Ritplatta?
Någon här som använder en ritplatta vid bildredigeringen. Funderar kring en Wacom Bamboo Pen och undrar om den är godtagbar eller det är dyrare som gäller
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Jag använder en ritplatta när jag redigerar bildern. Jag upplever att man har mer kännsla i pennan. Den som jag har en Trust från Kjell och Company, köpte mest för att prova. Den har stannat kvar här, funkar kanon..
Tack. Kjell har inte Trust i lager just nu därav Wacom. Vet du om det är någon större skillnad dem emellan?
Ingen aning….Jag har inte funderat på det så mycket imed att Trust fungera så pass bra…
Jag har en Wacom Bamboo Pen&Touch. Tycker den fungerar helbra. Har A5 varianten. Ger väldigt bra känsla jämför med musen. Dock brukar jag förminska ritytan så man inte behöver flytta armen så mycket då jag är dålig på att dra exakta linjer då. Är ingen konstnär direkt.
#4, Nej inte jag heller. Har en superkänskig mus men inbillar mig att det är lättare men en ritplatta och ni tycks vara överens om att det är så. Nu är mina vanliga bilder inte så fulla av raka linjer men det måste vara lättare med en penna hoppas jag.
Jag har en Wacom Bambo som har några år på nacken, men jag vill inte byta ut den mot vanlig mus för allt smör i Småland! Jag använder även pennan när jag surfar. Den är tryckkänslig och helt perfekt när man redigerar. Det tar några dagar att vänja sig vid den, men när man gjort det så är man fast. Klar du ska ha en!
Jag har också en Wacom Bamboo Pen&Touch. Nu använder jag min att teckna med mest iofs, då jag inte gör så jättestora redigeringar i mina bilder. Mer enkla, peta bort finnar, lätta upp lite ögon.
Men absolut är det lättare att jobba med ritplatta än med mus. *säger hon som under många år ritade komplicerade teckningar på datorn med just mus..*
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
På jobbet använder jag en Wacom-platta modell större, Cintiq. Vad pennan heter har jag inte den blekaste aning om. Den är svart med en vipkontakt på. 
Jobbar med ultraljud och vi har en hel del mätningar som ska göras i efterhand; dels vanliga punkt till punkt mätningar men också en del mätningar som innebär "rundade linjer", kanske kan kalla det ytor?
Hur som helst så är det mycket lättare att rita och mäta med pennan direkt på skärmen än med musen.
Fyller även i ett digitalt protokoll med mätvärden och andra fynd och då blir det lite mer ritande på fri hand - något som i min mening var i princip omöjligt att få till snyggt m h a musen, men som blir riktigt bra med pennan…

Min huvudbräda är den första Bamboo som kom, och jag har den i A6 format då jag vill ha en liten yta at rita på så man slipper röra armen så mycket. Skaffade den för 5 år sedan tror jag det var och kör den fortfarande. Har en Bamboo Pen till min andra dator som också är bra.
Skillnade är gigantisk mellan ritplatta och mus. Tänka bara på hur det är att skriva sin namnteckning med musen jämfört ,med penna. Precision och hastighet, det är det man vinner OCH tryckkänsligheten,att kunna få bredare linjer, eller starkare, eller flerdubbla ( beroende på penselinställning i Photoshop ) som ju möss saknar.