Prisvärd systemkamera - tips?
Hej!
Jag funderar på att köpa en systemkamera att ha både privat (fota djur, natur och människor) och i tjänsten (blivande frilansare). Tyvärr har jag aldrig använt systemkamera tidigare och vet inte alls hur specifikationerna bör se ut. Det innebär även att jag inte har något favoritmärke så alla märken går bra.
Vad jag söker: En prisvärd, funktionell och användarvänlig kamera. Det måste vara lätt att synkronisera bilderna till datorn och att få acceptabla bilder på objekt som rör sig. Absolut ingen dyr proffskamera. Budgeten är rätt liten, men jag lägger hellre till någon eller några tusenlappar för en bra kamera än köper en billig som ändå inte duger något till.
Tips?
Vad tror ni om Canon EOS 600D för 5400 kr? Är jag helt ute och cyklar? Kan den ta någorlunda bra bilder på motiv i rörelse tror ni?
I stort sett alla systemkameror fyller de kraven du ställer. Bara man lär sig det grundläggande inom manuell fotografering (bländare, slutare och ISO) så går det absolut att fota saker i rörelse! :)
Jag själv fotar med Canon och hade länge 400D (några modeller före den du länkar till) och tycker det är en jättebra kamera att börja med!
#2. Jaha :) Då kan jag kanske se om jag hittar en lite äldre variant till billigare peng. Är det något särskilt man ska tänka på gällande kitobjektiv? Och var kan man hitta bra info (gärna på svenska) gällande bländare/slutare/ISO med mera - står det tillräckligt i manualen?
Ska gå och klämma lite på några kameror imorgon..
Om du har råd tycker jag att du ska satsa på den senare varianten. Visst går det bra med några äldre också men nyare är förstås oftast bättre, och med 600D kan du dessutom filma bra!
Men sen kanske du kan kika på andra märken också - Sony eller Nikon t.ex. Känner du någon med systemkamera? I så fall kan det vara smart att köra på samma märke, dels så att man kan lära av varandra men också för att man kan låna varandra optik och tillbehör.
Kitobjektiv är aldrig sådär jättebra men är oftast klokt att börja med eftersom de är väldigt allsidiga i och med att de har stort omfång på brännvidden - Det vill säga att de har både vidvinkel och telezoom.
Jag tror att det finns rätt många bra texter här om ISO, bländare och slutare. Kan kika lite imorgon och skriva enklare om det. Är lite för trött nu!
Jag har en Olympus Ep-l1 den kostar runt 2000:- så har jag ett zoomobjektiv till för 900:- (orginalpris 4000:-) jag tycker att den fungerar jättebra. Det finns nyare modeller men olympus över huvud taget är jättebra. Deras systemkameror är små och kompakta men tar lika bra bilder som om du skulle ta med en canon eller nikon som expemel. Men jag tycker systemkameror är en smaksak.
Vilket märke som är bäst kan man diskutera i all evighet och tyvärr finns det inget rätt eller fel. Däremot är det enklare att hitta tillbehör och info ju vanligare kameramärke man har. Har man därför någon slags ambition om att utvecklas som fotograf skulle jag säga att det är klokast att hålla sig till Canon eller Nikon eftersom det finns fler och mer avancerade kameror i de märkena.
Gällande ISO, bländare och slutare så är alla de inställningarna sätt att hantera ljuset när man tar en bild. Kan snabbt skriva hur de olika talen påverkar bilden och ljuset. Det kan vara bra att veta exakt vad begreppen betyder också men det är jag inte så bra på att förklara och det är mer pedagogiskt att visa med bilder dessutom, så jag nöjer mig med detta.
ISO: Högt ISO-tal gör bilden ljusare men också brusigare/kornigare.
Man ska alltså sträva efter att alltid ha så lågt ISO som möjligt men måste ibland gå upp om man t.ex. fotar på kvällen.
Slutartid: Slutartiden påverkar hur länge bilden tas. Lång slutartid gör bilden ljusare men suddigare. Kort slutartid gör bilden skarp men mörkare. När man fotar normala bilder så har man oftast hundradelssekunder på slutartiden. Jag brukar försöka ha 1/100 som längsta slutartid när jag fotar djur, människor och sådär.
Slutartiden kan vara kul att expermintera med. Du har säkert sett såna klassiska foton på billjus på en väg där man ser hela bilens "resa" genom bilden. Där är slutaritden extremt lång!
Bländare: Ett lågt bländartal gör bilden ljusare och skapar kortare skärpedjup, det är alltså bara en liten del av bilden som är i fokus medan allt annat är suddigt. Ett högt bländartal gör bilden mörkare men gör att mer är i fokus. Om man t.ex. ska fota gruppfoton där flera personer behöver bli skarpa så behöver man förmodligen ha minst 7 i bländare, men om man bill fota en liten insekt och få allt annat oskarpt så kan man gå ner till 1,8 om man har ett sånt objektiv.
Det är nämligen bländaren man talar om när man säger att ett objektiv är ljusstarkt. Vanliga kitobjektiv har oftast 3,5 som lägsta bländare medan det finns riktigt ljusstarka objektiv som har 1,2 i lägsta bländare!
Sen hänger bländartalet ofta ihop med brännvidden på objektiven också, men det kan vi gå in på senare! :)
Tack för ditt svar KickanW! Jag köpte faktiskt en begagnad 400d för att testa på det hela, men har ett stort problem och undrar om jag är 1) dum i huvudet eller 2) blivit lurad. Hoppas på det förstnämnda…
Jag kan nämligen inte se något annat än "inställningarna" på displayen när jag håller kameran inför en bild. Ska man inte kunna se det kameran "ser"? Måste kika igenom det där lilla hålet för att veta vad jag ens fotar. Alltså det kanske är så det ska vara men då var jag bara helt oförberedd på det. Jag kan ta foton, jag kan se på foton jag har tagit och de dyker upp någon sekund på displayen när jag just har tagit foton. Men standardläget är en vit ruta med text på.
För att förtydliga: jag pratar inte menyinställningar utan fotoinställningar. På displayen är det en vit ruta där det står typ iso, om jag har blixt eller inte och vad för typ av fotomode jag har på (exempelvis "porträtt"). Hur får jag bort detta så att jag kan se det kameran ser? Jag blir så ledsen om jag fått en skadad vara :( så hoppas att det bara är jag som missförstått något.

Nej, inte en skadad vara, men det finns inte direktvisning på EOS 400D. Det är titthålet som gäller, och sen kan man chimpa bilden efteråt. Så du är varken dum i huvudet eller lurad, om du inte har lurat dig själv till att tro att kameran har den funktionen.
#8 TACK! Vad skönt att höra. Jag tog faktiskt för givet att man skulle se det på displayen eftersom det fungerat så på mina digitalkameror. Så dumt att mig att spontanbuda hem en systemkamera som jag inte vet vad jag ska förvänta mig av, kanske 
Jättestort tack för svar. Nu kan jag sluta bekymra mig för det och fundera över hur den fungerar i stället.. ;)

Det låter bra. Det är en mycket bra kamera, och blir du vän med den, så kan den säkert ge dig många fina bilder.
#9 - Det finns flera fördelar med en riktig optisk sökare, man håller t.ex. kameran mycket stadigare när man håller upp den till ögat istället för en halvmeter från kroppen, autofokusen är snabbare då man inte använder liveview (gäller för de flesta digitala spegelreflexkameror, DSLR, som har funktionen du frågar efter), och inte minst så tycker jag en optiska sökare är väldigt trevlig att använda rent allmänt. Bäst att vänja sig vid det. 
Faktiskt, för drygt 3 år sen då jag köpte min första systemkamera, en Nikon D60, så blev jag också besviken när jag satt med kameran i handen och märkte att den inte hade liveview. Men den känslan gick över väldigt snabbt när jag märkte hur mycket bättre det var att använda en optisk sökare istället. 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag har en kamera med live view nu men använder det aldrig. Tycker inte alls att man kan koncentrera sig på samma sätt när man kollar på skärmen och så ser jag mycket tydligare hur bilden blir genom sökaren. Enda fördelen med live view är väl om man behöver t.ex. hålla kameran över huvud när man fotar konsert el liknande.
Kul att du kommit igång i alla fall, fortsätt gärna fråga om det dyker upp fler funderingar… Och det lär det göra! :)