kan jag tycka att Canon är bra också, men himmel vilken skillnad när man väl testar dem igen. Förvånad

denstore
2012-04-13 14:22
1

Nikon och Canon är nog ganska jämna när man jämför kameror ur samma generation. Avgörande för vilken man väljer ligger nog i smak och vissa grundläggande för och nackdelar. Canon har en stor objektivpark, med väldigt bra kompabilitet. Man kan ta deras första EF-kamera från mitten av 80-talet, och använda med de senaste supersnabba objektiven med bildstabilisering och grym autofokus, och vise versa. Det ger bra möjligheter att bygga upp en stor och beständig utrustning.

Dock så har väl Nikon för stunden ett övertag i bildkvalitet, och deras menysystem och allmänna användarvänlighet har under många år varit mycket bättre än Canons. Men istället har de som sagt ganska rörigt upplägg i sin objektivpark, och i min mening har de inte samma nivå på telesidan.

Hanna
2012-04-13 14:27
0

Men funderar ändå på om en Nikon D5100 skulle räcka. Obestämd Har ju inte testat den än och tyckte fokusen i D7000 såg lite konstig, men kan ju vara ovanan.

Men från en D40 till en D5100 borde det väl ändå bli en ganska stor skillnad??

ru4real
2012-04-13 14:55
0

Det blir nog en ganska stor skillnad iaf. Man kan jämföra dem här, dock en engelsk site, men jag tror du ser skillnaderna iaf: http://bit.ly/HCKXFn

Sen är ju mycket en smaksak, tidigare när kameror var analoga, fanns det inte så stor anledning att byta upp sig, det var ju fortfarande bara tid & bländare som styrde slutresultatet. Nu har vi en viss pixelhysteri, som man sällan kan utnyttja ändå. Din skärm visar ju bilderna i 72dpi oberoende av hur stor Upplösning din bild är på. Bra om man printar stora bilder, annars ganska oviktigt.

Den vridbara displayen kan vara funktionell ibland, du kan köra trådlöst via Eye-fi (tredjepart), den har gafflingsmöjligheter automatiskt, troligtvis bättre ljusmätare.

Du blir nog inte missnöjd om du byter upp dig iaf

Gjorde en jämförelse m D7000 inräknad med: http://bit.ly/HCLDL0

Hanna
2012-04-13 15:34
0

Tack, bra sida :)

Nej, eftersom att jag tycker min Nikon D40 när bra känns det inte som om jag blir missnöjd med en D5100.

Men vill gärna att kameran ska kunna ta bilder fort och förstod inte riktigt om det var någon skillnad mellan D40 och D5100?

D7000 jag provade tog ju bilder riktigt snabbt.

ru4real
2012-04-13 15:41
0

Mellan de 2 är det inte så stor skillnad, d5100 tar 4 bps/fps och d40 2.5. D7000 tar 6 bps. Men, de siffrorna är ju under optimala ljusförhållanden och ingen/låst autofokus. Tänk lite nedförsbacke m solen i ryggen typ.

Är det mörkt och kameran behöver längre slutartid blir det helt andra siffror

Hanna
2012-04-13 15:44
0

Okej, men vi får se vad det blir. Lättare att bilda sig en uppfattning när man väl hittar någon som faktiskt har batteri i kameran.

Tack ni som tog er tid :) Fler får gärna skriva om ni har något att tillägga.

ru4real
2012-04-13 15:47
0

Tala om vad det blir och vad du tycker sen när du bestämt dig. Kul att få veta ju.

Hanna
2012-04-13 15:51
0

Självklart! :)

Hanna
2012-04-13 18:07
0

En liten OT fråga här som på sätt och vis hör hit.

Vad kan man få för en Nikon D40 i bra skick med 18-55 objektiv?

denstore
2012-04-13 18:21
1

Så pass lite att det är bättre att behålla den. Jag har sett dem gå för runt 1500kr på blocket, med kitobjektiv. Då är det bättre att ha kvar som backup och andrakamera. Om man ska ut på något mer planerat, så är det ibland otroligt bra att ha två kompatibla hus med sig. Sätt ett normal på det ena huset, och tele på det andra, så slipper man stå och göra objektivbyte när det minst passar. Om man vet lite i förväg vad som är målet för dagen, så sätter man troligtvis det objektiv som man tror ska användas mest på den bästa kameran. Alternativt kan man väga in saker som storlek o.s.v, men det är ju helt upp till var och en. Dock så är det trevligt att ha två hus med. Men visst, man ser ut som en byfåne eller japansk turist. ;-)

JazzBass
2012-04-13 18:24
0

#15 - Ca 1500kr är nog en ganska realistisk summa. Men du kan ju prova med lite mer och istället pruta vid behov. Tror inte på så mycket mer än det tyvärr.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Hanna
2012-04-13 18:26
0

Okej, min farbror var nämligen intresserad att köpa den. Får fråga vad han tänkt sig, annars behåller jag den nog. Obestämd

Hanna
2012-04-15 16:20
0

Fy vad arg jag blir Skrikandes

Var inne på El-Giganten förut och oj vad kameror de hade. Tänkte att nu lär man väl få testa att ta kort!

Dock satt inget batteri i så jag frågade om man fick ta kort med dem. Men då de inte hade några laddade frågade jag hur jag då skulle veta vilken kamera jag ville ha. "Nej, då måste du köpa den om du vill testa.."

Va?? Så de menade alltså att för att veta OM jag ville ha den kameran var jag tvungen att KÖPA den för att då sedan lämna tillbaka den, tänka över saken och sedan köpa den igen?? Helt sjukt enligt mig, hur fanken ska jag göra om jag då funderar över flera kameror, ta ett lån och köpa med 5st olika hem?

Medan jag stod där och var sur och sa att det inte lät rimligt sa han även att "Men det är så svårt att ta kort här inne också". Mitt svar var "Ja, men man kan väl ändra ISO och få bläddra i menyerna i alla fall? Tack och hej.."

Nej fy så trött jag blir ibland. Rynkar på näsan Jakten på en kamera att få testa fortsätter…

ru4real
2012-04-15 16:31
0

Gå till en riktig kamerabutik. Dels kan personerna där inte speciallt mycket om de olika modellerna eftersom de skall kunna lite om allt i butiken, från fönar till kylskåp.

Nu vet jag inte var du bor, men bor du i närheten av stockholm kan jag rekommendera Rajala Pro Shop http://bit.ly/HWDDzk eller Scandinavian Photo: http://bit.ly/HWDEDq.

Detta betyder inte att du behöver köpa kameran där, men du får garanterad titta och klämma på de olika modellerna iaf. Om du hittar ngn expert-butik (vet inte om de finns kvar överallt) så brukar de ialla fall ha kamerorna laddade och hjälpsamma.

Och att du inte får testa kameran i butik är bara skitsnack. Det är därför man packar upp modellerna, för att kunderna skall kunna klämma och känna på dem. Dålig butik helt enkelt, eller iaf dålig säljare.

Hanna
2012-04-15 16:33
0

#20 Bor i lilla Karlstad :/ Och det var på just Expert de inte hade batteri laddat. Men ska försöka sticka dit någon dag och se om dem fixat det för de är i alla fall hjälpsamma.

Men aldrig att jag köper mig en kamera för att testa. Och dessutom om något händer med den då så får ju jag stå för det.

Känns även skumt att man fick ha den hemma i 30 dagar på "prov" och sedan lämna tillbaka. Ska samma kamera då säljas vidare? Obestämd

Hanna
2012-05-06 17:23
0

Okej, NU har jag lyckats hitta en butik där man faktiskt fick prova kameran, dock var batteriet slut men han jag pratade med sprang och laddade direkt, så imorgon ska jag förhoppningsvis få testa.

Vet dock inte vartifrån jag ska köpa.

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d510018-5555-300vr/152718.3301/ Ej i lager

http://www.fotokungen.com/nikon-d5100--1855vr--55300vr-p-5239.aspx Kan man lita på den sidan?

Kände att jag vill köpa till ett 55-300 objektiv direkt och då likagärna kan köpa det samtidigt. Men är fotokungen en pålitlig sida?

Vad står dessa bokstäver för: 18-55/3,5-5,6GII jämfört med 18-55VR. Tack ni som tar er tid att svara Glad

ru4real
2012-05-06 20:42
0

Nu vet jag inte om ickemedlemmar kan se det som skrivs på fotosidans forum, men tråden här säger att fotokungen är seriösa, de har ju dessutom en egen fysisk butik (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=136461) så jag tror du kan lita på dem.

vet inte riktigt skillnaderna på de 2 objektiven, men VR är deras antiskakoptik (kom inte på ngt bättre namn). GII kan jag tänka mig är en nyare variant av ett tidigare objektiv?

Hanna
2012-05-06 20:54
0

#23 Okej, tack! Sidan såg seriös ut, men det är alltid bäst att fråga. Då får det nog bli den och förhoppningvis köps den till veckan :)

Moalinn
2012-05-07 08:21
0

Tänkte lite, varför köper du inte med ett nikon 18-105 istället för 18-55? :)

Den kostar självklart lite mer, men man får ett så mycket bättre objektiv. Och dessutom, om du behåller din D40 (vet inte hur det gått med det) så blir det lite onödigt att ha två 18-55.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Jojsan
2012-05-07 11:35
0

Nu vet jag inte om du redan har bestämt dig för en Nikon D5100?

Jag har i alla fall testat både D7000 och D5100, D7000 äger jag själv och D5100 äger en kompis. De största skillnaderna som jag har märkt är att

• D5100 har vinklingsbar skärm
  • D7000 kan använda sig av kontinuerlig autofokus medans man filmar
  • D7000 har autofokus i huset
  • Det går snabbare att med D7000 ändra slutare, bländare, iso, Vitbalans osv för den har fler knappar direkt på huset. Man behöver ej gå in i menyn lika mycket.
  • och en av de största anledningarna till att jag valde D7000, den klarar av att trådlöst styra en extern blixt (om den externa blixten klarar det).

Jag är jättenöjd med mitt val. Men som sagt en av de stora anledningarna till att jag valde D7000 var för att jag ville kunna använda en extern blixt trådlöst och det klarar in D5100 av. Jag har inte haft min i mer än några månader men jag har redan vant mig vid den och fastnat för den. Jag hade tidigare en D60 och nu är det så mycket enklare att ändra inställningar, man behöver inte gå in i menyerna för att ändra småsaker som Vitbalans, iso m.m.

Hanna
2012-05-07 12:33
0

#25 Jo, men ska sälja med mitt andra 18-55 med kameran. Hört att det är sämre med objektiv som har så stort "omfång" (eller vad man nu kan säga). Har sedan tidigare ett 55-200 och ska nu alltså köpa ett 18-55 och ett 55-300. Jag känner inte att jag har nytta av ett 18-105 faktiskt. :)

#26 Okej tack så mycket för infon! Men vill gärna veta nu utan att verka dum.

Vad menas egentligen med autofokus i kamerahuset? Vad för objektiv går det respektive går det inte att använda då?

_Och menar du att det inte fungerar med en sådanhär då? :( http://kaffebrus.com/ir-sandare-153.html_

Vill även säga att jag nyss var och testade D5100 och blev lite småkär Flört

denstore
2012-05-07 12:51
0

Autofokus på D5100 fungerar bara med objektiv som har egen autofokusmotor.

Jag ser det inte som något gigantiskt problem, om man inte vill använda många gamla objektiv. Det verkar som om Nikon mer och mer gör nya objektiv med AF-motor, så det är nog inget som ställer till med problem om man håller sig till nyare objektiv.

Moalinn
2012-05-07 12:52
0

Har inte vart med om ett så bra objektiv som 18-105 då det ger mycket mer än 18-55, men det är ju en smaksak :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Hanna
2012-05-07 12:57
0

#28 Var tvungen att kolla mina objektiv. Det står AF-S på dem, funkar de då? Så AF = Autofokus vilket alltså fungerar? :)

denstore
2012-05-07 13:05
0

AF-S har inbyggd egen motor, och funkar alltså på både hus med och utan motor. AF har autofokus på hus med inbyggd motor.

Är inte Nikonist, så om jag har fel, får någon rätta mig.;)

Inkanyezi
2012-05-07 13:07
1

AF-S funkar med autofokus på din kamera. Om det står bara AF, utan S, så funkar AF bara med kameror som har motor i kamerahuset.

De fungerar också med D5100. Alla objektiv som har AF-S och alltså fungerar på D40 kan användas på alla Nikons APS-C-kameror.

Om man skaffar D7000 så går det att använda objektiv som inte är AF-S, utan bara AF, men ändå är AF både snabbare och tystare när man har AF-S, så det är alltid en fördel att använda AF-S. Men om man har en kamera med AF i huset, så funkar den också med äldre AF-objektiv som man ibland kan hitta begagnade till bra pris.

Hanna
2012-05-07 13:31
0

Okej, då blev jag lite klokare. Tack för svaren Glad

JNN
2012-05-07 14:04
0

Angående Fotokungen så tycker jag personligen att dom är suveräna. Har beställt både kamera och objektiv samt även trådutlösare från dom och det har inte varit några problem. + i kanten för snabb leverans oxå!

Hanna
2012-05-07 14:09
0

#34 Okej, tack för att du berättade det :) Blir osäker när det är, för mig, helt okända sidor. Särskilt när det gäller dyra saker. Men då vet jag att det är en trovärdig och pålitlig sida :)

Inkanyezi
2012-05-07 14:11
0

Fotokungen är en mycket gammal affär här i Stockholm, som har funnits länge. Det är inte någon dagslända, utan den fanns också långt före den digitala eran.

Hanna
2012-05-07 14:16
0

Hade faktiskt aldrig hört talas om den. Men priserna verkar bra. :)

denstore
2012-05-07 15:23
0

Ett litet stickspår är ryktena om den kommande D600:an från Nikon. Det blir alltså en fullformatare, men ryktet säger att den ska vara utan autofokusmotor. Någonstans känns det som en bekräftelse om att Nikon har insett att framtiden ligger i objektiv med egen motor.

Hanna
2012-05-07 15:25
0

#38 Vad tjänar man på det? Blir det billigare tillverkning eller vad "händer" om man skippar autofokusmotorn?

Suttit med D40:n i 4år snart så längtar nästan överdrivet till min nya Skrattande

denstore
2012-05-07 15:37
0

Nä, man kanske inte tjänar så mycket på det, men det är väl en bekräftelse på att Nikon nog inte planerar att sluta tillverka objektiv som lämpar sig för husen utan inbyggd autofokusmotor. En av mina kompisar har en D5000 och är fortfarande väldigt nöjd med den, trots att han har haft den i två-tre år. Precis som t.ex. Canons motsvarande (550d/600d), så är 5000-serien väldigt kompetent, och klarar det mesta man vill. Steget upp ger ofta lite i förbättrad bildkvalite, men kanske mer i sånt som efterfrågas av entusiaster och folk som använder kameran i jobbet, men ändå inte vill satsa på dyraste proffsutrustningen. Magnesiumhus och snabb seriebildstagning är väl typiska attribut för steget ovanför.

Inkanyezi
2012-05-07 16:31
0

Det är billigare att göra kameror utan mekaniska överföringar, men innan de direktdrivna fokusmotorerna för objektiv hade konstruerats var den mekaniska överföringen ett enklare sätt att få objektivet att fokusera utan att sätta på en stor klump utanpå objektivet, vilket någon tillverkare gjorde när autofokus var relativt nytt.

Annars är det bara nackdelar med den mekaniska varianten där motorn sitter i huset. Det är en krånglig mekanik som lätt kan skadas, och den orsakar också smuts som kan spridas inne i kameran när den slits. Direktdrivna fokussystem i objektivet med helt elektrisk överföring är mer funktionssäkra och praktiskt taget outslitliga. Patent från främst Canon hindrade länge att andra tillverkare implementerade system med direktdrift, men det är överlägset på alla sätt.

Det finns också objektiv med motor inbyggd som inte har direktdrift, men det bör man undvika, eftersom de lätt går sönder och kan skadas oavsiktligt vid normal användning. De små kugghjulen kan lätt skadas om man vrider på fokuseringen utan att mekanismen är frikopplad, eller om fokuseringsrörelsen hindras. Direktdrivna motorer har inte det problemet, och det finns i en del kamerasystem till och med möjligheten att fokusera manuellt utan att koppla ur AF.

Så den mekaniska överföringen är en relik från förr, som inte kommer att finnas länge till. Detsamma kan man säkert också säga om spegelsystemet, som är väldigt dyrt att göra och oftare går sönder eller leder till fel än helt elektroniska sökarsystem.

Hanna
2012-05-23 13:35
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick hem kameran igår och var nyss ute och fotograferade. SUPERNÖJD!! :)

Hanna
2012-05-23 15:20
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testbild 55-300mm

Hanna
2012-05-23 15:21
1

Irriterande med benet, men hungriga marsvin är inte lätt att ta kort på Flört

ru4real
2012-05-23 16:54
0

Grattis. Är övertygad om att du kommer att vara nöjd länge. Glad

Hanna
2012-05-23 17:13
0

#45 Jo, det tror jag också Flört

"Riktiga" premiären blir till helgen när jag ska fotografera hästtävling. Men som det är nu känner jag mig skitnöjd! :)

PlusPlus
2012-11-01 13:39
0

Lite gammal tråd men är lite nyfiken på hur kameran känns nu när du har haft den ett tag? Alltså, märkt några konstigheter eller liknande?? Letar systemkamera men vet inte vad jag vill ha riktigt, är lite nyfiken på just Nikon D5100 :)

Hanna
2012-11-01 14:36
0

#47 Inte något som varit konstigt alls. Jättenöjd :)

Till skillnad från D40 så tycker jag att färgerna på displayen på denna visar bildernas riktiga färg mycket bättre. Köper du en tror jag knappast att du blir missnöjd :)

PlusPlus
2012-11-01 14:52
0

Kändes väldigt bra. Ska se om jag hittar ngt ställe att testa dom lite på. Du bodde i karlstad va? Fanns det något bra ställe där att testa en kamera på? Är där lite då och då och ska dit även imorgon så tänkte känna och klämma lite :P

Hanna
2012-11-02 02:32
0

#49 Det var nog faktiskt det största problemet. I mitt fall blev det fjärde gången gillt vad det gällde att få prova kameran.

PlusPlus
2012-11-03 00:03
0

Hmm okej, var in på den lilla fotobutiken på drottninggatan idag. Där hade jag fått prova på lite om han hade haft någon inne :( Tydligen är just denna modell slut på många ställen "/

Hanna
2012-11-03 12:11
0

#51 Bor du också i Karlstad? Kolla i sådana fall "Expert" i Mitt i City på övervåningen. De har tagit ner skylten, men finns kvar.

PlusPlus
2012-11-04 10:18
0

Nej, bor 10 mil norr om karlstad men det är närmsta centrum som finns så åker dit lite titt som tätt.
Vad in där också men det var vääääääärldens kö :P As mkt folk och jag knata lite smått panikslagen därifrån xD Men den stod allt i en monter där så får bli ett besök dit nästa gång jag är i karlstad och då åka dit när det inte är löne helg elr liknande :P
Vet du ifall man får prova kamerona på elgiganten i välsviken? :)

Hanna
2012-11-04 16:53
0

#53 Nej, det var där de sa "Då måste du köpa den". Blir den skadad under tiden du testar den då får du betala. Så skulle inte rekommendera det faktiskt. Men gå till "Expert" när det inte är så mycket folk (typ under arbetstid) och fråga i kassan om du får prova kameran :)

PlusPlus
2012-11-04 18:51
0

Ja jag såg det förut :P Måste ha missat det när jag läste tråden första gången :P

Jag får prova, men lutar åt den kameran iaf :) Tack för hjälpen och sorry om jag kapade tråden lite grand (A) ^^

Hanna
2012-11-04 19:06
0

#55 Det gör inget. Kul att hjälpa andra bara. Hoppas du blir nöjd :) Ett tips är att beställa från http://www.fotokungen.com/

Snabb leverans och mycket billigare än i butikerna här i Karlstad.

Inkanyezi
2012-11-04 19:56
1

Och om du har orsak att någon gång besöka Fjollträsk, så finns här en väldigt fin liten affär, ett hål i väggen, som Fotokungen har, och de är riktigt trevliga att ha att göra med och dessutom kunniga. Butiken är bland de minsta, men stämningen är god och de kan faktiskt det här och tar sina kunder på allvar. Man hittar dem genom att åka T-banan till Medborgarplatsen, gå upp vid Folkungagatan och korsa den. Kvarteret mittemot, det med Donken (McDonalds), det går man förbi på Götgatan, i riktning mot Globen, förbi Göta Lejon, och så rundar man hörnet till Kocksgatan, och där hittar man den. Om man tittar noga.

Det är en mycket bra affär. Jag rekommenderar dem verkligen.