Fota bröllop ute i dec.
Jag har fått ett STORT uppdrag att fota flera bröllops par utomhus i december. Detta under en och samma dag och jag funderar på hur man gör med blixtar osv när det börjar mörkna.
Jag har aldrig fotat med studioutrustning utomhus tidigare så jag tar tacksamt emot alla råd jag kan få!
Tanken är att vi inte ska ha en vanlig bakgrund utan stadens belysning i bakgrunden. Fungerar det att använda blixtar utan att förstöra bakgrunden?
Klarar blixtarna av att stå ute i kylan hela dagen? Det kommer att ta 8 timmar.

Hm, men hur tusan ska jag lösa det då :-/
Extern blixt? Jobba med reflexskärm. Rikta externa blixten mot reflexskärm för att få ett mjukare ljus.
Stativ. Om brudparet kan stå still ordentligt. Då kan du köra på lite längre slutartider för att få mer ljus. Bra objektiv där du kan ha hög bländare. 1.8 eller 1.4. Eller mer om du har.
Lite dagsljus kommer du ju säkert ha ändå. :)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Extern kan funka, frågan är hur det fungerar med reflexskärm när jag är ensam. Har ingen som kan hålla i den :-/ Jag har ett 1.4 jag alltid använder. Ett fast 30.
Shit, nu blev jag nervös! Har ju hela tiden tänkt att jag skulle ta med blixtarna. Jag får åka dit när det är mörkt och prova vad som fungerar. Men saken är ju att det blir mörkt ganska fort i december och jag ska fota fram till kl 20 på kvällen så något dagsljus har jag inte hela tiden :-(
Är du säker på att blixtarna inte funkar utomhus? Vad står det i bruksanvisningen? En del funkar faktiskt för det, så länge det inte regnar eller är extremt fuktigt. Högspänning och fukt är direkt livsfarligt.
Och en fotografering för ett bröllop utomhus i 8 timmar låter väldigt optimistiskt, stackars gäster och brudpar… Eller är det pjäxor och dunjackor som gäller? :)
Endel blixtar funkar för utomhus om de inte får direkt väta på sig. Det som man måste ha är däremot ett batteri med sig, öh, eller vad det nu heter. *trött*
För du kan ju inte dra sladdar. :) Och de sladdar du drar från batteri måste vara för utomhusbruk.
Så kolla upp vad du har.
Reflexskärm kan du ju luta mot ett träd/staket etc. Alternativt om du har stativ så kan du ju själv hålla det. :)
Klart det kommer gå bra. ;) Andas och planera. Du har gott om tid.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

#5 Det är 28 olika par som ska gifta sig så det är bara jag som ska stå ute så länge 
#6 Jag får kolla upp vad det står om blixtarna, hoppas dom klarar av lite fukt och kyla. Jag kommer att stå nära en byggnad så vi kommer att dra kablar därifrån så ström är inget problem.
Vad är era bästa planerings tips? Vad ska jag kolla upp innan och vad ska jag tänka på när det är dags??
Jasså! Vilket jobb!
Ja kolla upp kablar och utrustning så de tål väta. :)
Skriv listor för dig själv är mitt tips. Tidslistor. När de olika paren ska vara på plats om du vet, och glöm inte att räkna in lite mellanmål för dig själv!
Skriv upp vad du måste ha med dig, matsäck, dryck! (kanske varm också) osv.
Ett tips när du fotar så många par på rad och du kanske inte laddar över till dator direkt, är att ta ett a4, skriv deras namn och fota på första deras bild. Så har du markerat i bilderna vilka som är vilka.
Men stativ är mitt största tips. Även om du inte kör långa slutartider så kan det vara skönt att ha lite mer händer fria om du behöver hålla reflexskärm etc.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Tänk på bakgrunden, så "clean" som möjligt, inga kvistar som sticker upp som horn el så.
Se till att du har extra batteri t kameran (de laddas ur snabbare när det är kallt)
Extra minneskort, el möjlighet att tömma dem allt eftersom
varma skor och handskar/vantar som funkar att arbeta kameran i.
Fjärrutlösare som du kan ha i fickan kanske (m tråden t kameran).
Bra stativ, om du inte kör på frihand.
Kolla omgivningen, om det regnar, har du backup för det? Ngt partytält kanske?
Spånade lite snabbt, kunde inte komma på ngt mer just nu

#8 Ja det är MYCKET jobb! Men det ska bli så roligt!! Det är en restaurang som anordnar detta så mat blir inga problem, det får jag på plats. Frågan är om jag hinner äta :-/ Schemat är tight så jag har inte många minuter mellan varje par. Och det får inte bli några förseningar!
Blir det skitväder flyttas allt in så det är inga bekymmer. Jag kommer kunna sätta upp ett partytält över all utrustning om jag känner att jag behöver det även om det inte regnar. Tyvärr är det inte jag som bestämer ensam vart jag ska stå och fota. MEn jag kan nog påverka lite. Tanken är tydligen att paren ska stå med stadens belysning som bakgrund när det blivit mörkt, men frågan är om det blir så snyggt för dom som blir fotade när det är ljust efter som motorvägen kommer att synas väldigt tydligt. Mja, det är nog något jag får diskutera med dom om!
Tack för alla tips! Lista på när paren kommer osv kommer jag att ha. Dom kommer även att få var sitt unika lösenord för att kunna gå in och beställa bilder på hemsidan sen.
Kommer ni på något mer tar jag tacksamt emot det!
Antar att det är den 12 december eftersom många vill gifta sig den 12/12-2012?

#11 Japp det är det