Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 1375 ggr
Ketang
2012-10-15 16:21
7

(H) Ödehus.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog den här bilden igår i ett ödehus jag aldrig varit i tidigare. Det visade sig att en kompis mormor bott där och att det nu var öde sen 10år tillbaka!

Jag ska tillbaka till helgen och undrar vad jag kan göra bättre.

papa-bear
2012-10-15 17:16
2

vad du kan göra bättre vet jag inte, men experimentera med det ljus du har, och olika inställningar på kameran, så blir det nog bra. den här bilden är ju på rätt väg i alla fall.

ru4real
2012-10-15 19:31
0

Snyggt. Säger som förra, experimentera mer, det måste finnas hur mycket roliga motiv som helst där.

Men, tips, kanske använda upplättningsblixt, det blir väldigt mycket motljus och stora delar av skrivbordet blir väldigt mörkt. Eller använda dig av HDR-foto om du kan.

Och, lodlinjer bör vara raka, t ex fönstren, man kan alltid räta upp det i photoshop sen, men enklare att tänka på redan på plats.

Kristall
2012-10-15 21:14
0

Hade gärna sett att ljuset sken in t.ex. från fönstret till höger och lyste upp skrivbordet och stolen lite snett bakifrån (men det kan man ju inte så mycket åt med kameran). Bakgrunden utanför fönstret känns ganska överflödig. Lite sned som #2 skrev.

Jag gillar bilden, väldigt vackert motiv i mina ögon, och färgerna passar bra i fotot. Vad häftigt med ett ödehus att fotografera förresten :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

MissInAction
2012-10-16 22:10
1

Å, jag är inte bra på teknisk kritik men jag ville säga att jag älskar känslan jag får av bilden! Vackert ♥ 
Det är öde, men ändå så varmt, säkert på grund av färgerna och tonerna i bilden. Så det gillar jag. Det hade varit intressant med olika ljus och "bakgrund" utanför fönstret men det förstår jag ju att det inte bara är att ändra Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

ssofia
2012-10-16 23:10
0

Gillar bilden skarpt! Jag hade velat åka dit jag med! Leka med ljussättningar med extern trådlös blixt bl.a. Lyllos dig! Skrattande

Ketang
2012-10-17 08:09
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack alla! Jag åker som sagt dit i helgen igen med ett vidvinkel för att se om det går att få ur fler vinklar. Denna gången stod jag tryckt mot hallväggen med stativet mot mig så jag inte kunde andas :-)

Bakgrunden tycker jag är bra efter som man då ser att det är på landet och ligger ensligt eller ja, att det inte ligger nära grannar utanför osv. Vet inte vad ni skulle vilja ha för bakgrund ni som inte gillar den som är. Sen vill jag att det ska vara så ärligt som möjligt därför ändrar jag verkligheten minsta möjliga.

Att få andra ljus går ju, men om jag inte ska låna in massa saker jag själv inte äger så är det ju bara att försöka vara på plats när ljuset är som bäst och jag har tyvärr ca 8mil dit och det är svårt att veta när ljuset är bra om man inte är där och det blir ju svårt.

#1 och #2 Jag har givetvis fler bilder ur andra vinklar och på detaljer ifrån rummet. Men det är denna bilden jag fastnat för mest, därför valde jag att visa den Skrattande

Denna har jag bara snabb redigerat och är inte riktigt färdig, men ett exempel på en detaljbild.

MissInAction
2012-10-17 09:22
0

Jag gillade bakgrunden! Menade bara att olika bakgrund skulle varit intressant att se Glad men som sagt, jag förstår att det inte görs så lätt.

Beroende på vilka väderstreck man ser där, skulle man kunna tänka sig morgon- eller kvällsljus, Men 8 mil enkel resa är ju en del! Förvånad

Kluring om Ryssland

Ketang
2012-10-17 09:37
0

#7 Jag åker gärna dom 8milen Skrattande men kanske inte bara för att kolla om ljuset är bra och sen åka hem om det inte är det Obestämd

MissInAction
2012-10-17 13:05
0

Nää det förstår jag!
Fast ljuset kan ju vara bra med andra förutsättningar! Alltså kombinerat med färger eller lampor eller annat. Och ljuset kan vara bra enligt betraktaren Glad

Kluring om Ryssland