Utmaningen - Omgång 25
Då skolorna kommit igång kör vi denna gång på temat KUNSKAP. Det kanske inte är det lättaste temat, men om man lite tänker till och brainstormar kring ordet en stund så kanske man kan visualisera fram nåt bra motiv som man sen kan fotografera. 
Reglerna är som förut:
- En bild per person
- Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
- Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
- När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startar dragaren kommenteringen. Alla deltagare ger då en kort kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).
- Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.
Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast söndag kväll den 9.9, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före det; senast kl 8 morgonen efter att det antalet uppåtts.
Lycka till!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Kanske det här blev en för svår utmaning?
Ungefär som när vi hade tema MAT.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Hmm, jag tror du har rätt. Kommer det inte några bidrag i morgon skippar vi den här omgången…
De enda fotoidéer jag har haft är på böcker som har med kunskap att göra, på olika plan - men jag kan inte få det till en spännande bild
Det är KulturNatten här i Uppsala imorgon, så förhoppningsvis dyker det upp något att fotografera, det återstår att se!
Kluring om Ryssland
Jag har själv funderat på att fota nån som är bra på nånting, t.ex. en hantverkare eller musiker "in action", eller kanske bara fota nån ändre person med mycket livsvisdom i ögonen. Eller varför inte nån som håller på eller vill lära sig nåt? Snart börjar man väl se lite flyttfåglar också, som med sina instinkter på nåt obegripligt sätt vet precis när de ska iväg och vart, och hittar alltid tillbaks….också en sorts kunskap.
Men ett svårt tema är det. Idéer kan man väl komma på men förverkligandet kan vara knepigare….
Ja precis! Lite såna tankar har jag också haft. Det är en rolig utmaning iaf men man måste nog tänka lite utanför lådan 
Kluring om Ryssland
Jag har också fnurlat och testat att fota på temat - men inte fått ihop det ännu… Kanske kan vi ge temat en extra vecka, för att se om det dimper ner lite inspirerande bilder i tråden?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Med kunskap så tänke jag direkt på skolan. Då dett är platsen jag lär mig det mesta.
Så, en 'klassisk Nadja bil' men mycket färger får det bli. :)
'Inspiration'
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Ok, jag tror det är bäst att slå igång kommenteringen, tror inte det kommer så mycket fler bidrag.
Deltagarna nu är alltså:
Andina - Kunskap är makt
NaDa… - Inspiration
Niini - Kunskap om naturen
JazzBass - Skriftlärd
hydman - Bird
Det är ju inte så många bidrag denna gång så kanske vi får klart kommenteringen redan under den här helgen? Annars kan vi väl säga att de ska vara inne senast på tisdag kväll 18.9.
6 poäng ska delas delas ut denna gång.
Andina - Kunskap är makt
Snygga naturliga färger och bra komp. Skärpan är sådär, kunde vara en hel del bättre tror jag. Känns lite skumt med det svävande äpplet, kanske varit bättre om det hängt fast i nåt eller tydligt hållit på att falla (men svårt som tusan att fota ett fallande äpple snyggt kan jag tänka mig). Kopplingen mellan äpple och kunskap är välbekant från bl.a. Isaac Newton, så i det avseendet ligger bilden precis i temat. Kanske var det han som också gjorde frasen i bildtiteln känd? Minns inte själv. 1p
NaDa… - Inspiration
Det här är en bild som jag tycker gör sig bättre i litet än stort format, kanske för att skärpan ligger så långt ner i bilden att det blir tungt att koncentrera blicken längst ner om den blir för stor. Skärpedjupet kunde ha varit något längre här, men det är ändå en välkomponerad och snygg bild med trevliga färger. Kopplingen till temat är inte det starkaste men finns tydligt där i alla fall, åtminstone med hjälp av bildtiteln. 1p
Niini - Kunskap om naturen
Mycket vacker höstbild med fint komp, fina kontraster och färger, och ett perfekt skärpedjup i min mening. Kopplingen till temat är ganska långsökt men alla vet ju att det där är en giftsvamp. Dessutom var det ju ett rätt svårt tema. Rent bildmässigt är det här min klara favorit av dessa, skulle kunna tänka mig den här som väggprydnad på stugan, så den får mest poäng. 3p
JazzBass - Skriftlärd
Min bild. (Bör kanske förtydliga att fastän Bibeln ofta talar om skriftlärda i lite negativ ton så valde jag enbart det ordet som titel för att det gör kopplingen till temat tydligare. Jag menar alltså ingenting negativt om prästen på bild eller präster i ren allmänhet. Han var dessutom riktigt trevlig).
hydman - Bird
Bra bild tycker jag, med bra skärpa och komp. Kopplingen till titeln känns dock rätt långsökt. Charlie "Bird" Parker var förstås saxofonist, men låten på notpappret ser inte ut att ha nåt med honom att göra. Dock så tycker jag bilden som sådan ligger rätt bra i temat. 1p
Hade svårt med poängfördelningen en denna omgång….
**Andina - Kunskap är makt
**Snygg komponering och intressant bild. Varje gång jag ser den börjar jag undra hur äpplet sitter fast i trädet.. En bild som får en att fundera är alltid bra. Tycker dock att ljuset är lite skummt, och hade velat ha lite mindre fokus på bladen högst upp. 1p
**NaDa… - Inspiration
**----
**Niini - Kunskap om naturen
**Gillar färgklicken med svampen, och det naturliga ljuset. Tycker väl inte att bilden säger 'kunskap'. Men efter att ha läst titeln så förstår man. **2p
**
**JazzBass - Skriftlärd
**Vet inte om det var ditredigerat eller ej, men när prästen och ljuset ser mera färgat ut än korset ser riktigt bra ut! Jag tycker att det är lite för mycket luft i mitten, men det är nog en smaksak. 1p
hydman - Bird
Den här bilden gillar jag, Kompen och färgerna är 'spot on' . Dock tycker jag (som ungdom som inte har lärt mig så mycket än :P) att titeln är väldigt otydlig. 2p
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
**NaDa… - Inspiration - 1 p
**Kul idé till bild.
Jag tycker också att skärpedjupet kunde varit lite längre, det blir för mycket oskärpa för att mina ögon ska kunna vila lugnt på bilden. (Lite synd också att den gula är lite "smutsig".)
**Niini - Kunskap om naturen - 2 p
**Snygg bild, snygg 'komposition'!
Gillar färgerna väldigt mycket - den mörka jorden och den röda hatten! Och visst är det viktigt att ha kunskap om vilken svamp som är giftig! ;)
**JazzBass - Skriftlärd - 2 p
**Spännande bild!
När jag ser på bilden vill jag hela tiden vrida kameran aningen åt vänster - d v s beskära bilden aningen annorlunda. Jag får frågor i huv'et när jag tittar på bilden; Prästen ser bekymrad ut, varför? Vad grunnar han på? Jesus ser på prästen från ovan - men ändå känner jag ingen kontakt mellan de två, varför? Är prästen ensam - finns det fler i församlingen? osv… ;)
**hydman - Bird - 1 p
**Snygg bild (och jag får känslan av att "smygläsa över axeln")!
Charlie "Bird" Parker kände jag inte till förrän jag läst JazzBazz förklaring. Men saxofonen och munstycke associerade jag direkt till en fågel - en svan e d.
Jag hade önskat att även saxofonen var skarp, åtminstone delen som ligger för notbladet. Mina ögon dras först till saxofonen och först därefter till notställ med notblad och klämma - så för mig kommunicerar inte "bildfokus" och skärpefokus.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Andina - Kunskap är makt 1p
Väldigt klassik tolkning vilket passar bra till temat. Lite väl mycket oskärpa, bilden känns suddig.
NaDa… - Inspiration 1p
De klassiska skolpennorna, verkligen kunskapsförknippat för mig. Jag gillar oskärpna med hade kanske placerat själva pennkorkarna liite högre upp.
JazzBass - Skriftlärd 1p
Känner riktigt den trista predikan
Vackra dova färger o fint ljus. Kan inte riktigt bestämma mig om jag ev. hade velat ha med hela prästen o korset.
**hydman - Bird 3p
**Vackra färger o bra skärpa. Känns dock lite som att själva saxofonen(?) är i vägen.
Kunskap är makt
Kul bild och klassisk koppling till kunskap. Jag tycker nog att det är bra det är äpplet som är i fokus på bekostnad av allt annat. 1p
Inspiration
Klassiska tillbehör i skolan. Kanske så klassiska att de nästan tillhör gårdagen… Kanske hade jag försökt få mer djup och få med pennorna i förlängningen? 1p
Kunskap om naturen
Att inte ha rätt kunskap för rätt situation kan ju vara ödesdigert. I detta sammanhang väldigt ödesdiger. Bra format och komposition där svampen kommer fram fint både när det gäller färg, form och fokus. 2p
Skriftlärd
Kyrkans 'kunskap' har ju spelat stor roll under lång tid. Bra komposition där mannen på korset övervakar den som för ordet och kunskapen vidare. Vad denne egentligen tycker får man fundera på, vilket är bra. Gillar även att en stor del av väggen mellan korset och prästen finns med. Det förstärker avståndet och bilden av Jesus som upphöjd på ngt vis. 2p
Har varit så fullt upp på sistone för mig så jag glömde igen bort att summera den här utmaningen… Men här är i alla fall resultatet lite sent omsider:
Andina
4
NaDa…
4
Niini
9
JazzBass
6
hydman
7
Så grattis Niini till vinsten denna omgång! Värdig vinnarbild. 
Förslag på nästa tema?
Grattis Niini! Jag lyfter på hatten! Det var absolut en värdig vinnarbild! 
Kul att det till slut ramlade in lite fina bilder
Jag tänkte att jag får klura vidare på det här ämnet och se om jag lyckas skapa en bild någon annan gång!
Kluring om Ryssland
Jeijj, tack så mycket. Lite extra glad då bilden faktiskt är från första fototuren jag tog efter att jag börjat fotokurs o således första gången jag fotade på M-läge :)
Åh jag som hade en så bra bild till detta //:
Lycka till alla andra !
Ska vi fortsätta med utmaningen? Finns det i så fall förslag på tema?
Ja, 'Kommunen'.
Tack för förslaget! Undrar om ändå inte "Urban miljö" skulle vara ett lite mer allmänt tema i ungefär samma kategori?
Tänkte få med även kommunala verksamheter etc. men Du har nog rätt, det blir kanske för stort.
För stort är väl ingen nackdel iofs? Själv tycker jag båda era förslag är kul! 
Så kanske vi kan ta höst efteråt. För nu är det iaf mycket färg i träden här, dock fortfarande en del grönt… och hösten har ju kommit olika långt i olika delar av landet, och Finland
En nackdel iofs med urban miljö är ju för de som bor i landsbygd, eftersom det inte räknas dit… så blir det svårare för dem att delta i utmaningen. Så på så vis kan ju kommunen vara bättre 
Kluring om Ryssland
Jag ser gärna att utmaningarna fortsätter! ;) Ibland hinner jag med, ibland inte - men följer utmaningarna i vilket fall som helst.
Kanske är det en idé att få två veckor på sig? Eller blir det för långdraget då?
Själv tyckte jag "Urban miljö" verkade mindre restriktivt än "Kommunen", men vi tänker antagligen på ganska olika motiv. Tror kommunala verksamheter bra kunde passa i samma tema så jag tror vi kör på Urban miljö ändå.
#27 - Om man inte bor i en stad kan man väl ta det som närmast liknar en stadsmiljö. Så att bo på landsbygden borde inte vara nåt stort hinder för att vara med.
Ja, höst det kunde funka som följande tema. Eller "färgsprakande". Här är dock höstfärgerna i full prakt redan nu. Tror jag får springa ut i nån park och fota lövträden för den kommande utmaningen. 
#28 - Två veckor tror jag kan vara bra. I praktiken har de ju ofta blivit ungefär så långa ändå… 
Kompromissa och sätt 10 dagar? 
Kluring om Ryssland