Nytt kamerahus
Är på jakt efter ny kamera och vill ha lite tips. Har tidigare haft en Canon eos 450D, men huset är paj och orkar inte lägga tid och pengar på att lämna in så tänkte köpa ett nytt hus. Eller nytt och nytt, letar lite på blocket. Det ska vara ett från canon då jag redan äger tre objektiv av samma märke. Velar mellan 450D (samma som innan) eller 40D. Även 350D är med i bakhuvudet pga de låga priset. Men tror jag blir missnöjd över det. Det jag i huvudsak vill fota är hästsport, och djur i allmänhet. 40D tar betydligt fler bilder/sek och i hästsammanhang kan ju det vara trevligt. Är det värt att lägga ut en extra slant för detta? Någon som har några tips på för/nackdelar jag bör tänka på? Tack på förhand, Julia
Enligt mig spelar det inte så stor roll vilket hus du har om du inte är ute efter några speciella funktioner. När det gäller vilka sorts bilder du ska fota så ligger det mer i objektivet. Jag själv har en "gammal" Nikon D40 och jag kan åstadkomma mycket bättre bilder än de fotografer som har nyare kameror, just för att jag kan hantera min kamera och jag känner den.
Det kan ju vara roligt att byta upp sig dock så visst, det tycker jag att du ska göra om du vill. Allt beror ju på hur mycket pengar du vill lägga ut på just kamerahuset. Det är, enligt mig bättre att lägga ut pengar på optik. 
I'm gonna let my little light shine
Hej, Grynet08 !
Jag håller i stort med Alibi, bra råd! Men ett kamerahus med större Upplösning som Canon EOS 550D tror jag skulle passa dig alldeles utmärkt! Du kommer att få än bättre bilder med de objektiv du redan har. Du kan fotografera i sämre ljusförhållanden och kameran reagerar snabbare. Alla Canon kamerahus från 550D, 600D, 650D, 60D till 7D har alla samma APS-C sensor. Det som i stort skiljer dem åt är uppbyggnad, snabbhet och finesser. Seriebildstagningen på 3,7 bilder/s i 550/600D är fullt tillräcklig i de flesta fall. Om det är för dyrt med en 550D eller med någon av de andra och du är nöjd med vad din 450D presterade så hade jag nog försökt hitta en sådan eller än hellre än 40D i bra skick som du själv var inne på. Tänk på att speciellt 450D kan ge upp ganska snabbt precis som din egen kamera har gjort. 40D är gjord för hårdare användning och bör hålla betydligt längre. 40D:s snabbare seriebildstagning på 6.5bilder/s är kul och fungerar bra samt att sökaren är betydligt större vilket alltid är en fördel oavsett vad du plåtar. Hoppas att jag inte har rört till det för dig. Jag kom av en slump in på denna sida för första gången idag, blev medlem för jag ville svara dig. Jag har drygt 30års erfarenhet av fotografi och teknik och jobbar i dagsläget som fotograf. Om du har några följdfrågor posta dem så svarar jag!
Tack för råd och tips, jätte snällt att ni lägger ner tid på att svara en relativt okunnig hobby fotograf :) Köpte mig en 450D igår, enbart för prisets skull :) Var nöjd med min tidigare kamera, och tror att jag kommer klara mig med detta hus. Som relativt nybliven student får man prioritera priset, även om det hade vart roligare med något nytt :)
Tack igen
En liten kommentar till #2 - Upplösningen är inte av nån stor betydelse för att kunna fota bättre på fri hand i sämre ljusförhållanden. Det är däremot bl.a. kamerans prestanda på högre isotal. Då en 5-7 år gammal kameramodell kan ge ganska mycket brus redan på iso 800, klarar de flesta av de modernaste kamerorna iso 3200 med hyfsat resultat. Utvecklingen har gått fram enormt på den fronten de senaste 10 åren.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Kul att du har gjort ditt val Grynet!
JazzBass jag förstår att det jag skrev kan tolkas så, hade bara 10minuter på mig, så jag var kanske inte tillräckligt tydlig. Ha en bra dag allesammans!