Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 476 ggr
LenaKa
0

Klisteretiketter?

Eftersom jag inte tycker det ser så snyggt ut då man skriver på fotot så är min tanke att sätta en liten klisteretikett på baksidan med info om fotograf och fototillfälle.

Funderingen är om klistret på nåt sätt kan gå igenom och förstöra fotot?

Dett gäller foton som folk vill köpa, inramade eller som de är.

Har provat att skriva på baksidan, men det blir inte bra heller tycker jag, och svårt att hitta penna som är bra till detta.

Hälsn. Lena Glad

Inkanyezi
1

Det är nog svått att få trovärdig information om egenskaperna hos klistret på etiketter, särskilt om man tänker på att det handlar om väldigt lång tid som bilden kommer att sparas. En del klister torkar så att lappen med tiden ramlar av, medan andra klister kanske tränger igenom papperet och så småningom tittar fram på framsidan som fläckar.

Ett knep som jag har funderat över, och som underlättas väsentligt genom digitaltekniken jämfört med den äldre, är att lägga till en smal remsa i en kant av bilden, där man lägger in informationen. Den kanten kan sedan döljas när man ramar in bilden, genom att man viker in den bakom eller har den utanför öppningen i en passepartout. För att vikningen ska bli snygg kan man skära en grund repa längs kanten på bilden, så att det inte blir knöligt när man viker.

Om texten görs väldigt liten, kan den ligga i en smal tonad kant som inte inkräktar på bilden, och som inte är uppenbar när man ser bilden på normalt betraktningsavstånd.