köpa kamera.
Nu för sjuttioelfte gången, men den här gången är det på ritkigt har jag bestämt mig för att spara lite och köpa en bra kamera.
Jag lyckas alltid bli så ivrig och köpa digitalkameror helt seriöst varannat år, jag går och dregglar efter 350d men jag är så dum och inte kan låta bli att köpa en annan kamera för att jag tänker tat jag aldrig kommer att ha råd med något så dyrt. Men nu jävlar har jag lyckats spara ihop.
Så jag tänkte be om lite råd.
Jag har fastnat lite för canon 350d och nikon d40.
Vilken är bäst?
Eller finns det andra kameror runt det priset som ni rekommenderar?
Och om det finns någon intresse så säljer jag min Kodak Easyshare z560.
Vilken kamera som är bäst kan nog bara du avgöra. Jämför funktionerna och prioritera vilken som har det du behöver, känn sedan på dem i affären. Båda är väl bra kameror.
/Mattias
Canon EOS 350D blir nog lite svårare att få tag på, eftersom den har ersatts i affärerna av nyare 400D :) (som för övrigt jag ska köpa)
Jag har ingen erfarenhet av någon ov kamerorna, men det var även de 2 jag valde/väljer emellan, och även Sony Alpha 100, men efter att ha varit i affären och kännt på dom så har Nikon helt fallit bort för mig. Så gå till affären och känn på dom, vilken som passar dig bäst!

D40 har ett problem och det är att den inte har autofokus i huset så du är låst till objektiv som har det inbyggt.
Rådet att känna på kamerorna är bra. Det är en smakfråga. Om jag skulle köpa en systemkamera idag skulle jag nog spara pengarna till en D80.
Men är det verkligen ett problem att D40 inte har AF motor? Tänk på att det är tal om en instegsmodell och dessutom brukar vissa alltid tala om det enorma utbudet objektiv somm finns till Nikon då borde man rimligen hitta objektiv till sina behov ändå.
D80 är dubbla priset så det är kanske inte så aktuellt? Men jag sneglade lite på den själv när jag kollade, fina grejer. Blev dock inte besviken på a100:n. :)
/Mattias
Hejsan!
Den kamera som jag kan rekomendera är Pentax k100d! Hur bra kamera som hällst! Billig och bra! Funderade på 350d först men tog pentax för att det finns inbyggd antiska och att den är kompitabel med gammal manuel optik som är grymt billig! Ett par hundra för ett gammalt pentax 300mm… flera tusen för canons optik! skarpt som bara den! till exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1012034.htm?set=lp
taget med ett gammalt 200mm som jag lånat av morfar… Nu kostar kameran bara mellan 4 och 5 tusen ny!
//Felix
Jo, jag har spanat lite på den där Pentax.
Men jag vet inte riktigt, Pentax klingar inte såbra för mig av någon anledning.
Har kollat lite på D40x, lite dyrare men den verkar bra även den.
Vad tycker ni om den?
Jag rekomenderar 350D, jag kan visa dig en tjej som använder den hela tiden så ska du få se på bilder!
jag kollade runt lite på eniro och sökte på en nikon d80 och fick upp en annons där det stod att den kostade 4170kr.
Så då tänkte jag "herregud,så billigt! jag måste skriva och kolla om den är kvar". Inegn idee tänkte jag eftersom annonsen var skriven den 12maj och en sån bra kamera för så billig pris måste ju ha blivit köpt på en gång.
Men nu fick jag iaf svar och då stod det såhär;
Hello,
The offer is still available.
Please visit our website www.tele-matica.com for price and products to place your order online or contact by email at sales@tele-matica.com
All the products are brand new , with international warranty , software in all languages and will come with all original accessories.
Payment : Paypal , Credit Card, and Money Transfer.
Regards
Thank You!
ATS Telematica srl
Italy / United Kingdom
Tel/Fax: +39-02-4438-6176
Website: www.tele-matica.com
Det är ju sjukt billigt.
Vågar man beställa därifrån eller är det något lur på g?
===
Jag tycker att Canon är överskattat och alla tjatar om 350D när den inte alls är så jättejättebra som alla påstår. Enligt mig.
Jag har köpt en Nikon D40 nyss och är otroligt nöjd!
Btw. Jag skulle inte ha beställt i från den där hemsidan där uppe, den verkar ganska skum och sen tusen affären som säljer kameror i Sverige, är det nödvändigt eller värt att skicka iväg ifrån "Italy / United Kingdom" frakten lär ju kosta några hundra och om den blir skadad under tiden är det lite synd.
#6 saken med nikons billiga kameror är att om du vill ha objektiv med auto fokus så sitter motorn inbyggd i objektivet vilket begränsar utbudet av objektiv avsevärt! Och om man väl hittar ett så kostar det fläsk… Enligt mig är det bra med en billig kamera men man ska kunna ha bra optik på den och det är just det pentax är så bra på, funkar utmärkt ed gammal optik och den kostar bara en bråkdel av vad dom nyare objektiven kostar…
Men mamma har en nikon d40 och det är ingen dålig kamera alls men det just det där med optiken…
//Felix
#9 Canon, Nikon…. Volvo, Saab….. folk kommer alltid att tycka att den ena är bättre än den andra. Men både Nikon och Canon skapar produkter av mycket hög kvalite och man väljer det märke man tycker passar en bäst.
Nu till dig, JackieJ, jag tycker du ska gå till en affär och prova kamerorna. Då känner du vilken som sitter bäst i handen och vilken som helt enkelt "känns" bäst.
Angående ditt mail så tycker jag du ska vara försiktig. Ifall du väljer att köpa, se då till att spara annonens och mailet så du kan använda det mot dom IFALL det visar sig vara nåt fuffens. Jag har själv blivit lurad i liknande fall så därför avstår jag helt och hållet från såna erbjudanden. Forska fram mera information om företaget, och ifall det känns bra kan du beställa den. Räkna då med att frakt tillkommer.
jag ska inte beställa från den sida, min blindhet för de billigapriset försvann som tur var.
Har kollat lite på canon 300d, lite äldre variant men verkar bra.
Är det någon som har en sådan? Hur är den?
För jag är en hobbyamatörfotograf, och jag behöver väl inte världens bästa kamera, utan en bra som fungerar och håller i några i år.