Skitdålig kamera
HUR GÖR JAG!? Kan någon hjälpa mig med nedanstående problem?
Jag har en nikon d40, objektivet gick sönder, så jag skaffade ett tamron 28-80 objektiv. Men alla bilder är skitdåliga och de går inte att fokusera, bilderna blir liksom dimmiga, så jag måste redigera dem :( Vad göra?
När jag snurrar på bländaren står de såhär: lås objektivets bländarring på lägsta bländare högst f/-nummer. Så det funkar alltså bara på nummer 22. Jag måste också, för att ej få suddiga bilder snurra på grejen längst fram. Och den är SKIT SEG med att ta bilder ibland, så jag måste stänga av och sätta på kameran snabbt. för den tar verklgein inte bild när jag vill! TACKSAM FÖR HJÄLP!
Såhär blir en bild:
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Såhär när jag redigerat.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Såhär med mitt förra objektiv (original till nikon d40), en bra bild! Men nu dimmigt som sagt
Det är ingen dålig kamera eller dåligt objektiv. Här är det nog tyvärr det berömda uttrycket "skit bakom spakarna" som gäller. Tror du inte mig, kika på de här bilderna, alla tagna med Nikon D40: http://500px.com/search?utf8=%E2%9C%93&q=Nikon+D40
Att man ska låsa fast bländarringen på f/22 betyder inte att det är f/22 som används - kameran bländar ner till det värde som du ställt in (eller låtit kameran ställa in). Kameran kan inte kommunicera med objektivet om du inte låser bländarringen i det läget. I de här bilderna är bländaren f/4,5 respektive f/4,2.
I mörk omgivning är det svårt för kameran att fokusera, speciellt om du inte använder mittenfokuspunkten. Det går lättare med ljusstarkare objektiv. De här bilderna har ändå fokusen hyfsat rätt.
Men varför bilderna blivit som de blivit är följande:
1. Du har använt den interna blixten, på kort avstånd och med vägg strax bakom. Den interna blixten ger nästan alltid "platta" bilder med antingen fula eller obefintliga skuggor och tråkiga kontraster och färger, speciellt om dess styrka inte balanserats mot det befintliga ljuset. Här har blixten fått stå för i princip allt ljus och väggarna bakom har reflekterat ljuset så det delvis studsat tillbaka på kameran och frontlinsen på objektivet, vilket gett en extra låg kontrast samt obefintliga skuggor vilket gör bilderna platta.
2. Du har kört på full automatik. Det funkar ibland, men har inte gjort det på de här bilderna. Här borde du ha satsat på att få in _mycket_ mer befintligt ljus, istället för att låta blixten portionera ut allt ljus som behövs för att det ska bli en bild vid exponeringen. Trevligare bilder hade du troligtvis fått med iso 800 istället för 400, och 1/15s slutartid istället för 1/60s. Det hade gett 1+2=3 steg (8 gånger) mer naturligt ljus in i kameran, och du hade bara behövt använda 1/8 av den blixteffekt som nu använts, och kanske klarat dig helt utan.
3. En extern blixt hade skött jobbet mycket snyggare i och med att man kan göra så den inte skjuter rakt på utan via väggar och tak, vilket ger ett mjukare och snyggare indirekt ljus. Om du vill få en liten uppfattning om hur det kan bli så kan du prova tejpa fast en bit papper någon centimeter framför blixten så att ljuset får styras ut åt sidorna eller uppåt, istället för rakt fram. Allt är bättre än blixt pang på rakt framifrån, nästan utan undantag.
Att fota i bättre ljus ger också bättre förutsättningar för att få snygga bilder, samt att använda annat än bara full automatik. Så länge man bara gör det har man ingen aning om hur kameran fungerar och kan inte påverka resultatet alls. Fota gärna utomhus i bra ljus så får du se att bilderna blir bättre.
Sen, ställ in kameran att leverera bilder med lite högre kontrast om du fotar i en omgivning med låg kontrast. Alltså, ställ om bildprofilen så den står på t.ex. standard eller livfull, och inte t.ex. neutral, så får du mer färger och högre kontraster direkt om det är det du vill ha. Ofta är det bättre att bearbeta en bild som sparats med neutral profil, men vill man helst slippa bearbetningen så får man spara med en annan bildprofil.
Prova fotografera med kameran i A-läge, med blixten i läge "slow sync" (håll in blixtuppfällningsknappen och ratta på tumhjulet tills blixten hamnar i det läget). Då kommer kameran att använda längre slutartid än annars, vilket gör att du får in mer ljus. Prova också köra helt utan blixt, gärna på högre iso (800 eller 1600) och jämför resultatet med och utan blixt.
Lite kunskap om exponering och ljussättning är nog allt du behöver för att få till mycket bättre bilder. Hoppas det här hjälper dig lite framåt. 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus