Öka upplösning Hjälp!
Jo.. jag har en gammal bild (digital) som är tagen med 5mpix. Nu har jag tappat bort orginalet och kvar har jag bara en bild på 183KB och den är för liten!
Finns det nåt bra program eller om någon kan hjälpa mig att öka pixel och storlek på fotot??
Bilden är jätteviktig då jag har sålt den.
Svara gärna här eller via PM. Akut! kram
Jag har laddat hem ett program som heter Thumbs plus, men jag vete sjutton hur jag ska bära mig åt i det programmet.
Sen undrar jag.. vilket format är bäst att spara i, i fortsättningen. Har alltid sparat i jpg

Skalning av bilder görs oftast bäst med ett bildbehandlingsprogram, som Gimp, men det finns också enklare program, t.ex. Irfanview, som kan göra det. Båda finns att tanka hem på nätet och är mycket enkla att hantera. Algoritmen för skalning är ofta bäst att välja Lanczos, men om man skalar upp en bild får man aldrig bättre kvalité än den lilla bilden. Den blir bara större, men genom lämplig algoritm blir den åtminstone inte pixlig.
Om din kamera bara gör bilder i formatet jpeg, är det bästa att du aldrig skriver över din ursprungliga fil, utan spar med ett annat namn, helst i en annan mapp, när du gör ändringar i en bild. På så sätt har du alltid den ursprungliga kvar.
Om kameran kan ta råformat, kan du spara råfilen. Då går det alltid att gå tillbaka till ursprunget och göra en ny bearbetning. En råfil skrivs aldrig över, utan programmet som gör om det till en bild exporterar alltid till ett annat format.
När du förstorar en bild ökar du pixeltalet, men dem optiska upplösningen är oförändrad.
Tack för info. Ska se om jag hittar där man ökar pixelantalet. återkommer