Foto iFokus

Foto

Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 1033 ggr
diesel92
0

Förslag på objektiv?

är inne på att skaffa ett nytt objektiv.

Vill ha ett för att fota mera porträtt bland annat och har då funderat på bländare runt 2.8. Men sedan är det då frågan om man ska köpa ett tex 18-70 (tog bara något som exempel) eller om man ska köpa fast, tex 50 mm.

Skicka gärna förslag på objektiv och för och nackdelar., HELST ej över 5000. Har en canon eos60D

JazzBass
1

Tja, "man ska" ingenting här i fotovärlden. Vad som passar dig själv och ditt sätt att fotografera är du själv bäst i världen på att svara på, men jag säger inte att det är lätt att veta vad som skulle passa en själv förrän man provat…

Jag kan underlätta valet genom att säga att det inte finns någon 18-70/2,8. Det som finns är 18-70/2,8-4 eller nåt ditåt. Däremot finns det 18-50/2,8 till ganska bra priser av både Sigma och Tamron (speciellt begagnade), och Canons egna 17-55/2,8 är inte heller jättedyr om man köper den begagnad. (Om jag minns rätt så är Nikons motsvarighet mycket dyrare).

En 50/1,8 eller 50/1,4 kan passa dig utmärkt, men själv tyckte jag 50m gav alltför snävt utsnitt för det mesta på kameror med aps-c sensor, d.v.s. de flesta utom fullformat eller micro 4/3 (olympus m.fl.), och passade inte mig för nåt annat än porträtt, vilket jag fotar ganska lite. Så jag tycker inte det är nåt speciellt mångsidigt objektiv. Men det är trevligt med drygt dubbelt högre ljusstyrka än en f/2,8-zoom, fyrdubbelt om man kör på f/1,4-versionen.

Sigma har ett 30/1,4 som kan vara riktigt bra bara man ser till att exemplaret funkar bra på ens kamera, alltså fokuserar rätt, vilket är kritiskt när det gäller så stora bländare som f/1,4. Det är ganska lätt att hitta såna begagnade, och de är betydligt mångsidigare än fasta 50:or i mitt tycke tack vare den större bildvinkeln.

Egentligen blir främsta frågan den här: Var är viktigast - ljusstyrka elller zoom? Zoomens bildvinkelomfång gör den mångsidig på det viset att det funkar till många sorters bilder, medan det fasta objektivets mångsidighet ligger i att det har högre ljusstyrka (oftast) vilket gör att man om man vill kan får kortare skärpedjup och klara sig utan blixt lättare än med objektiv med lägre ljusstyrka.

Fasta (icke-makro) objektiv i brännviddsområdet 17 till 75mm ungefär med ljusstyrka f/2,8 ser jag som relativt överlopps, zoomarna idag är så bra och relativt förmånliga att det knappast finns så mycket att vinna på att köpa fasta objektiv istället. Största fördelen är vikten för det mesta, då de fasta är mindre och lättare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

KickanW
0

Ett av mina absoluta favoritobjektiv (som jag fortfarande använder nu när jag fotar professionellt) är Tamron 90mm f/2.8. Det är utmärkt när man fotar produkter, porträtt, detaljer m.m. och har väldigt fint skärpedjup samt bra autofokus.

Visst kan det vara lite begränsande med fasta objektiv men vill man ha samma kvalité och ljuskänslighet på ett zoom får man betala ganska många tusenlappar till. Om du har ett kitobjektiv redan så kan nog detta komplettera bra!

50mm 1,8 är ju väldigt användbart också och framförallt otroligt prisvärt, men personligen tycker jag inte att det är optimalt just för porträtt utan gillar brännvidden på 90mm bättre!

The_Coach
1

Helporträtt: Sigma EX 30/1,4 DC HSM

Halvbild/normalt porträttfoto: Canon EF 50/1,4 USM eller Canon EF 50/1,8 II

Om du vill arbeta längre ifrån ditt motiv eller fotografera detaljer/delar: Canon EF 85/1,8 USM, Canon EF 100/2,8 USM Macro eller Canon EF 135/2L USM. Canon EF 135/2L USM är perfekt för ansiktsporträtt om du vill ha kort skärpedjup och en otroligt fin bokeh.