Vad hände här?
Precis hemkommen från en promenad då jag hade kameran med, och i slutet av promenaden tyckte jag att bilderna blev otroligt blåaktiga, vilket inte alls stämde med verkligheten. Kollade vitbalansen och den var inställd på glödlampa…. ändrade det och det blev genast bättre färger. Men, vad har jag gjort för fel i den här? Hittar ingen skärpa någonstans, det ser ut som målat med vattenfärger
Ska väl tillägga att när jag var där ute så blev jag osäker - skulle jag ha stor eller liten bländare på längre avstånd? Allt bara snurrade, så jag kände mig lite uppgiven.
Hehe, kände mig ändå ganska tillfreds där ute i solen, med min fina kamera - inget fancy precis men jag gillar den - och så möter jag en kille bärandes på en kamera med ett halvmeters objektiv
haha!
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
På min dator är denna bilden bra?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Här ser det fruktansvärt ut när jag öppnar den i naturlig storlek 
Kluring om Ryssland
På en kompaktkamera är det inte så stor skillnad vad för bländare man har inställd sett till skärpedjupet, speciellt inte på längre avstånd än en meter eller så, men gissar att f/4-5,6 eller nåt ditåt ger bästa resultatet.
Här har du använt f/4,5 vilket jag tror är rätt så optimalt alltså, och jag ser inte heller nåt direkt problem här. Resultatet är faktiskt förvånansvärt skarpt med tanke på den långa slutartiden på 1/25s. Exponeringen är ungefär så bra som den kan bli, om man bortser från att himmelpartierna är utfrätta, vilket är svårt att undvika om man inte underexponerar rejält. Det skulle dock ha givit mycket mörkare grönska som man sen skulle ha behövt ljusa upp efteråt, och det är inte sagt att resultatet skulle ha blivit så bra.
Vitbalansen tycker jag också är helt bra här, så jag vet inte vad som kunde ha blivit så mycket bättre i den här bilden rent tekniskt i alla fall. Men du skulle kunna räta upp den lite så lyktstoplen skulle bli rak. 
Är du säker på att du inte kommit åt någon inställning för din skärm som gör att den inte visar perfekt skärpa? (Händer t.ex. om man väljer en annan skärmupplösning än den rekommenderade) Och du har inte heller ställt in internetbrowsern på förstoring?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Att bilden lutar har jag inte ens tänkt på
men jag misstänker att de där lyktstolparna faktiskt lutar lite också där de står bredvid vägen, så det är inte helt självklart.
Jag öppnade ju bilden i mitt bildvisningsprogram och där finns en knapp att visa naturlig storlek, och det är då det börjar se riktigt illa ut här
När man laddar upp en bild på iFokus så blir den ju mindre och kanske syns det inte lika tydligt då?
Tack för att du svarade på frågan om bländare också, men visst måste det väl göra skillnad? Det märker jag då jag testar allt från 2.8 till 8. Eller? 
Kluring om Ryssland
Du märker tydligast skillnad på olika bländare när du fokuserar på nåt nära kameran. På lite längre avstånd blir allt skarpt oberoende, men det kan vara en viss skillnad i skärpa med olika bländare. Vill du få svart på vitt, sätt kameran på stativ och testfota lite med tidsutlösare och fokus på oändligt. Kör med tidsautomatik och lägsta iso bara.
Hur många megapixlar har din kamera? Bilder från kompaktkameror brukar inte imponera så mycket då man visar dem på skärm i 100% storlek, men vid normal visningsstorlek brukar de vara helt OK, speciellt om man först förminskar dem till rätt storlek och sen skärper dem lite.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Ja så är det ju, det mesta ser bättre ut i mindre format 
12.8 MP har min kamera.
Kluring om Ryssland