Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1174 ggr
Jessika
0

redigera bilder med TV:n

Hej,

blir det helt fel att koppla datorn till en LED TV när man redigerar bilder? det finns förståss inställningar så att man kan ändra färg osv i TVn men jag gissar att det är nån slags grundinställningar på min skärm.

Vad kan jag göra för att TVn ska återge bilden på rätt sätt?

I övrigt har jag en bärbar dator med kass skärm så den är inget alternativ… (det blir grönt sken i allt svart på skärmen)

Inkanyezi
1

Om din TV har inställningar och ingångar för att kunna användas som bildskärm går det bra att redigera bilder med den, men en teve har i regel lägre Upplösning än en datorskärm, så den kommer inte att visa bilderna med bättre skärpa, även om de blir större.

För att få rätt färger bör man kalibrera på samma sätt som en bildskärm, dvs att man ställer in datorns bildskärmskort att skicka färgerna på rätt sätt. Det gör man lämpligen med hjälp av en s.k. puck som Spyder eller liknande och programmet som hör till. Programmet ställer in bildskärmskortet i datorn så att färgerna blir riktiga på skärmen.

Det finns också program där man kan kalibrera med hjälp av bilder som man ser, men det blir mindre säkert resultat med den metoden.