Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2043 ggr
Moalinn
0

Skicka in bilder för utskrift

Hej !

Jag sitter och funderar på var jag ska skicka in mina bilder för utskrift. Jag har kollat på fujidirekt och crimson, på fujidirekt vet jag inte riktigt vad det handlar om, det står att ett A4 är 20x30 och på crimson står det 21x30.

Sen funderar jag på priserna. Om jag inte ser helt fel så kostar
Fujidirekt - 5kr
Crimson - 21kr

Detta känns lite mysko, jag vet inte alls vad jag ska välja.

Har ni något bra tips på vart jag kan beställa?

Ska ha två stycken A4 till en "kund", jag känner henne så det känns dumt att ta det dyraste.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Ylva-Li
0

Jag skulle rekomendera crimson ändå. Deras kvalitet på bilderna är mycket bättre än fuji.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

KickanW
2

Om du ska ha det till en kund bör du väl verkligen satsa på dyrare och bättre kvalité? Många fotografer tycker att Crimson är lågkvalité till och med… Så allt är ju verkligen relativt. Tycker absolut du ska välja Crimson om alternativet är Fujidirekt!

Ylva-Li
0

Uj, bara hört fotografer prata gott om crimson! Vet inte vem men ska anlita annars?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Moalinn
1

fick svaret
"Inte mer?"
Så jag beställer från crimson, tack för svaren :)

Medarbetare på Djurfoto

uffelarsen
1

Crimson är ett mycket bra ställe att framkalla sina bilder , Jag brukade använda dom förr, jag hade dock lite problem med deras profiler, jag fick oftast problem med rött/blått som inte blev som jag ville. Lösningen på det problemet var att köpa en Colormunki och kalibrera skärm/skrivare/papper, så nu skriver jag ut på en "billighets" skrivare med för mig ett mycket bra resultat. när jag har velat ha större bilder typ plancher har jag haft goda erfarenheter av Euronics , jag har fått ett antal av dom och är faktiskt nöjd med resultatet. När man skickar i väg sina bilder så måste man ju ha lite koll på vad det är som händer, hur skall dom/maskinen veta hur du vill ha dina bilder? Därför får du ett bättre slutresultat om du bearbetar dina bilder efter deras profiler( även om jag hade lite problem själv) Skrattande då får du en ide om hur din bild kommer att se ut när du får den i postlådan, detta förutsätter att du använder en kalibrerad skärm.

bgtommyalm
3

Jag är lyckligt lottad som har mycket bra kontakt med ett lokalt tryckeri men allehanda skrivare. Jag tar med mig ett USB-minne och sedan sätter vi oss ner framför hans jättebildskärm och ställer in efter våra gemensamma uppfattningar. En provutskrift på den skrivare som är bäst lämpad för bildens framtida användning  innan jobbet skrivs ut för gott. Jag kan få bilder från A-4 till 70x100 med mig i handen direkt. Hans skrivare för meterformat har 24 färgpatroner och ger en kvalité som varje gång får mig att häpna. Priserna är inte högre än att det går att stå ut med.

Jag skulle tro att en sådan kontakt går att odla med alla mindre tryckerier och det är för mig ovärderligt. Titta dig omkring så kanske du finner en sådan guldgruva.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

uffelarsen
0

#6 Din lyckost!Flört

KickanW
1

#3: Jag kör också på Crimson och tycker att de är helt okej! Många vänder sig dock, precis som bgtommyalm, till mindre leverantörer och tryckerier.

http://www.lindkvistfotolab.se/ och http://digitaldesignosterlen.com/ t.ex.

Ylva-Li
0

#8 Testade faktiskt lindkvist. Fick erbjudande av dem. Tyckte dock det var krångligt att beställa. =/ Annars var utskrifterna riktigt bra.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ketang
1

Fujidirekt blir sällan bra. Eller, inte för mig i alla fall. Det har blivit galet fel färger och jag gillar inte att det är på blanktpapper.

Jag beställer mina på Crimson och är super nöjd. Dom har även en funktion där man kan betala 10:- (tror jag) för att dom ska ta en titt på min bild innan dom skriver ut den så den ser ok ut i färgerna.

Ska man skriva ut till en kund och det bara är två utskrifter på 22:-/st så är det ju inga pengar att tala om. Skillnad hade varit om man skulle skänka 20 utskrifter till sin halv blinda farmor Tungan ute

Moalinn
0

Funderar på en sak.

De säger att "formatets propotioner inte passar bildens". Vad ska jag göra åt det?

Men 20x30 funderar, hur stor skillnad är det mellan det och 21x30?

Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
1

Prova beskär bilden till proportionerna 21:30 så ser du! Flört

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
0

och hur gör man det ? Skäms

känner mig lite borta just nu, skyller på att jag har vart sjuk!

Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
0

Öppna bilden i nåt program som du kan beskära i, ställ in proportionerna 21 på ena ledet och 30 på andra, och ruta in ett så stort område som du kan.. Man måste bara se till att låsa proportionerna så går det bra. Glad

Du kommer att tappa lite i kanterna från formatet 3:2. Det kan ha betydelse, eller så inte. Beror på bilden.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
0

Tack! :D

Medarbetare på Djurfoto

diesel92
1

Rekommenderar inte fuji. SKickade in bilder med text jag skulle ha framkallade. Till mig kommer sedan bilder med halva texten avskuren!! Och ändå har jag i beskärningarna varit noga med att allt kommer med. Såg bra ut där och så kommer det hem. För det var jag ändå tvungen att betala mer än hälften av vad det kostat mig.

De beskär alltså bilderna ännu mer sen ändå.

Riktigt dåligt. Och som svar fick jag: Vill du ha exakta mått måste du ringa in och berätta det.  :S

Moalinn
0

beställde ungefär 50 bilder från fuji en gång, inga problem över huvud taget! (:

Medarbetare på Djurfoto

Ylva-Li
0

#16 Samma här. Skrev ut en fin poster att hänga i affärer runtomkring. Fick tillbaka en rejält beskuren bild som såg förjävlig ut! Deras försvar var att de alltid tar lite till.. Vilket inte crimson t.ex gör. Där får du som det ser ut vid beställningen.
Jag fick en ny omgång. Bättre, men långt ifrån bra.. Kommer inte använda fuji igen. De är billiga ja, men det är inte värt det. Hädanefter lägger jag även mer pengar på reklam på crimson, där jag vet vad jag får. (plus att de är snabbare.)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||