Storlek?
Har en bild i 3696x3448 pixlar (som jag tyvärr endast fotograferat i jpeg) och jag undrar hur stor utskrift man kan få från de måtten?
Har en annan gång skrivit ut en bild med måtten 3008x2000 på ett A3 (förstorade en aning) utan några problem. Så är tacksam för svar :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Du kan göra utskriften hur stor du vill. En större bild kräver längre betraktningsavstånd, det är allt.
#1 Okej, tack för svaret. Tänkte mer innan det börjar se alldeles för konstigt ut på lite närmre håll.
Det är skillnad på vad för papper du ska skriva ut på. På blankt fotopapper kan det börja se pixligt ut om man hamnar långt under 200ppi, 300ppi är väl bäst men finns det inte tillräckligt med pixlar för det så vinner man inte mycket på att interpolera upp bilden, vilket man kanske gör gott i att göra om pixlarna bara räcker till en Upplösning på 100-200ppi eller så. Räcker pixlarna inte ens till 100ppi är det bäst att fundera på om man alls ska skriva ut den så stort, eller om man kanske skulle välja ett annat medium, t.ex. canvastyg, istället.
Det här med pixlar och Upplösning är busenkelt att räkna på:
ppi = pixels per inch (pixlar per tum).
A3 mäter 42cm (=16,5 tum) på långsidan. Du har 3696 pixlar på bildens långsida. 3696 pixlar / 16,5 tum = 224 ppi.
Alltså, du behöver inte interpolera upp bilden utan får hyfsad Upplösning med bilden som den är.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag brukade använda mig av denna, som ett hyfsat mått iaf. Du kanske får ngn hjälp av den?
Okej, tack för hjälpen :)