(N) Kritik på redigerad blomma
Testade på att redigera en blid lite lätt, skulle vilja ha lite lätt kritik på hur den ser ut nu. (jag bifogar orginalet också.)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
orginalbilden:
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Jag vet inte om jag skule det kalla det "lite lätt" redigering, tvärtom är det en ganska hård sådan som du gjort. Färgen försvann nästan helt från blommorna och bladen blev väldigt gröna och drar till sig uppmärksamheten från själva blomman. Själva blomman funkar så här också som du redigerat den, men inte med så kraftigt gröna blad runtom. Tycker jag.
Som "lätt redigering" skulle jag kalla en justering av Vitbalans och kontraster, och det är också allt jag tycker behöver göras åt den här bilden. Varmare Vitbalans, kanske en liten tiltning mot magenta, och lite mer kontrast. Vad använder du för redigeringsprogram?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
jo nu när du säger det så är de ju ganska hårt redigerad. Tänkte nog mest att de tog inte så många minuter att göra de så…
Ja egentligen så ville jag ha lite varmare grön men jag fick inte till de så jag sparade den bara. :P
Jag använder mig av Gimp, men är bara nybörjare på redigeringsdelen så jag kan inte allt än :P
/ J
Gimp är liksom photoshop lite jobbigt för att justera vitbalansen i. Förstår inte varför det inte finns ett enkelt vitbalansverktyg i de programmen som det finns t.ex. i Lightroom/Adobe Camera RAW, RawTherapee eller UFRaw. Alla dessa är råkonverterare och jag tror alla klarar bra av att justera jpegfiler också, är bara osäker på den sista. De två sistnämnda är gratis, så prova gärna ladda ner RawTherapee, det är ett bra program.
Om du tillåter mig kan jag visa hur bilden blir i Lightroom med lite justerad Vitbalans och kontrast.
Okej. Då ska jag se om jag kan ta hem det imorgon när jag sitter vid datorn :) Ja de får du gärna göra. :)
/ J
Ok, här är en skärmavbild. Man kunde vara lite mer petig och finlira lite mer, men för att hålla det så enkelt som möjligt valde jag att endast värma upp vitbalansen lite på högt och skruva upp kontrasten en aning, som du ser på reglagen till höger. Det är allt jag rört här. Vitbalansen fixar färgerna, kontrasten ger bilden lite mer stuns. Gissa hur lång tid det tog att dra lite i de här två reglagen?
Vitbalanseringen är ett grymt kraftfullt och bra verktyg.
Okej, ha den ser mycket bättre ut så
Färgerna är precis "lagom" om man säger så . 
/ J