gretagmacbeth colorchecker chart
Vart kan man köpa en gretagmacbeth colorchecker chart till så lågt pris som möjligt? Någon som använder sig av den metoden? Fördelar respektive nackdelar mot att köpa ett färgkalibreringsverktyg?
Tillägg: Jag är amatör och jobbar med mina bilder i en bärbar dator så perfekta bilder blir det inte ändå, men just nu är skärmen extremt missvisande och jag tycker inte att jag lyckas tillräckligt på egen hand med "Färgkalibrering" via kontrollpanelen.
Mvh Tess
* Fördelar respektive nackdelar mot att köpa ett ANNAT färgkalibreringsverktyg
…ska det ju så klart stå 
Mvh Tess

Kalibreringskartan är inte tyvärr ingen hjälp att få skärmen att visa färgerna bättre.
Bärbara datorer har sällan tillräckligt bra skärm för att man ska kunna jobba med kritisk kontroll av färgen. Den mest besvärande egenskapen är att skärmen brukar se olika ut beroende på i vilken vinkel man ser den.
Verktyget som du behöver för att kalibrera skärmen, det första viktiga steget, är en s.k. puck, Colormunki eller Spyder exempelvis. När du har en kalibrerad skärm, kan du ha god nytta av GmB Colorchecker eller om du skaffar en Munki tror jag att det följer med "color passport", som är deras variant av samma slags färgkarta.
Färgkartan kan du sedan ha för att kolla utskrifterna och göra en skrivarprofil.
Tack för svar!
Mvh Tess