Spara om flera bilder samtidigt - Bridge
Hej!
Jag kommer ihåg att jag fick ett svar här för något år sedan att man kunde använda sig av Bridge för att byta filformat på flera bilder samtidigt, och även göra lite redigering i camera RAW (tror jag). Ska nämligen byta från RAW till JPEG.
Problemet är att jag inte kommer ihåg hur och hittar inte inlägget heller.
Någon som kan ge mig ett snabbt litet svar ?
Om någon förstår vad jag menar och om det går, men det tror jag för jag kommer ihåg att jag gjorde det.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

När du spar jpeg kommer råfilen att finnas kvar. Den skrivs inte över.
Enda möjligheten att spara i råfilshanterare är att omvandla till ett bildformat (eller DNG), så vad du än gör kommer råfilen att vara orörd, så länge du inte raderar den. Filerna "exporteras", och den ursprungliga råfilen finns kvar orörd.
Om du inte längre vill spara råfilerna, måste du själv radera dem. När du spar i bildformat, så får du en ny fil,, och om du inte väljer ett annat filnamn, kommer den att ha samma namn som den ursprungliga filen med nytt tillägg i stället för .NEF, exempelvis .JPG
En del mjukvaror lägger dessutom till (kopia) på filnamnet för att markera att det inte är råfilen. Det är praktiskt om man har en filhanterare eller annat program som inte visar tillägget.
Jodå, det vet jag. Lite dåligt skrivet av mig kanske, men menade att göra en kopia med ett nytt format.
Men jag hittade hur man skulle göra själv så behöver ingen hjälp längre :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto