Barn i farten...
Jag gillar denna bild, jag tycker mycket om bakgrunden
Tack! Ja det är fint med vatten som bakgrund!
Fin bild! Men det är två saker reagerar jag på som du kunde tänka på framöver: 1) Horisonten går igenom flickans huvud - det skulle se bättre ut om den låg under eller möjligtvis ovanför huvudet. 2) I de ljusa rosa partierna på hennes fleecerock har minst en färgkanal slagit i botten och det saknas detaljteckning där. Det kunde kanske åtgärdas om du har bilden som råfil, men det är inte en stor grej som stör nämnvärt. Dock om du fotade professionellt skulle det kanske inte godkännas av en beställare med högre krav på teknisk kvalitet.
Lite extra skärpning kunde man lägga på i ansiktet om man ville, det är lite mjukt av nån anledning. Kanske en kombination av rörelseoskärpa och att skärpan inte ligger helt 100% rätt i djupled, är inte säker på saken. Men det är inte långt ifrån och lite skärpning där kunde göra susen. Exponeringsparametrarna är riktigt bra för motivet, med kort slutartid (1/500s) och bra val av bländare (f/8). Bra fotat!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#3: Vad glad jag blir att du tycker det är bra
Men vad menas med att en färgkanal slagit i botten?
Tyvärr är det inte en råfil! Jag har provat att fota i RAW men jag får inte till inställningarna, det blir gärna suddigt av någon anledning
Jag ska försöka tänka på bakgrunden, i det här fallet horisonten! Men i bland blir det som det blir när barnen far omkring
#4 - Bilden är uppbyggd av information från tre färgkanaler, rött, grönt och blått. Slår alla kanaler "i botten" är resultatet utfrätt vitt, men redan om en av kanalerna slår i botten, alltså får för mycket ljus, blir området detaljfattigt och "platt", och det är det som hänt i de ljusaste rosa områdena. Kraftigt rött är känsligast för överexponering, och därför är de blå byxorna fortfarande detaljrika trots att de är mycket ljusare än rocken.
Fota gärna i jpeg om du känner dig bekvämare med det. Råfiler kräver ju en del efterbearbetning för att se bra ut, medan jpeg-filerna som kameran levererar är tänkta att vara mer eller mindre färdiga bilder vilket inte en råfil är. Ska/vill man editera bilderna med största möjliga påverkningsmöjligheter för bästa tänkbara resultat är råformatet oslagbart, men för det mesta räcker jpeg helt bra ändå.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#5: Okej tack då förstår jag