Macro, linsringarhar fastnat!
Hej!
Mina macro ringar diam. 58 cm har fastnat i objektivet. Har förmodlingen skruvat in en, ej i gängan ordentligt. Har en Nikon D5000, objektivet är ett Nikon DX, 55-300mm.
Hur ska jag få loss dessa???De går inte att rubba/llilawe

När man tar i ringen, med två fingrar, på motsatta sidor, så låser man fast den mer eller mindre, eftersom den expanderar mellan där man har greppat. Knepet är att inte trycka på ringen så att den ändrar form.
Det finns två sätt, först det enklaste:
- Tryck med handflatan rakt framifrån mot linsen, så att handen vilar mot ringen, kanten som sitter fast, och försök vrida. Alltså rakt framifrån och utan att gripa tag i ringen. Ofta lossnar den när man gör så.
Om det inte funkar, så leta rätt på en sladd, vanlig lampsladd eller sladd till laddare eller liknande, en sån som innehåller två ledare som ligger bredvid varandra, så att sladden är oval och lite platt.
- Sladden lägger man runt ringen och klämmer ihop den där den möts, och så vrider man loss ringen med sladden som handtag. Det funkar, varje gång, till och med om man har dragit ringen fel i gängan.

Tack för tipset!
Men tyvärr så lossnar de inte: Jag satte även en uv lins på toppen.
jag kan se att +10 sitter snett på objektivet.//llilawe

Då får du be någon med kraftigare nypor göra sladdtricket, men också hålla emot på objektivet strax bakom filtret, eftersom man annars kan vrida sönder det. Alltså att man lägger sladden runt dels filterfattningen, dels den allra främsta delen av objektivet och vrider den ena mot den andra.

Om det ändå misslyckas att få bort närbildslinsen, kan en lösning vara att bara ta ur själva linsen ur fattningen där den sitter. Närbildslinser och filter brukar vara fästa med en ring i den främre gängan i fattningen, och den ringen går att skruva loss, så att filtret eller linsen ramlar ut. Ringen som håller linsen brukar ha två motsatta jack, där man ska kunna sätta i ett verktyg. Ett sådant verktyg kan klippas till av plåt som är lagom tjock. Lite mer pyssel, men det går åtminstone att få bort linsen så att man kan använda objektivet.
Efter att man har tagit ur linsen är det möjligt att ta bort fattningen genom att förstöra den om man inte kan skruva bort den. Man kan också låta den sitta om den inte vinjetterar när man zoomar ut till vidvinkel.