Studiofotografering, ljus?
Vill ställa frågor om studiofotografering. Om vi föreställer oss att man använder ett bakgrundspapper på rulle grått, ca 3 meter brett uppsatt på en ställning och man rullar ut det så mycket så det täcker en golvyta på ca 2x3 meter.
Och om man använder studioblixtar med softboxar.
Då undrar jag dels hur många studioblixtar med softboxar man behöver ha, och hur man ska placera dom för att få ett bra ljus på någon som man fotograferar i helfigur?
Ganska vanlig setup är såvitt jag vet en stor softbox snett uppifrån som huvudljus och ett litet, hårdare ljus snett uppifrån och bakifrån som "hårljus". Men oberoende så är de tipsen jag läst och hört att börja enkelt med en softbox och lära sig hantera den, och sedan bygga vidare utifrån vad man tror man behöver eller är intresserad av att testa. Börjar man med allt på en gång tror jag man lätt får problem.
Jag vet inte hur bra du är på engelska, men även om den inte är helt flytande kan det vara bra googla på "lighting tips" eller liknande. Här är en artikel där författaren använt en enda s.k. "beauty dish" för att visa vad man kan åstadkomma också med en mycket enkel ljussättning (observera att artikeln är uppdelad på två sidor):
http://www.dpreview.com/articles/2148100943/the-one-light-studio
Även om en beauty dish användes i den här artikeln får man liknande effekt också med en softbox.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus