(H) Höstigt porträtt
Har deltagit i modellfotos tävling med detta fotot men vill ändå lägga upp det här. Taget i lördags. Tycker själv väldigt mycket om motljus och tydlig bokeh, så jag gillar fotot! Varma höstfärger och en vacker modell gör ju inte det hela sämre.
Era tankar om fotot?
Här kommer lite kritik (läs: kommentar) av en nybörjare som inte har vett att fokusera rätt och som inte ens själv ser då skärpan hamnat på sniskan. Tur att det finns folk här ute som kan tillrättavisa mig. :)
Men jag kan kanske ändå få kommentera bilden och säga att jag precis som du är förtjust i både motljus och det som kallas för bokeh. Jag gillar också att modellen är placerad så långt åt sidan och att hon ser osminkad och naturlig ut. Häromdagen hade jag planer att göra en sådan här bild på min katt. Men lyckades inte som du. Jag tycker alltså att detta är en jättefin bild. Den tekniska kritiken överlåter jag till dOm gamla rävarna här på forumet.
bakministeriet.blogspot.com
Jag är dödsförälskad i motljus och bokeh, men denna bilden faller rätt platt i mina ögon.
Det känns mer som ett sensommarporträtt i min smak, höstigt för mig är eldiga toner i hela bilden samt mer påklädda modeller, men det är en helt personlig åsikt
jag tycker även att det ser lite knasigt ut med att modellen lutar in i bilden, upprätat hade det förmodligen sett bättre ut i mina ögon. Tyvärr är nyckelbenen avkapade (något av det vackraste jag vet) och det drar också ner helheten. Tyvärr tycker jag även att de mörka partierna på halsen och runt munnen samt ögonen har för stor inverkan på bilden.
Använde du reflexskärm till denna bilden?
Det ser inte ut så och om du hade gjort det hade du kunnat få lite mer liv i modellens (som jag tycker ser lite trött ut) ögon och lättat upp mörka partier i ansiktet
Usch så negativ jag kände mig nu, men den var ju i hård kritik mappen 
#1: Tack så mycket, det var väldigt fint skrivet! Tekniken är ju bara ett verktyg för att få till bilden som man vill så den har ju inget egentligt värde i sig. Jag tycker absolut att du kan fortsätta ge kritik utan att be om ursäkt för det!
#2: Du behöver heller inte be om ursäkt, smaken är som baken! Själva kompositionen är ytterst medveten och den är jag helt nöjd med själv. Gillar att jag kapat den så högt upp och hon sitter ner så det kan vara därför hon känns framåtlutad. Om jag rätat ut den hade bakgrunden lutat i stället, så jag tycker att det är mest naturligt på detta sätt.
Jag använde ingen reflexskärm så de mörka partiet du ser kan du säkert ha rätt i att de försvunnit om jag gjort det! Att hon ser trött ut håller jag däremot inte med om? Hon har ju inget smink och har ett ganska neutralt ansiktuttyck så det gillar jag.
Tack för din kritik i alla fall! :)