Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1078 ggr
Tixy
0

Knaskamera?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den andra juni var jag och min bror och fotade under en fotbollsmatch, bara för skojs skull. Men i slutet så började min kamera (Canon EOS 300D) krångla, och ville inte alls vara med. Två tredjedelar/tre fjärdedelar av bilden blir svart, helskumt.
Någon som har någon aning om vad det kan bero på?

Bifogar en av "knasbilderna".

Tixy
0

Knuffar upp.

Isak
0

Kanske att det är något knas med spegeln eller slutaren ?

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Zpookey
0

Så kan det bli för mig om jag har för snabb slutartid…då hinner inte mina studioblixtar med att fyra av ordentligt….men det felet gäller knappast dig eftersom att bilden är tagen utomhus utan fristående blixt eller?

Håller med #2
Det verkar vara något fel med spegeln.
Slutare och bländare finns egentligen bara på analoga kameror även om man ställer in bländare och slutare även på en digital…men till skillnad från en analog kamera så är spegeln det enda som är mekaniskt på en digitalkamera.

[mingdie]
0

#3. Vad är det då för mekanisk bländare i mina objektiv som gör öppningen större eller mindre? Men du har helt rätt att det bara är spegeln som rör sig i kameran. Undrar om det verkligen kan vara spegeln som bara öppnar sig en bit? Annars kanske det är fel på sensorn eller mjukvaran i kameran.

Eddie

Isak
0

Du tror inte du kan ta en bild när du är inne i sensorrengöring. Kan vara så att lamellerna har hängt sig eller något sådant.

Lite svårt också när man inte  vet hur det ser ut. Uppstår problemet varje gång'?

/A Isaksson

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Tixy
0

Problemet uppstår varje gång, oavsett inställningar. Min bror som hade den innan mig har aldrig råkat ut för det problemet. Dags att skicka in den på lagning?

Lakrits
0

Tycker det verkar troligt att spegeln fastnat eller hindras, det är väl inte otroligt på en kamera som har nåt år på nacken. Det borde väl finnas någon funktion där du kan låsa spegeln i öppetläge så du kan se om den går ner helt? Typ vid sensorrengöring då måste ju spegeln vara ur vägen så man kommer åt sensorn. Hade själva sensorn varit sönder känns det som att den borde dö helt och inte delvis. Åtminstone inte med en sådan där mjuk kant som går mot svart. Lämna in den hos någon expert så kan de säker svara.

/Mattias

[Fibbe]
0

Efter ca 50 000 eller om det var 100 000 exponeringar ska slutaren bytas ut pga slitage! Troligen är det slutaren som bangat ur nu, då brukarbara halva bilden bli rätt exponerad eller exponerad överhuvudtaget… Byta slutare kan man göra genom att skicka kameran till canon. Det brukar kosta någon tusing…

//Felix