Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 791 ggr
LucyLove
1

(N) Hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fyllde år idag och fick en systemkamera i present, en Sony Alpha 57.
Såklart prövade jag den lite grann, och nu vill jag ha nybörjarkritik på en av de första bilderna jag tog.
Har aldrig haft systemkamera förut och är total nybörjare, så har ingen koll på det där med ljuskänslighet osv.

Denna bild är på min hund. Själv tycker jag att den är för mörk och gul, men behöver tips på hur man kan förhindra det m.m. Glad
Ska även försöka redigera den och göra den svartvit, kan lägga upp den efteråt.

LucyLove
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svartvit.

Inkanyezi
0

Jag gissar att den blev gul för att du tog i inomhusbelysning. Vitbalans Auto fungerar sällan bra vid annat än dagsljus.

Om du ställer kameran på glödlampa när du tar inomhus i lampljus blir det antagligen bättre. Och när den praktiskt taget helvita hunden täcker en stor del av bildytan kan man också ställa exponeringskompensation på plus. Jag tror att plus ett eller plus 2/3 kan ge bra resultat. När man ställer kompensation mot plus blir bilden ljusare. Man ser på en skala i sökaren hur den är inställd, och den är ganska lätt att hitta på de flesta systemkameror. Det kan tänkas att du måste ställa programratten på exempelvis P för att det ska gå att ställa in exponeringskompensation och Vitbalans.

Det går också att rätta till en sån här bild, även om man har sparat i jpeg. Det enklaste är om man har en råfilsomvandlare som kan öppna bilden. Då plockar man bara en bit som man vill ska vara neutral, så ändrar sig bilden. RawTherapee går att använda till att korrigera färgen, och man kan också göra bilden ljusare i det programmet.

LucyLove
0

Tack för informationen! Skrattande
Hittade exponeringskompensationen, och ställde även in kameran på glödlampa. Mycket bättre!

Vad bra, nu vet jag lite hur exponeringskompensationen osv går till.

Inkanyezi
0

Det finns mer än så, men jag tänkte att du kan ta det ganska lätt i början.

Egentligen är bilden ganska bra exponerad, men för att man ska kunna få god teckning över hela, går det inte när kameran är inställd på jpeg, utan man måste spara RAW för att få fullt utrymme att använda allt som har registrerats av kamerans sensor.

De ljusa partierna i pälsen ligger så nära helvitt som det går, och det är precis där de ska vara, och för att dra upp de mörka partierna utan att de ljusa fräts ur behöver man lite speciella knep i bildbehandlingen, och det är bäst att göra från råfilen (RAW) som har större utrymme för korrigeringar.

Om man gör så som jag säger, att kompensera mot plus, och tar i jpeg, så blir bilden överexponerad när ljuset ligger så här, så att de allra ljusaste delarna blir urfrätt vita. Om man i stället utgår från RAW, så ändrar man tonkurvan, så att ögonen syns bra, utan att man får de allra ljusaste håren helt urfrätt vita.