Digital kromogenisk - hur gör man?
Jag har sett bilder som är "digital kromogeniska". Nu undrar jag om någon vet något om den tekniken? Och om någon förhoppningsvis vet hur man gör?
Nyfiken - Mia

Har du något exempel, kan du länka till någon sida med det du söker efter?
Eller kan det här vara det du söker?
Hälsningar
Robert
Här är en konstnär som bl.a. jobbar med den tekniken. Se bilderna.
http://www.art.se/index.php?show=57069_SWE&&page_anchor=http://www.art.se/p57069/p57069_swe.php
Hoppas länken fungerar…
/Mia
Jag är ute efter att hitta en teknik som liknar hennes bilder. Behöver inte vara exakt men något liknande. Ja gillar färgernas konstraster och det ojämna i ljuset. Jag förstår att det är en blandning av olika "hantverk" men om man ser till slutresultatet. Kan man göra något liknande i PS t.ex?
Jag blir lite konfunderad över ordvalet och har googlat som en galning eftersom jag inte hört kromogenisk tidigare. Det närmaste förklaring jag kom var chromogenic film men det är bara en "svartvit" film som kan framkallas i färgbad såsom C41:an. Frågan är vad det har att göra med konstnärens bilder ovan.
Det var inte meningen att ställa till det här. Jag har bara jobbat med PS sen i höstas så jag vet inte riktigt hur jag ska börja pula om jag försöker experimentera lite själv.
Kan någon ge mig tips om hur jag ska börja kanske? Är det sv-v bilder i grunden?
Du har väl inte ställt till det? :-)
Det är lite svårt att se riktigt vad som är gjort eftersom jag tycker bilderna ser så olika ut tekniskt sett.
Här är en bild som jag snabbgjorde med följande tillval på halva bilden
- Nivåer/options/clip 9.99% på svart och vit
- Surface blur lite för att kladda till ytorna
- Kraftig vinjettering för ojämnt ljus där jag "smetat in det svarta" med pennan.
Nu när jag jämför med artisten ovan så ser det inte alls ut som NÅGON av hennes bilder… sorry mihe…
Inga problem…kul med nya vägar att gå längs fotoskapandets stig :-) Din bild är bra!
Jag forskar vidare. Tack för engagemanget 
/Mia

#6, blev effektfullt, skulle kanske vara lite ljusare där det är ljust.
Hälsningar
Robert