(N) kritik på ormbild
Några gånger varje sommar plockar jag ut mina ormar för att de ska få lite naturligt solljus på sig eftersom det gagnar färgerna på dem och för att jag ska få ta lite uppdaterade foton.
Jag har ormar av släktet kungssnokar, där de ofta mycket färgstarka mjölksnokarna ingår. Nu har jag märkt att det är svårt att få rättvisande färg på ormarna i bild.
Den här sinaloamjölksnoken är starkare röd i verkligheten än vad bilden visar, men om jag förstärker färgerna generellt, så blir gräsmattan och maskrosorna orimligt starkt färgade och om jag bara förstärker det röda så blir gräset brunt och maskrosorna orange, hur ska jag göra för att få rättvisande färger på ormarna?

Bilden är överesponerad, vilket man ser ganska tydligt om man tittar på kurvorna i ett bildbehandlingsprogram. Men den röda färgen på ormen är inte överexponerad, och om man ökar mättnaden i rött kan man få ormen rödare på bilden.
Om du har tagit bilden i råfromat kan det finnas lite mer utrymme för att ändra färger och ljusstyrka i bilden, men i jpeg kan man egentligen bara göra två saker, dels dra ner kurvan lite i det ljusaste, och öka mättnaden i rött. Troligen får din orm bättre färg av det.
Om du ständigt får urfrätta partier kanske du måste använda kompensation för att minska exponeringen lite grann. Här är det armen som har blivit överexponerad, så att den saknar teckning.
Ett ytterligare tips är att aldrig fotografera i direkt solljus. Vill du ha mer naturliga färger så är det bättre att hålla sig i lätt skugga!
#1 Tack för tips, jag ska tänka på de detaljer du föreslår förändring på.
#2 Jag brukar inte fota i direkt solljus och den här bilden är visserligen i slolljus, men inte i starkt solljus, utan lite soldis.
Dock kan jag tycka att jag rätt ofta får problem med att få fram rätt färger även i skugga, men visst, det blir ofta bättre i skuggan.