Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1954 ggr
badbrain
2012-10-03 12:16
0

Gråkort

Mitt gråkort funkar inte!

Gör ett uppdrag till skolan. Ska ta en bild på en vit bakgrund med en vit sak på. Tex ett ljus.

Ska fotografera en gång utan gråkort och sen med för att se skillnaden,

Men det blir ingen skillnad och jag håller på att bli galen!

Vad kan jag göra för fel?

Inkanyezi
2012-10-03 12:36
0

Jodå, gråkort fungerar alltid.

Men jag kan så klart inte veta vad det kan vara för fel.

Meningen är väl att du med manuell exponering och mätning dels direkt på ditt vita motiv, och sedan med mätning på gråkortet i stället, ska få olika exponering, så att den som är mätt mot det vita blir mörk och när du i stället mäter gråkortet så blir det vita vitt.

Alltså, för att göra det här kan du ta bilden som är utan gråkort med automatik, det blir samma som om du tar mätningen direkt och manuellt.

Sedan mäter du på gråkortet, i samma belysning, och exponerar ditt vita motiv så som mätaren visar på gråkortet. Gråkortet måste täcka hela sökaren om du har integrerande eller centrumvägd mätning, men med spotmätning räcker det med att kortet täcker fläcken som mäts.

När man mäter mot något som är vitt, utan att använda exponeringskompensation, så blir bilden grå, dvs ganska mörk.

Om man i stället mäter ett gråkort i samma belysning och fotograferar med den inställningen, så ska det vita bli rätt exponerat.

badbrain
2012-10-03 16:58
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för informationen!

Är detta godkänt? (jag vet, otroligt fantasi lösa objekt i fotona men det var bara en övning :)

badbrain
2012-10-03 17:16
0

svarta versionen:

MonisN
2012-10-03 19:24
0

Vad har du använt för gråkort?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

badbrain
2012-10-03 20:16
0

Svårt att säga, får ju inte posta bilder från internet. Men de nyaste, modernaste om man säger så. De man kan rulla ihop

MonisN
2012-10-03 20:26
0

Jag vet inte riktigt vilka kort du menar. Att länka till bilder är okej.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Inkanyezi
2012-10-04 10:59
0

Jodå, du har fått de förväntade resultaten.

När man jobbar praktiskt med digitalkamera brukar man för det mesta inte använda gråkort, eftersom det är ofta är mer intressant att lägga högdagern nära klippning, men inom det som återges digitalt. Då är det två saker man använder i stället som ledning, histogram och högdagervarning, och man kompenserar med +/- efter behov.

Men förr var det ganska vanligt att mäta ljuset mot ett gråkort, eller att använda mätarens funktion för infallande ljus. Många ljusmätare har en gardin eller en kupol som man kan sätta för ljusintaget, och så riktar man mätaren från motivet mot kameran. Om man vill mäta kontrasten i belysningen, använder man en plan vit skiva på en sån ljusmätare och riktar den från motivet mot respektive ljuskälla.

Gråkortet, med 18% reflektans ska ge samma resultat om mätningen med kupolen. Både när man mäter med kupol mot det infallande ljuset och när man mäter med gråkort, är det bara ljuset man mäter och tar ingen hänsyn till motivets reflektans. Resultatet är att svart återges som svart och vitt återges som vitt i bilden.

Bilden här nedan visar en sådan ljusmätare som mäter infallande ljus.