Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 3452 ggr
Robert
0

Fotografera hästar...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var jag iväg med mina tjejer till Domarby hästskola för att ta bilder till en artikel som jag har tänkt skriva, "Fotografera hästar".

Nu har jag aldrig tagit porträtt på personer tillsammans med en häst. Hur tycker du att jag har lyckats här. Det jag kan se är att ett öra gick till spillo på hästen, men är det något annat du tycker jag har missat eller kan förbättra till nästa gång?

Hälsningar

Robert

Thea
0

Grymt vacker bild! Spännande med svartvitt och så effektfullt med ljuset.

Återigen imponerad! Hästar (och djur) är svårfotade då de sällan gör som man vill….

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Tom
0

Aj, öronen är ju precis klippta! Antingen skulle jag klippa den så att hela huvudet kom med eller med en mindre del av huvudet med på bilden.

Tom

Linda
0

-Jag tycker inte att örat gör så mkt faktist, ser riktigt proffsig ut som en press bild.

-Tänk om du hade vägarna förbi mig, jag skulle gärna betala en slant för att få riktigt fina dressyr bilder, porträtt på mina älsklingar.

Vänligen/Linda

Thea
0

Jag tycker heller inte att öronen gör speciellt mycket. Om jag "tänker dit dom" känns det som det blir för mycket luft runt paret. Detta känns mer intimt mellan dom båda vännerna.

//I

Thea
0

När vi ändå pratar om att fotografera hästar kanske jag kan få komma med en fråga och tillhörande bild? Flört

Hur i hela friden får man fokus på hästen och INTE hinder och omgivning när man fotograferar en hoppade häst? Så här såg alla bilder ut som en kompis fotograferat under en träning. Jättefint fokus på hindret, men jag och hästen…Nja!

//I

Niklas
0

Brukar inte hästfolk vara väldigt noga med att hästar har precis rätt hållning, öronen fram så att de ser alerta ut och så?

Bilden är jättefin.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

BMJ
0

Thea: Suddigheten beror nog mest på att det är rörelseoskärpa. Om du tittar på hindret så är det i stort sett skarpt. Nästa gång du tar en liknade bild så följ motivet med kameran, dvs panorera. Använd sedan så snabb tid på kameran som möjligt. Då har du bättre förutsättning för att få hästen skarp.

/Benny

Thea
0

BMJ: Tack! Ska framföra det till fotografen. Flört

Niklas: Nja, skulle jag vilja säga. Det beror lite på under vilka omständigheter man tar bilden. På Roberts bild tycker jag det ger mer liv i bilden när öronen INTE pekar rakt fram. Hästen i den bilden är uppmärksam på tjejen och man får intrycket att de har kontakt/"pratar" med varann. Fotar man en uppställningsbild eller ren porträttbild av en häst vill man ha öronen fram och då gärna med fokus på fotografen så att fotografen och hästen har kontakt. Så tänker jag iaf… 

//I

BMJ
0

#0. Jag tycker att du lyckats mycket bra med bilden. Ljuset är görbra, som dom säger i västergötland. Bilden förmedlar en känsla av samhörighet. Jag tycker som någon tidigare att det är synd att du klippte örat. Överdelen av huvudet gör inget men örat…. Kompositionen tillhör de klassiska, nämligen cirkeln. Jag kommer att återkomma till denna i en artikel, vilket år som helst . Jag har försökt göra en cirkel i Photoshop men det är inte lätt. Är det någon som vet hur man gör? /Benny

Fotord
0

#9: Gör en cirkel med cirkelmarkeringsverktyget som du använt för att göra ytterkanten på ringen i din bild.

gå in i select/modify/border 
där kan du välja hur tjock du vill att din markering skall vara. Det kan vara värt att veta att det går att göra med alla markeringar. även de du gjort med lassot.

Robert
0

#9, jaha, ja just det, det var precis det jag hade i huvudet när jag tog bilden, cirkeln ;)

Håll Ctrl och dra med  Eliptical Marquee tool, med mellanslagstangenten så positionerar du om cirkeln medan du har vänster musknapp nedtryckt, gå sedan till Edit-> stroke och fyll cirkeln, välj gärna "inside".

Hälsningar

Robert

Robert
0

#6, jo öronen ska vara framåt, men han lyssnade inte riktigt på mig.

Hälsningar

Robert

Robert
0

#3, Linda, det ser ut att det bara blir jag och Bima den 10:e mars. Kanske vi två är välkomna till dig på fredagen, då kunde vi bränna av bilder på dina hästar och familj. Vi kan knäppa på prylar om du har det med.

Hälsningar

Robert

HH
0

Att hästen håller öronen som den gör visar att den är avslappnad, vilket jag tycker passar bra in i bilden, då det syns att det är harmoni mellan hästen och människan, om öronen hade varit framåt tror jag att man hade lagt för mycket märke till dem, istället för till den delen av bilden (som den cirkeln som det prtades om tidigare).

Dessutom tycket jag inte att det gör något att öronen är kapade, för de är inte det viktigaste i bilden och motivet, utan som det är nu som fokuseras det mer på den biten som (cirkeln) som visar hur starkt bandet är mellan de två individerna.

Mycket fint foto! Robert, du har möjligtvis inte vägarna förbi mig och mina ponnyer Flört

__iE
0

jätte fin bild tkr jag :)

nu när dt ändå handlar om hästar.
jag har en bild, men den är JÄTTE mörk, ngn som kan fixa dt ?
vet inte om dt går, menmen ^^

Robert
0

HH, tack, lär mig något nytt varje gång jag läser ngt om hästar. Det är väldigt snälla djur, kanske tur att jag inte har stött på någon dum än. Nu är jag inte alls van vid dessa stora djur så det är alltid lika kul och träffa på dessa varelser.

Det blev en hel del bilder under den timmen jag fick vara med Sirpa. Hon äger för övrigt tre hästar, den som hon sitter på här i bild är från tyskland, född 1998.

Jag har fått lära mig att alla kroppsdelar i bild ska vara med, men i denna bifogade bild har jag missat delar av svansen. Gör det något?

Hälsningar

Robert

bebbe
0

Här är en bild med lite färg

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Faxlin
0

Om man tittar på första bilden skulle jag vilja haft med hela hästen faktiskt med öra och manen. Lite annorlunda än de andra häst tjejerna här tydligen.
Annars så är kortet suveränt, där du fått med just samhörigheten mellan häst och människa. Fint jobbat!

Bild nummer två, hade jag velat ha med hela svansen och inte så mycket rymd framför liksom. En sådan vacker svans vill man ska vara med på kortet för att göra hästen rättvisa. Så visst är svansen viktig. Åtminstone för mig som älskar lååånga vackra svansar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

BMJ
0

#10. Tack fotord. Jag skall försöka komma ihåg detta

BMJ
0

#16. Svaret är ja. Jag tycker att hela svansen skall vara med och du skall heller inte vinjettera huvud och hovar. För övrigt tycker jag att du utvecklats otroligt mycket på den korta tid du fotograferat. Du har verkligen tagit åt dej av kritiken och lärt dig av din distansutbildning. Bra jobbat.. /Benny

Robert
0

#17, det ser ut att vara en fin häst. Nu sticker det ut en till häst från baken på den häst du har fotograferat. Den svarta hästen står i direkt solljus, och om du hade dragit in den i skugga så hade din bild blivit bättre.

#20, Till nästa gång ska jag ha svansar och öronen med i bild. Det är bra att analysera sina bilder kritiskt så man kan förbättra fotograferingen till nästa gång.

Jag tänkte göra en ram runt bilden, men smaken föll inte in. Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid till att kommentera.

-Vad tror du om denna bild. De ljusa partierna i bild är för att jag placerade häst och ryttare i en av solen upplyst del i ridhuset. Fungerar det, och fungerar ramen nu? Gör det fortfarande något om svansen är kapad?

Jag använde för övrigt ett 85 mm tele, vilket gör att jag måste springa nästan till andra ändan av ridhuset för att få med så mycket i bild.

Hälsningar

Robert

HH
0

#16, härligt ljus Robert! Men det gör faktiskt lite att svansen inte är med helt, hellre att hela svansen är med, än att det är så mycket ytrymme framför hästen.

Vanligtvis kan det lätt vli lite tråkift med en stillastående häst, men med det ljuset som finns på bilden, så får bilden mer liv och på något sätt lite mystik över sig, och det när jag tittar på fotot så känns det som att det verkligen bara är ekipaget i ridhuset, och att de nästan är i en egen litet värld. Jag tycker att det framgår tydligt, även i detta foto, att bandet mellan häst och ryttare är starkt, vilket är viktigt i en bild, för att den ska få det djupet som gör den bra.

Men andra ord, mycket fint foto, men svansen borde varit med.

Faxlin
0

Bild 21, jag tycker denna var bättre. Men det jag saknar fortfarande svansen. Inte lika mycket eftersom ramen tar bort lite av avsaknaden liksom. Man får lite känslan av att den är där trots allt. Men då vart det luddigt nere vid hovarna i stället. Hade uppskattat en mer centrerad bild utan så mycket ledig rymd framför hästen. Trots att detta skulle innebära en språng march till andra sidan ridhuset.

Audiatur et altera pars

BMJ
0

#21. Bättre ljus i bilden men ta bort vinjetteringen. Den går ju in hennes huvud och hästens hovar. Vill du ha med en ram så öka bildytan under Image/Canvas size och gör ramen utanför bilden.

Linda
0

#13 Ni är hemskt välkomna även på middag om ni vill det, och kanske härbärge.

-Alltid kul med iFokus vänner ju.

Vänligen/Linda

Robert
0

#22,23 så om jag hade haft en bild med svans så skulle det se bättre ut? 

#21. Tack, men jag har ingen vinjettring ditlagd?

#25, tack det låter trevligt.

Hälsningar

Robert

Faxlin
0

Ja, jag tycker det vart en klar förbättring med svans. En sådan vacker svans får inte gömmas för ögat.

Audiatur et altera pars

berra
0

Här kommer en kuse som var väldigt nyfiken.

HH
0

#26, ja svansen skulle helst varit med, för då blir bilden på något sätt mer fokuserad på hela ekipaget… svårt att beskriva hur jag menar…

gankis
0

Robert, tycker dina hästbilder är riktigt fina! Jag gillade Berras nyfikna kuse också.

Själv tog jag ett par närgångna porträtt på en vacker häst för ett par somrar sedan i Råshult i Småland. Jag tyckte det blev ganska "roliga" motiv. Den första här tycker jag att det var synd att jag kapade hovarna på.

gankis
0

Hästnäsa i profil…

Robert
0

gankis, festliga bilder och bra skärpa. Jepp, ibland är det inte kul att slakta människor och djur med kameran.

Hälsningar

Robert

berra
0

En häst till som ser lite alvarlig ut…eller var det samma häst ?!

KerstinP
0

Vad ska man göra för att förbättra denna bild.

KerstinP
0

hur gör jag med denna då.

Robert
0

#34, 35 - bilderna är exponerade utifrån bakgrunden, prova en lägre kameravinkel för att få bort störande staket mm. I övrigt härligt vinterlandskap i bakgrunden.

Hälsningar

Robert

BMJ
0

#34-35. Det ser ut som om du tagit bilderna i solnedgången och dessutom i motljus. Då är det nästan omöjligt att få detaljer i så mörka föremål som dessa hästar. Hade du tagit bilden från andra hållet med ljuset i ryggen så hade nog blivit bättre. Du kan göra bilderna ljusare men de blir nog inte så mycket bättre. Ta nya bilder i bättre ljus… Det är det bästa

KerstinP
0

Tack för tipsen Robert och BMJ. Ja det var kvällsljus och motljus. Här är några nya hästbilder.

KerstinP
0
BMJ
0

När du tog den sista(?) bilden kunde du gått lite närmare så du hade  sluppit den tråkiga tråden. Det gäller att lära sig se de här småsakerna som påverkar bilden. Innan du trycker av så titta över motivet i kamerasökaren. Hur ser bakgrunden ut? Ljus? Några detaljer som stör bilden? Skall jag flytta mig lite? Osv. Ju mer man fixar till vid tagningen desto bättre. En del går att fixa i efterhand men det är bättre att slippa.

KerstinP
0

ja det är riktigt men jah ville ha med hela hästen. Den går ju att beskära. men jag som inte är så bra på photoshop vet inte hur man trollar bort tråden och fixar hästen så den ser ren ut.Hur gör man?

BMJ
0

Du använder klonstämpeln. Den finns på verktygsmenyn. Välj en lagom stor pensel. Välj ett ställe på hästen varifrån du vill flytta delar. Håll ner ALT-knappen och klicka med vänster musknapp. Släpp ALT-knappen. Nu kan du börja måla över det du vill ha bort. Du kan variera lite med att ändra opaciteten, storleken på pensel och hårdheten på penseln. Blir det inte bra så gå tillbaka några steg (CTRL+ALT+Z) och börja om igen med ALT-klickning. Det tar lite tid att lära sig att få till det, men med övning så kommer det.

KerstinP
0

Tack BMJ. Ska testa. Om ett tag kommer den retuscherade bilden.

bebbe
0

Svalkande

bebbe
0

# 42 vilket program skall detta göras från?

BMJ
0

#45. Photoshop. Funktiopnen finns nog i de flesta bildbehandlingsprogrammen.

__iE
0

fin bild bebbe :P

SilverTail
0

bilden var ju jätte mörk.. lite svårt att få det bra utan att det bilr konigt i bilden.. men jag gjorde ett försök..

__iE
0

tack =)

den blev iaf mkt bättre än innan (:

tacktack ^^ :)

BMJ
0

En bild från hösten 2004.

lisette
0

#44 oooh bebbe, var är det någonstans? ser ju helt underbart ut.

Robert
0

#50 vaket att ta bilden i det ögonblicket, hade en vit häst tittat upp så hade det säkert förstört bilden.

Robert

BMJ
0

#52. Det var ren tur

TacoBelle
0

Här är mitt bidrag till hästtråden. Vad tycker ni om denna bilden?

broderbluff
0

#54 fin bild på en häst, lite synda med skärpan, och nästa gång snälla konvertera till  jpg eller dylikt

TacoBelle
0

broderbluff Bilden är tagen för många år sedan med en vanlig kamera och scannad (dvs inte digital och inga inställningar eller zoom) Jag kan inget om photoshop , här är den i jpg ist.

broderbluff
0

:D gillar bilden skarpt =)

Talismana
0

#50 om jag ska vara ärlig tkr jag att den mörka hästen förstör bilden på något sett. De vita passar in medans den mörka blir lite oklar.. =S

__iE
0

#54-56 fin bild :) blev ju lite bättre med jpg :)

[Theriss]
0

Åh fota hästar är kul =) Fast min kamera kräver så sjukt mycket ljus för att det ska bli skarpa, snygga bilder (billig digitalkamera). Det måste vara molnfritt, skinande sol och helst utomhus…
Men när det väl är molnfritt, skinande sol och utomhus kan det dock bli ganska bra bilder =)

Ett kungarike för en systemkamera!

Robert
0

Theriss, kul bild och en väldigt udda vinkel. Det ser ut som om hästen bara har stumpar till ben.

Härligt jobbat!

Robert

Matilda.
0

Jag har ett par bilder på närgångna hästar som jag tycker är lite roliga.

Den första på en nyfiken mule.

Matilda.
0

Den andra är på en mumsande häst, tagen lite nedifrån. Hästen fick en ganska knasig min. =)

Matilda.
0

Kom på att jag kanske borde minskat dem lite… ;)

Robert
0

Matilda, bra jobbat. Skarpa fina bilder utan någon rörig bakgrund. Jag antar att du vill ha en häst med stor nos.

Hälsningar

Robert