Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 3205 ggr
JazzBass
2012-10-11 11:54
0

Skogsbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Tänkte lägga upp tre bilder från samma tillfälle då jag var ute i lingonskogen i mitten av september och hade kameran med mig. Bilderna är tagna med min Mamiya DSX1000 från 70-talet med Mamiya 55/1,4 objektiv, mest på max eller nästan max bländare, som man kan anta också om man ser på skärpedjupet och vinjetteringen. Slutartiderna blev rätt långa på grund av den låga filmkänsligheten (Fujifilm Neopan 100 Acros). Dessutom körde jag handhållet, så skärpan är inte den bästa men rätt OK i litet format som här. Bilderna är sedan scannade med en kompis Epson V600 flatbäddsscanner (vilken inte ger så bra skärpa) och sedan bildbehandlade i lightroom. Min egna favorit av dessa är den sista, gillar ljuset mest i den.

Jag valde att göra bilderna relativt mörka, såg naturligast ut med tanke på att skogen ju var ganska mörk.

Vill ni lägga upp egna skogsbilder tagna med digital- eller filmkameror i här i samma tråd är det fritt fram. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2012-10-11 11:55
4

Andra bilden:

JazzBass
2012-10-11 11:55
3

Sista bilden:

MissInAction
2012-10-11 18:38
1

Vi är lyckligt lottade som bor såpass långt norrut, tycker jag. Finns så mycket vacker natur här ♥ Glad

De här bilderna ger mig en lite kuslig känsla, som att jag väntar mig att något läskigt ska hoppa fram! Det kanske är för att det är i gråskala och inga blad/barr på träden? 

Regnade det vid fototillfället? Det ser ut som något slags streck går i cirkelrörelse i mitten på sissta bilden - jag tänkte först på spöken Oskyldig

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

JazzBass
2012-10-12 07:15
0

Tack för din kommentar! Glad Nej det regnade inte, det var en av de få dagarna denna höst som det var relativt torrt i skogen faktiskt. Däremot är de tagna på kvällen 6-7-tiden, inte långt före solen började gå ner, vilket kanske bidrar till att ljuset är som det är på sista bilden åtminstone.

En lite kuslig känsla? Ja, det kan kan instämma i. De är ju ganska öde, svartvita och har kort skärpedjup, som jag också tror bidrar till den känslan. Cirkelrörelserna du nämner har jag lite svårt att se, men jag tror jag vet vad du menar, Ser ut som gräset mm lite bildar ett runt mönster kring bildens mitt. De förstärks säkert av den naturliga vinjetteringen, som kommer från det att jag använde full bländaröppning f/1,4 här.

MissInAction
2012-10-12 08:30
0

Javisst är det nog så, öde landskap i svartvitt kan vara vackert och samtidigt kusligt. 

Ja då menar vi nog samma Tungan ute Mellan det främre trädet i mitten och de smala lutande stammarna till vänster, fast lite högre upp i bilden.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

rahl
2012-10-12 08:37
0

Verkligen jättefina bilder!

ru4real
2012-10-12 08:41
0

Personligen tycker jag nog bäst om de 2 understa, den översta hade jag gärna sett tagen från en lägre vinkel tror jag.

JazzBass
2012-10-12 09:10
0

#6 - Tackar! Glad

#7 - Tack för kommentaren! Jag minns att jag gick runt en hel del och provade olika vinklar för att hitta rätt komp på den första bilden. Valde slutligen den här lite högre vinkeln för att lyfta fram speciellt det liggande trädet till höger och få mer djup i bilden. Men jag håller med i övrigt, de två stista är nog bäst i den här serien.