Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1015 ggr
Ellen10
0

Canon objektiv?

Jag letar efter ett objektiv till min Canon kamera. Jag vill ha ett objektiv som man kan fota närbilder med. Jag vill att objektivet ska släppa in mycket ljus. Jag vill helst inte betala mer än 3000:-. Är det någon som har ett förslag på vad jag kan köpa?

//Ellen

JazzBass
0

Vad har du idag för objektiv? Och hur nära vill du komma, alltså hur små saker vill du kunna fotografera så de blir hyfsat stora på bild?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ellen10
0

#1 Just nu har jag ett objektiv som heter EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II. Jag vill kunna komma så nära att jag kan fota tex. blommor mm. Inte så smått som insekter. Men att man också kan fota porträtt mm. med det.

//Ellen

neanea09
0

Om du ska fota proträtt är 50mm bra . Men det är ju t.ex inte så bra till blommor och så . (eftersom att närgränsen inte är så jättebra) Det är många som missuppfattar att "porträtt" objektiv och "närbildsobjektiv" är samma sak men det är det inte ..

Men annars skulle jag kanske gissa på ett Tamron 90mm f/2.8  :D

Ellen10
0

#3 Nu har jag kollat runt lite på  det där Tamron 90mm f/2.8 och det verkar superbra men det är lite för dyr för min smak. Du har inga andra förslag? ;)

//Ellen

Ylva-Li
0

Dessvärre är det väl så att ljusstarka objektiv är rätt dyra. 
Vad du kan göra tillsvidare isåfall, är att införskaffa ett fast 50/1.8 (Det kostar under tusenlappen.) samt köpa några closeuplinser. Du skruvar dem på objektivet och man får en förstorad effekt.
Jag körde på det ett bra tag innan jag startade mitt företag. :) Man får ha rätt liten bländare, runt en f4-5 iaf för att få bra skärpa.
Då har du iaf både och. :) Ett ljusstarkt bra och billigt objektiv, och closeups att använda till macro. Finns olika styrkor. +2, +4 osv. Upp till +10. De kostar inte jättemycket. Runt 100kr. Kolla på Kamda.se (föredetta tvspelsweb.) Du kan även sätta dem på varandra för att få en större effekt.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ellen10
0

Okej men om vi borstser från detdär med ljuskännsligheten. Ett objektiv runt 2000-3000 kr, närbildsobjektiv. Vad kan det finnas?

//Ellen

Inkanyezi
3

Om du bortser från ljusstyrkan så är det enklaste att använda objektivet som du har. Det duger alldeles utmärkt till närblider på blommor om du bara skaffar en enda närbildslins, och det behöver inte vara den dyraste sorten av närbildslins.

Om du sätter på en närbildslins +2 dioptrier på ditt telezoom, så kan du fotografera på avstånd som är omkring en halv meter, och med zoomen kan du få blomman att bli större eller mindre på bilden. Det går att använda närbildslins för att komma ännu närmre också, så att det går att ta insekter, men då måste man ha starkare lins, och ska man få riktigt skarpt måste man då ha en dyrare lins som är färgkorrigerad.

Billiga närbildslinser för mindre än en hundralapp duger faktiskt mycket bra så länge dioptritalet inte är mer än +2, och även en färgkorrigerad lins, original till Canon, som är starkare, om man vill ha en för att till exempel fotografera insekter, går inte på mer än en tusenlapp: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=225012

Om man har en lins +2 dioptrier på telezoomen, så kan man få skärpa på avstånd mellan 50 cm från linsen och ner till ungefär 35 cm från linsen. Med Canon-linsen 250D blir det mellan 25 cm och 20 cm från linsen som man kan få skarpt, så det är ganska viktigt att man placerar sig på precis rätt avstånd när man använder linsen. AF klarar att finjustera skärpan inom intervallet som det går att få skarpt, och IS fungerar normalt också med närbildslins.

Så mitt råd är att till en början inte köpa på dig någonting dyrt om du främst vill ta närbilder på blommor, utan att skaffa en enda enkel närbildslins och använda telezoomen som du har.

För porträtt duger telezoomen också, men det är kanske bättre med den korta normalzoomen om man har en sån. Canons vanligaste, den på 18-55 mm, är mycket bra, och den ger fin oskärpa i bakgrunden. Det handlar mest om att lära sig hur det funkar, för att man ska kunna få ut det bästa ur den. Den är visserligen inte särskilt ljusstark, och om man vill ha ett ljusstarkt objektiv så är ett vettigt val att skaffa den billiga 50 mm som finns. Men det objektivet är inte speciellt bra för närbilder, så som telezoomen. När man tar på nära håll är det sällan en fördel att ha ett väldigt ljusstarkt objektiv, eftersom skärpedjupet ändå är väldigt kort på nära håll.

Ellen10
0

Tack så väldigt mycket för tipset! Jag ska kolla upp dom där närbildslinserna!

//Ellen