Utmaningen - Omgång 26
Denna gång kör vi på temat URBAN MILJÖ. Allt som har med städer och kommuner och bebyggelse att göra godkänns. Bor man inte i närheten av en stad kan man fota det som man tycker är närmast. 
Reglerna är som förut:
- En bild per person
- Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
- Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
- När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startar dragaren kommenteringen. Alla deltagare ger då en kort kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).
- Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.
Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast tisdag kväll den 16.10, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före det; senast kl 8 morgonen efter att det antalet uppåtts.
Lycka till!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag är lite efterbliven, men vad menas med urban miljö?
"Urban miljö" kan tolkas som allt som har med stadsliv och stadsbebyggelse att göra. Men här kan vi godkänna också bilder från mindre byar och sånt så alla som vill kan delta.
Här är en grupp på flickr för urbana bilder: http://www.flickr.com/groups/urban/pool/
Men typ vardagsliv då?
Så länge det har nåt med temat att göra så är det OK. Typiska bilder som skulle passa i temat finns bakom länken till flickr som jag postade i förra inlägget.
#12 - Ser inte din bild… 
En äldre del av stan
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Ok vi kör igång kommenteringen. Följande deltagare är med denna gång:
Pontussgra - I den lilla byn
bgtommyalm - Hotet mot skogen
lilla jag - lyktan
Xenity - Kaffestugan
C4NCERiNHALE - Small in a big town
JazzBass - Mitt i esplanaden
Mizzon - Kalmar slott
MissInAction - En äldre del av stan
Tid för kommentering till tisdag morgon den 23.10, men positivt om vi kan få alla kommentarer (läs reglerna i första inlägget!) in redan före utgången av helgen. 
Pontussgra - 1p
bgtommyalm - 2p Bilden beskriver titelt så bra,
lilla jag - 1p Jätte fin bild, ljus och molnen är kanonfina
Xenity - 2p Bilden känns som tagen ur en saga
C4NCERiNHALE - 1p Fin anka, med matchande bakgrund
JazzBass - 2p Höstig känsla, och att bänken är vit gör väldigt mycket
Mizzon - Kalmar slott
MissInAction - 1p
Tror nästan det är ett "dolt" undertema i form av Kalmar, hehe!
Pontussgra - 1p Mysig känsla, ett visst köpsug infinner sig
bgtommyalm - 1p Kul tanke med titeln
lilla jag - 1p Fint samspel mellan för- och bakgrund
Xenity
C4NCERiNHALE - 2p Vackert porträtt där anden blir en bro mellan stenen i för- och bakgrund
JazzBass - 2p Gillar att bara bänken är i fokus och den höstiga känslan
Mizzon - 2p Häftiga kontraster på bra motiv
MissInAction - 1p Det gamla möter det nya
Live long and prosper!
Pontussgra - 1p
bgtommyalm - 1p Bra beskrivning till bilden,
lilla jag - 2p Gillar bilden, speciellt det rosa i himmelen
Xenity - 1p
C4NCERiNHALE -
JazzBass - 1p
Mizzon - 1p
MissInAction - 1p
† Min portfolio: http://ebphotography.portfoliobox.me/ †
Jag skulle önska en kommentar till bilderna, så som reglerna säger i översta inlägget - för det är ju det man lär sig på och som är en viktig del i utmaningen. Mycket tråkigt om den biten faller bort, då ser åtminstone inte jag någon mening med att delta längre 
Kluring om Ryssland
#18# Jag tror du har ytterligare 2p att dela ut om jag inte räknat fel, för det var väl 10 p som skulle delas ut?
Live long and prosper!
Det jag gillar med den här bilden är känslan av att det händer något. Vanliga människor! Bilden är tagen från ögonhöjd, vilket jag tycker känns rätt för bilden. Den är dock något disig, särskilt uppe till höger, vilket stör lite. 1p
Ja detta är ett tecken på civilisation! Hehe. Bilden säger mig inte så mycket mer än så, men jag skulle önska att tornet var lite mer åt höger i bild. Gillar att trädtopparna rör sig snett över bilden. Färgerna ser lite bleka ut i träden, men det kanske är ljuset? 1p
lilla jag - lyktan
Kan vid första anblick tyckas vara en simpel bild, men jag gillar den för att den får ordentlig far på min fantasi! Tänk Narnia eller andra sagor. Var finns den där lyktstolpen? Vilka bor där? Häftigt! Jag hittar dock inget självklart fokus någonstans i bilden, det kanske är svårare att se det också för att bilden är såpass mörk. Men ljusare bör den nog inte vara heller. 1p
Xenity - Kaffestugan
Den är ju ganska hårt beskuren - eller om den är så i original? Hur som helst så gillar jag det, tycker att det är perfekt och det säger förmodligen mer än en bild på "hela" byggnaden hade gjort! Älskar färgen i bilden och kontrasten bland alla nyanser. Det här är också en såndär bild som får mig att undra - vilka brukar var där inne? Hur såg det ut där förr? Osv. 2p
Jag tycker att du har valt en bra bakgrund som passar, det hade kunnat flyta ihop för mycket, men tack vare att bakgrunden är tillräckligt oskarp så klarar den sig. Fin komposition. Jag hade önskat mer kontrast dock, eller kanske skärpa? Det känns som att mina linser är grumliga när jag tittar på bilden. 1p
Hehe, vilken tur att inte jag tog en liknande bild - jag hade den idén i huvet när jag såg temat. Det jag gillar bäst med bilden är den höstiga känslan och bakgrunden och den mörka inramningen. Gillar även det korta skärpedjupet men det är nästan på gränsen till för mycket då ryggstödet på bänken sticker ut jättemycket från bakgrunden. 2p
Mizzon - Kalmar slott
Ja vad ska man säga? En helt fantastisk bild. Jag blev mållös när jag såg den. Men den ser nästan inte verklig ut. Den måste vara rätt hårt redigerad? Jag gillar färgerna och det mörka samtidigt som man ser ljus på byggnaderna. Perfekt komposition. 2p
Min bild
Kluring om Ryssland
Pontussgra - bilden har inge fokus och ljuset är lite konstigt. bgtommyalm - Bra beskrivning till bilden, men inte det bästa fokuset.1p Small in a big town Väldigt fin bild, gillar färgerna och fokuset är bra! 2p
lilla jag - 2p Min bild (Tack för alla poäng) Xenity - Vilken bra bild, gillar färgena och ljupet i bilden. 2p
C4NCERiNHALE -
JazzBass - Fokuset är bra färgerna är bra och man blir avslapnad när man ser på bilden.1p
Mizzon - Du får ett poäng för jag inte tycker den hör till temat, annars en väldigt fin bild!1p
MissInAction - Bilden ger mig inget, det ser ut som du bara har fotat.1p
Hoppas det här blir bra! :)
Ni får se till att ni har delat ut 10 poäng totalt, och inga poäng till sin egen bild 
Kluring om Ryssland
Instämmer med MissInAction i #19, för att det ska bli nåt vettigt av det här ska ALLA kommentera ALLAS bilder, helst med lite mer än tre fyra ord. Ett par tre meningar är lagom. Därför:
#16 & #18 - Komplettera era kommentarer tack.
Mina egna kommentarer och poäng kommer strax…
Men gud! Det har ju blivit fel på min. har ju gätt mig själv 2 poäng :O
Pontussgra - bilden har inge fokus och ljuset är lite konstigt.
bgtommyalm - Bra beskrivning till bilden, men inte det bästa fokuset.1p
Small in a big town Väldigt fin bild, gillar färgerna och fokuset är bra! 2p
lilla jag - Min bild (Tack för alla poäng)
Xenity - Vilken bra bild, gillar färgena och ljupet i bilden. 2p
C4NCERiNHALE
JazzBass - Fokuset är bra färgerna är bra och man blir avslapnad när man ser på bilden.1p
Mizzon - Du får ett poäng för jag inte tycker den hör till temat, annars en väldigt fin bild!1p
MissInAction - Bilden ger mig inget, det ser ut som du bara har fotat.1p
- fint fotat och bra ljus, 2p
Trevlig marknad, men jag skulle gärna sett att du hade fokuserat på någonting lite mer specifikt. Den här kompositionen funkar annars, men det stör att himlen är helt utfrätt och tar samtidigt upp så stor del av bilden. Lite mer action, nåt som händer på bilden, skulle också kunnat lyfta den en del.
Mycket bra bildidé och med ett bakomliggande budskap. Kompositionen och ljuset skulle jag dock önska var mer slående, den känns lite för platt och enkel tyvärr. 1p
lilla jag - lyktan
Kompositionen är OK men innehållet ganska intetsägande frör mig, bortsett från det röda i himlen, som jag gärna sett mer av (och därmed mindre av lampan).
Xenity - Kaffestugan
Trevlig detaljbild med fin skärpa och mysig sepiatoning. För att bli riktigt intressant hade jag gärna sett nån människa också på bilden, men en bra bild för det. 2p
Lite udda färger, men jag gillar den ändå. Bra uttryck, fin komposition och bra skärpedjup. 3p
Min bild, där jag testade mitt 50/1,2 på full öppning…
Mizzon - Kalmar slott
Välkomponerad bild, men HDR-arbetet kunde ha gjorts noggrannare. Jag är själv nästan allergisk för HDR-bilder (det mesta utom såna där det inte syns att HDR använts) och även den här bilden lider av det som de flesta HDR-bilder lider av, nämligen halos (ljusa fält) runt detaljer. Det ger ett överdrivet konstgjort uttryck som jag personligen inte gillar. Men du får poäng för kompositionen i alla fall, som är väldigt bra. 2p
Trevliga färger och bra ljus i den här bilden. Kompositionen är jag dock lite osäker på, vet inte vad som är viktigast här. Hade gärna sett lite mer av byggnaden uppe till vänster. Trottoaren i förgrunden ger bilden djup och bakgrunden i mitten är fin. 2p
det ska jag fixa, men gör det imorgon, Är för trött för att kunna formulera mig riktigt :)
Bump. Summerar ihop resultatet ikväll.

Kluring om Ryssland
Härliga bilder måste jag säga!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Pontussgra - 1p Helt okej bild, tycker dock att den är ganska tråkig i sig. bgtommyalm - 1p Bra beskrivning till bilden, lilla jag - 2p Gillar bilden, speciellt det rosa i himmelen Xenity - 2p - Gillar bilden, dock ganska tråkig färg C4NCERiNHALE - JazzBass - 2p - Gillar kopositionen i bilden, hur bänken står och så. Dock lite för mörk bild tycker jag Mizzon - 1p - Allt för överredigerad bild, förstörde hela bilden enligt mig. MissInAction - 1p - I allmänhet en tråkig bild, skulle behövas redigera
† Min portfolio: http://ebphotography.portfoliobox.me/ †
Ok, här är resultatet från den här omgången, som vanns av Xenity! Stort grattis! 
lilla jag
5
Xenity
10
C4NCERiNHALE
9
JazzBass
9
Mizzon
8
MissInAction
6
Då det var två som ej kommenterat lämnade jag bort deras poäng, som reglerna säger. Sen var det en del andra småsaker som jag önskar bättring på till nästa utmaning. Alla ska kommentera allas bilder och helst med lite mer än en halv mening, det får alla ut mest av.
Nästa utmaning tror jag får bli nåt mer abstrakt igen, tänkte på t.ex. trianglar. Det finns trianglar i en hel massa olika motiv, så det är bara att använda fantasin och ögonen! 
Grattis Xenity!
Jag känner att jag tappade lusten rejält i den här utmaningen. För det är just kommentarerna som motiverar mig och gör att jag vill bidra - för det är så värdefullt.
Mitt bidrag i den här omgången var på delar av några riktigt gamla byggnader här i Uppsala. De passar utmärkt in i temat, och jag gillade de olika färgerna mot den mörkblå regnhimlen. Byggnaden till vänster är domkyrkan och den är STOR, så jag hade inte möjlighet att få med mer av den
Jag tyckte det blev fina linjer liksom utåt kanterna. Men alla har ju olka smak, och det var det jag hoppades få se också i kommentarerna, inte bara att bilden är tråkig.
Trianglar låter som ett roligt tema!! Ska vi skippa hösttema?
Kluring om Ryssland
#33 - Jag håller med dig helt, kommenteringen ska vara det viktigaste här och hoppas på en bättring på den fronten till nästa utmaning. Jag tror vi skippar hösttemat, vi hade det ju ifjol. Men det finns ju inget som hindrar en att fota hösten för det, bara det går att luska reda på en triangel i bilden också… 
Jag håller helt med er om kommenteringen av 'varandras' bilder! Det är konstruktiv kritik, åtminstone jag, vill se. Jag lär mig av omdömena - oavsett det gäller mina egna bilder eller andras. Så för mig är de jätteviktiga!
Dessutom tycker jag att alla som deltar ska respektera 'reglerna' i övrigt också… Poängsättning, tidsbegränsningar o s v…
Trianglar låter som en riktig utmaning… få se om jag lyckas 'hitta några trianglar' och kan vara med nästa gång! Men, hur som helst, jag följer utmaningen oavsett! ;)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Haha ja det har du ju rätt i iofs. Det blir till att jaga trianglar nu då!
Håller med. Kul att du hänger med fastän du inte har bidragit! 
Kluring om Ryssland
Oj, tack allihopa! 
Det hade jag inte väntat mig att den skulle gå hem så bra i stugorna, detta värmer i höstkylan!
Ja trianglar, det var nått att bita i, får se om man hittar nått?
Live long and prosper!
Oj, såg inte resultatet förrän nu;
Grattis Xenity! En värdig vinnarbild vann!