Tekniska fototips
Jag hittade för en tid sedan sidan www.prophotolife.com, som innehåller ganska mycket matnyttig information för den som vill lära sig mer om belysning och få vettiga tips om hur man bygger upp sitt motiv i studio. Jim Talkington lägger upp det hela pedagogiskt och lättbegtipligt, och han har väldigt bra tips för den som vill ta produktfoton och lära sig ljussättning och knep för att få bra resultat. Hans videoinstruktioner är mycket lärorika.
Jag tar också tillfället att puffa för ett knep som jag använder när jag ska fotografera människor och vill få dem att se så naturliga ut som möjligt och titta in i kameran. När jag håller kameran så här och har det andra ögat öppet, så faller det sig naturligt att rikta blicken mot mitt ansikte, och då blir porträtten oftast bra. (Min Avatar är en liknande bild.)

Så har jag än en gång snubblat över en matnyttig sida, och den här gången är den faktiskt mycket användbar också för rena nybörjare.
Sidan heter Fotoinspiration.se, och jag hittar ingen uppgift på själva webbsidan om vem som har gjort den, men lite sökande ger att det är gänget bakom Lawebb. Den är välgörande fri från reklam, det enda som puffas för är några böcker och de är länkade till Bokus. Uppdatering verkar inte ske särskilt ofta, men det finns gott om information samlad på ett överskådligt sätt, för den som vill lära sig grunderna
För de allra flesta av oss tror jag att sidan kan vara värd ett besök.
Tack för bra tips! 
/Désirée

Utdrag och avbildningsskala med förlängt utdrag
Jag lägger upp ett dokument som jag gjorde idag här, för att den som är intresserad av närbildsfotografering och vill veta hur det funkar med bälg eller mellanringar ska kunna lista ut vilken effekt man får av att dra ut sitt objektiv längre från kamerahuset.
#3 - Tack så mycket för det! Tror jag började få ett grepp om det här nu. Poletten föll inte riktigt ner vid första genomskumningen, men efter lite noggrannare läsning började det klarna. Precis den informaition jag behövde just nu. 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus