Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 629 ggr
Robert
0

Fotografera hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska fotografera en hund för ett projekt, i den här bilden slank det med en vacker kvinna.

Fungerar bilden och ramen, är det något som du skulle vilja förbättra?

Hälsningar

Robert

KerstinP
0

Jättefin bild. Bra komposition,mjukt och fint ljus och ren,snygg inramning. Skulle vilja ha lite mer ljus på nostippen. Den här får du lägga in på hundsidan.

Robert
0

Här är en bild på enbart hunden.

Robert

BMJ
0

#0. Ljuset och kompositionen är mycket bra. Det är knepigt att få både mörka och ljusa partier bra när kontrasten är så hög men här har du lyckats. Lite snävt beskuren framför hunden. Det blir lite avhugget. Sen tycker jag att ramen skall vara svart och bilden inte skall lysa igenom.

#2. Är också ett bra porträtt. Här har du lite mer luft till vänster om nosen.  Kul med de ljusa morrhåren som syns bra mot bakgrunden. Ett gott råd när du gör en ram runt bilden eller monterar med passe partou. Använd en ton som är som bilden eller mörkare annars stjäl  ramen/ p. partoun intresset från bilden. Ögat dras till de ljusare partierna. Jag tycker att sista bilden vunnit på att ha en mörkare ram.

Se bifogat exempel.

Roger
0

Hur gör man för att göra en ram runt bilden i fotoshop liknande de som ni har. Har provat massor av varianter men har inte lyckats:(

BMJ
0

Bilden har sin storlek och sedan har bakgrunden sin storlek. Jag kallar den bakgrunden, på engelska canvas size. Jag vet inte vad det heter i den svenska PS-versionen. Gå in på canvas size. Klicka i ena rutan där det står cm. Ändra till pixels. Öka storleken (antalet pixlar) med exv 4 px både på längd och höjd. Står där 1000 px så skriv 1004.  Välj färg  exv vitt. Tryck på OK. Nu skall du kunna se en tunn vit kant runt bilden. Gör sen om proceduren. Välj svart färg. Öka antalet pixlar med exv 40 både höjd och längd. Tryck på ok. Du kan naturligtvis använda centimeter som mått i stället för pixlar men jag tycker att jag får bättre kontroll med pixlar.

Ju större bild desto fler pixlar krävs för att få en lagom bred ram.

Robert
0

Trevligt att du gillar bilden Benny. Hon i bild var oehört nöjd med det hon hade gjort. Vi två satt båda framför skärmen i Photoshop och hon satt bara och mystet när jag tog fram bilden. Är det så att du upplever bilden hårt beskuren då jag har lagt på en "stroke" (ram) framför hundens nos, notera att jag har samma bild som ram.

#4, i min bild har jag bara markerat bilden och lagt den upp på ett nytt lager.

Hälsningar

Robert

Robert
0

#3, lägger till beträffande sista bilden på hunden. Jag blev tvungen till att maska högra halvan för att lätta upp ytterligare på den högra sidan. Vänster del av bild är korrekt exponerad, men en silverbelagd reflexskärm räckte inte.

Robert

Roger
0

Tack för svaren! nu måste jag prova:)

Talismana
0

Oj vilka fina bilder! Verkligen klara och rena! =D

Robert
0

Tack Talismana!

Robert

bjorsa
0

Verkligen fina bilder man blir imponerad djupt imponerad du är ett proffs Robert

mvh/bjorsa

Robert
0

#11, det var verkligen snällt sagt. Nu tror jag har mycket att lära fortfarande.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Jo du kommer nog lära dig mkt mer men jag tycker att bilden kvinnan med hunden är den bäst du gjort av de jag sett ,tycker den är ett konstverk tror de är ögonen som gör de att dom tittar efter något och den svarta bakgrunden och färgerna ja i stort sett allt :-) helt enkelt skitsnyggt .

mvh/bjorsa

Robert
0

#13, tack hoppas bara att det kan bli fler sådana bilder, jag hade tänkt skicka in den bilden till skolan. Jag ska ändra lite på ramen.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Samma bild som i #0 fast ramen har jag utvidgat till närmare kanterna, fungerar det bättre eller tycker du fortfarande det är för lite luft till vänster om paret?

Uppfödaren av hunden kommer att använda bilden i #2 på sin hemsida.

Hälsningar

Robert

mihe
0

Bilden med kvinnan och hunden är en 10-poängare. En kanonbild Skrattande

Valkyrian
0

Hej!

Det var en vacker bild med harmoni i den, linjerna går igenom bilden mellan matte? och hund.

Med vänlig hälsning

Valkyrian

Robert
0

Valkyrian, jag satte en liten udda ram på bilden genom att lägga en vit ram straxt innanför där bilden slutar.

Hälsningar

Robert