Hjälpmedel
Kom på att det kanske kan vara en ide att lista lite olika hjälpmedel för foto och efterbearbetning som kanske inte är självklara från början.
Eftersom jag själv har problem med att få mina horisonter raka ibland, så köpte jag ett litet vattenpass, som man sätter fast i tillbehörsskon på kameran, mycket effektivt och enkel att bära med sig el ha i fotoväskan. Vid datorn använder jag mig ibland av JR Screen Ruler (win), ett litet program som även funkar som linjal på datorn, både lod och vertikalt.
Använder ibland stativ, men när man är ute på kvällar så kan det vara svårt att se var benen är, löste det med reflextejp, som finns lite var stans att köpa. T ex här: Kajaksaker.se, men även på clas i sjön.
Har ni några tips? Fyll gärna på i tråden.
Alt-tangenten i Lightroom är ett bra hjälpmedel. Håller man nere den när man drar vissa av i reglagen, t.ex. skärpereglagen, ser man bättre vad man gör, och jobbet går snabbare. I övrigt så är snabbkommandona i LR väldigt användbara och lönar sig att använda.
Kartor är bra att ha, speciellt i mobiltelefonen tillsammans med gps, för att kolla upp potentiella ställen för landskapsfoto på förhand.
Tejp, fällkniv, plåster och myggmedel är bra att alltid ha i ryggsäcken när man är ute. Det är inte helt fel med en full kaffetermos heller, nåt ätbart och nåt extra att dra på sig om man får lite kallt. 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Okej det är väl gränsfall kanske om detta räknas som hjälpmedel eller ej, men jag tycker att det kan vara användbart!
En tabell över Solens upp- och nedgång i alla kommuner över hela året 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Ritplatta använder jag en hel del, jag tycker det blir mer kännsla i bildbehandlingen. Så jag säger en ritplatta.